Drake L7 softkey

Sm2vki

Tekniker
Hej!

Jag har ett Drake L7 som införskaffades för många år sedan och har fungerat UFB med vissa justeringar av nätdel (Tnx Sm2Gxn för hjälpen) samt byte av rör. Nu funderar jag på att modifiera slutsteget med någon form av softkey för att slippa nyckla en massa volt i tranceivern för slutstegets räkning, har någon någon nåt bra koncept för att fixa detta?

73ś de Gunnar/Sm2vki
 
Hej kom att tänka på ett statiskt relä typ halvledarrelä bara det är rätt sort kan det fungera ?

Mvh sm0ydo
 
Hej Lasse,

Tack för tipset, jo det borde ju fungera. Har du själv konstruerat någon design?

73ś de sm2vki
 
Jag har hållit på med el i många år jag har sett det ena och det andra mest på industrin .

Mvh sm0ydo
 
I mitt 813-bygge använde jag mig av en pnp som aktiverar ett relä när jag jordar basen på den för att passa min gamla IC735 (keyline låg vid tx). Kanske är det annars på din rigg.
Kom dock inte ihåg hur jag komponerade det hela. Idag skulle jag nog använda någon FET av något slag istället för relä.
Kika på harbachs "softkey" för inspiration.
 
Hej igen,

Tack för svar, YDO och CLC

Ja, ett halvledarrelä skulle kunna vara något- jag har haft ett liknande som YDO skickade bild på nånstans i lådorna, men när jag sökte igår ville det inte komma fram.

CLC: Ja, jag har haft kontakt med Jeff W8CQ på Harbach- men konstigt nog så kunde han inte vedimera att deras moduler/kit för L4B skulle passa till L7.
Visserligen blir jag lite lur om att keyline och BIAS ser lika dan ut på L4 som L7, men jag har inte studerat schemat.

73´s de Gunnar Vki
 
YDO:

Javisst men jag skulle tro att ett vanligt relä( tex halvledarrelä) gör jobbet lika bra. Blir lite "overkill" med ett vaccumrelä.

73ś
Gunnar
 
Back
Top