Drake AC-3 konstiga spänningar

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Jag håller på att renovera en Drake AC-3 nätdel till min gamla Drake-Line.
Har tillverkat kretskort och alla komponenter är nya och monterade.
När jag mäter alla spänningar så ser de perfekt ut och biasen går fint att ställa.
Problemet är att man skall mäta hur mycket växelspännig som kommer igenom och det skall vara max någon volt men när jag sätter multimetern på AC och mäter tex anodspänningen visar instrumentet över 1500 volt Ac.
Jag har kollat hundra gånger men allt är rätt monterat, rätt komponenter som är rätt vända, alla kablar sitter rätt och kretskortet är rätt utformat. Det kan inte vara någon konding eller diod som är trasig för det är samma fenomen på alla spänningar utom biasen som jag har dålig koll på då jag inte mätt den än.
Är det instrumentet som spelar mig ett spratt eller vad är problemet?
// Anders
 
AC-3.jpg
1500 VAC låter overkligt. Är det DVM?
Har du ett gammalt analogt visarinstrument att jämföra med?
 
Last edited:
Är det instrumentet som spelar mig ett spratt eller vad är problemet?
// Anders
Hej.
Ja, troligen så spelar instrumentet dig ett spratt om inte du har en DVM som är byggd för att kunna mäta överlagrad brumspänning.

Nätdelen är ostabiliserad och kopplingen är lite speciell, vilket kan göra det svårt att mäta brumspänningen.

Om du tittar på 650V-delen så går den positiva halvvågen igenom D1 och D2 via det övre motståndet och laddar parallellt upp den övre kondensatorn.
Den negativa halvvågen går via det nedre motståndet och laddar parallellt upp den nedre kondensatorn innan den går tillbaka genom D3 och D4.
Kopplingen dubblar utspänningen där varje halvperiod endast laddar sin del av glättningskondensatorerna.

De flesta DVM har en ingångsimpedans på 10Mohm även i växelspänningsläge vilket medför att det är svårt att i vissa situationer mäta rätt växelspänning då 10Mohm är mycket större än isolationsresistansen.

Råkar du dessutom ha en "billig" DVM så kan de visa extremt mycket fel i växelspänningsläge när batteriet börjar ta slut (det är inte ovanligt att de visar mer än dubbla växelspänningen, huj-400V i vägguttagen).

Du skulle kunna prova att mäta med en mätprob som har en kopplingskondensator i serie med mätkretsen och se vad du får för resultat.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för svaret, provade nyss med en Heathkit rörvoltmeter och den visade nära noll volt AC. Vi får väl tyda det som problemet löst och att det var mitt instrument som inte fixade uppgiften.
//Anders
 
Back
Top