Drake L4

sm7tvj@

Well-Known Member
Hej

Har nu lyckats få till mitt externa nätdel på steget.matar in hsp i orginal uttaget

Samt har behållt orginal nätdelen för att få resten att funka men har kopplat ur
Högspänningen från orginal nätdel,nu till problemet,Bara anodspännings
Instrumentet funkar men dom andra 2 slår ibotten direkt...vad har jag missat?

Med vänlig hälsning, Thomas
 
svårt att säga utan att se vad du gjort och hur allt är kopplat men spontant känns det som att en jordanslutning saknas.
 
Last edited:
Kollat mera på schemat o det verkar som b- skall gå vi motstånd till stift 5 och 6 på kontakten.
 
Hej

Allt verkar funka fint nu äntligen.mycket att lära,en liten sak.när jag nu gått från 2300 nånting till 3500 volt på anoden så måste man kanske ställa om pi filtret på utgången?

Har läst att man kan ersätta rören med ett motstånd och köra in en mfj på utgången och slå till relät manuellt och sedan stämma av o hitta rätt tappning på spolen?.

Är det nödvändigt eller?.

Mvh
 
Googlat heh vilt men får olika sätt o räkna ut plate impedansen,nån som har korrekt formel.3500 volt 800 ma är tanken.mvh
 
Hej.

Fått allt och funka nu tack bla sm7mcd för all teknisk hjälp och ställde upp
Och svarade på mina dumma frågor.kör nu med 3500 volt vid full last

120w in ger ca 1500 w ut.har lite problem med överslag på C1 på 40m.har
Ersatt fläkten i steget mot en fläkt från en ariterm px22 pelletsbrännare.
Passade nästan perfekt.flödar dubbelt minst i luft och är totalt ljudlös
Och vibrationsfri.nu är det en glädje att använda steget.
 
Beställt en bias board från usa som man kan ställa viloströmmen med.så enkelt ut.

Vet inte vad man skall ställa den på men ca 100ma kanske.?
 
Fast vet inte vad jag gjort för fel när den slår över på 40m... Har låg swr både ut o in

Och det finns folk som kör 8877 med 1800w ut o 3600 volt o även kör 3-500z med 3600 volt utan gnister på c1...
 
Det tyder på för litet plattavstånd i C1. Den är ju säkert snålt dimensionerad för den lägre spänningen från original-agget. Dessutom blir det lättare överslag när det väl hänt och plattorna sotats vid överslagsstället.
 
Undra om man kan plocka sönder den o lägga plastbrickor på 1 mm mellan varje skivpar o sådeles öka platavstånd?
 
Visst går det men använd metallbrickor isåfall, på både rotor och stator. Kom ihåg att kapacitansen kommer att minska, vilket du kanske behöver kompensera för med padding-kondensatorer för de lägsta banden.
 
Hej

Fanns ej plats för brickor...eländes elände.

Med körde min mfj 269 bakvägen o ersatte rören med motstånd.fick 50 ohm på alla
Band men xs värdet varierade mellan 0 och 10

Vad är vad i värdena och hur påverkar det allt i pi tank o antenn?
 
Allt funkar fint.har installerat en triode bias krets så jag kan ställa viloströmmen,,

Vad rekommenderas för viloström till dessa 2 3-500z.?.100 ma?

Thomas
 
Back
Top