drakflygning som antenn

SM7UDB

Well-Known Member
Hej såg ett intressant reportage om att använda drakar till att dra upp antenner. Imponerande med en inverted-V på 40 m eller varför inte 80 m? Undrar om någon har erfarenhet av detta. Man skulle kunna använda elband för stängsel för antennen eller någon annan liknande lösning. Det finns även begränsning hur högt man får flyga med drakar, samt att man får ha koll på diverse kraftledningar.
Har ett mycket dåligt QTH för att ha antenner på tomt, men har ett stort fält utanför där man skulle kunna experimentera med drakar.

73 de SM7UDB
/Micke

Jag och SM7EYW körde påtidigt 70-tal med en låddrake som bärare av en 300m lång tråd för 80m. Det gick bra tills vinden avtog och draken "landade"

Det är nog så att det blir två typer av konditioner man jagar... En för draken och en för radion;).
Jag har faktiskt lyckats få en drake att stanna uppe en bra stund, fast utan antentråd. Jag hade inte kommit på den idén då. Det var en "leksaksdrake" med en Toy Story-figur på, men den höll sig väldans lugn och högt den dagen.

Tack för youtube tipsen.

Något för en Field day;)

/Micke

Info drakflygning
I handelsflottan till livbåtssändaren, 500-kHz och 8364 kHz, fanns en s k "låddrake". "Snöret" till draken var en mångtrådig finspunnen kopparlina. Hade aldrig, som tur var, tillfälle att använda den.

Bengt
SM6APQ

Undrade faktiskt om det använts kommersiellt. Vilket APQ bekräftar, men sedan kan man ju undra vad man gör den gången som det är stiltje och man sitter i livflotten...

Något förslag på antenn-tråd? Av youtube klippen som jag sett används allt från elband till stängsel till kopplingstråd. Kan tänka mig att FK 1,5 mm2 blir svår pga vikten.

Man får nog hålla sig lugn ett tag i södern nu pga åska. Kan ju bli megaspännande annars...

73 /7UDB

SSL12433.JPGSSL12434.JPG

Så ser linan ut till låddraken som satt i livbåtarna,jag hade låddraken också men Bjarne ochTorleif bytte den till sig Hi!

För många år sedan hade jag en drake som verkligen funkade.
Den var c:a 1 x 1,5 meter. Helt i mjukt tyg och blåstes upp liksom kanaler så den blev tjock i framkant och tunn i bakkant, som en flygplansvinge. Lik den som ultralätta flygplan har, eller glidfallskärmar. Bara att släppa i vinden så åkte den upp, veva ut lina hur långt som helst. Jag hade flera hundra meter lina. Den kunde stå uppe i timmar, kanske en hel eftermiddag. Draken hade ingen svans, men var ändå stabil. Jag fantiserade om en ledande lina som antenn, men då den kunde korsa en kraftledning vågade jag mig inte på detta.
Flygförmågan trots att jag bor i inlandet med skog omkring.
Den kom från någon firma i sydsverige som sålde mer eller mindre proffsdrakar. Bör nog gå att googla fram.
Dragkraften var stark nog för en kopparlina, utan tvekan, men det lär finnas större typer av denna drake, dock ej eldsprutande....
Till slut gick linan av, och det dröjde minst fem år innan den hittades några km i vindriktningen.

de
SM4FPD

Ja det finns ju onekligen bättre och sämre drakar för att bära antenner.

En drake som funkar i låg till måttlig vind funkar inte i kraftig vind och tvärtom.

Många konstruktioner flyger bra men ostabilt (fladdrigt) medans andra modeller klättrar stabilt till höjd och kan lämmnas utan åtgärder i flera timmar.

En sån som herr FotPeDahl beskriver är en lämplig modell i låg till medelkraftig vind, men sliter sig som han skriver i kraftig vind.

Det finns jättebra youtubevideos om man söker på kite antennas eller antenna kite

Himla kul sida. Många roliga drakar finns det.
Just nu är jag nerröstad i familjen. Flyga drake ok men som antenn...

Jag återkommer till min fråga om vad som är lämplig antenntråd. För att knyta an till en annan tråd i forumet kanske tråd till elstängsel funkar? Någon som provat?
Såg på några videos på tuben där man använder bara antenntråden som lina och sedan andra som har lina + antenntråd. Kanske tycke och smak?

73/Micke

Denna sida har mycket matnyttigt för både drak- och ballongantenner: Kites for Lifting Antennas (leta efter länkar till nya ämnen i botten på sidorna).

Ett genomgående råd om man läser på nätet om drak-antenner är att INTE använda antenntråden som bärlina för draken.

G4VGO lyckades väl med 160 meters drakantenn i CQ WPX SSB Contest 2003 (Low Power) CQ WPX Contest - Searchable Score Database

73 de Mats LRR

Last edited:
Jag återkommer till min fråga om vad som är lämplig antenntråd. För att knyta an till en annan tråd i forumet kanske tråd till elstängsel funkar? Någon som provat?

73/Micke

Jag har inte provat, men någonstans läste jag om någon som använde MIG-svets tråd
Den är i alla fall tunn och lätt/meter men om den är speciellt lämplig vet jag inte.

Billig kan den vara också om man har turen att ha kontakter i industrin.

Back