Drivtrissor Drake TR-7

SM1HOW

Well-Known Member
Lyckades sabba trissorna och letar efter nya, i schemat står det SRF2338 dom som satt i var märkta med M 924 (A4018) och enligt tips på nätet är en bra ersättare 2SC1969 eller MRF475. Är det någon som har tips på leverantör ? Om jag hittar sluttrissor till rimligt pris kan det också vara intressant i schemat SRF2337 dom som sitter i M 939 (A4017) och tips från nätet 2SC2879. Det verkar ha blivit hopplöst att köpa sådant på tex ebay (kina fake). Förut fanns dom bara på ebay.com men nu även på ebay.de och fr mm och sorterar man på enbart säljare från EU så får man kinaträffar i alla fall. Och skall man köpa från US så är det tveksamt om det är värt pengarna.
Dessutom när jag sökte mha DuckDuckgo på 2SC1969 site:se fick jag träff på pabelektronik.se (någon som känner till denna svenska firma :) ) och stromstadsmuseum.se och helenshundklipp.se .
 
2SC1969 är ju busenkel att få tag i då den är vanlig som sluttrissa i 27MHz-stationer. Den är ju inte så dyra heller så har det tipsats om den som ersättare hade jag testat dem. Inte så vanligt att de går hädan väl, det brukar vara sluttrissorna som ryker först, i alla fall om man ställer till det på antennsidan.
 
Min klantighet, skulle mäta biasspänningen och mätproben slant så det blev kontakt till kollektorn. Söker man på 2SC1969 så får man en del träffar men mest till antingen skumma firmor eller firmor som inte har dom i lager. Grund problemet är att den tappar effekt från 21 MHz på 28 MHz ger den bara 40 W. Felet kan bero på någon komponent som ändrat värde och/eller så behöver kortet lödas om. NTE236 eller 235 föreslås också men den skall inte tappa gain vid 30 MHz. POP har du tips på leverantör ?
 
Last edited:
Kanske enklast att slakta två gamla PR-stn. I min Elecraft K2 sitter det två i slutsteget. Vet inte vad de kan tänkas ta för ett par som reservdel men oftast brukar väl reservdelspriser vara ganska välsaltade.

2SC1969 känns som en risktransistor att köpa på nätet från okända, risken är att man får en BD135 som är ommärkt.
Intressant kombination med hundklipp och transistorförsäljning... tankarna går till "Kenneths kennel och kebab" men det kanske är klokt att inte lägga alla äggen i samma korg. :)
 
Inte helt ovanligt på de och andra äldre stationer med lägre effekt på 10m. Skall man vara riktigt noga när man byter de drivtrissorna är det matchade par som gäller men det gör det hela ännu besvärligare när man skall köpa transistorerna.
 
Risken vid köp av transistorer från Kina, kanske existerar, men med tanke på låga priser kan det nog vara värt att prova.
Bara vikigt att kolla så de man försöker ersätta med har rätt benkonfiguration.
Det som kan hända är att de går sönder eller inte ger rätt driveffekt.

Det är enligt mina erfarenheter en viss risk med originltransistorerna, USA, de har legat i lager sen de tillverkades.
Jag fick flera ggr byta sådana, till slut var det bra att använda japanska.
Sen var det nog så att man fick vägra reparationer av Amerikanska riggar.

Huruvida risken med Kina fejk finns eller ej är nog en sk bra fråga.....
Andra alternativ är de drivtransistorer som ICOM genom tiden har använd som drivsteg.
Ex 2SC1972 eller 2SC3133, där den första är äldst, men en klassiker.

SM4FPD
 
Tnx för tips. Och fake grejer, från DK7IH, jag lägger upp en egen tråd om detta.
Old mid-power CB transistors in TO-220 style are not easy to get. Most of them became obsolete the recent years and that’s why Chinese fakers have discovered this and started to flood the market with more or less well veiled counterfeits. 2SC1307 and 1306, 2SC1969, 2SC2166, 2SC2078, 2SC2312 are the well-known ones that are mainly prone for being counterfeited.
Jag köpte 100 W MOS-FET från ebay och när jag hade lött in dom så fungerade det inte, när jag kollade dom i en provare visade det vara en ommärkt bipolär trissa, har man dessutom lyckats löda sönder kortet eller ännu värre skapat ett följdfel är lyckan fullkomlig.
 
Last edited:
Jag har själv råkat ut för "fake" 2SC1969:eek:r och det finns flera bra Youtube-videos som visar att när man mäter på dom i en CB-radio så blir uteffekten knappt märkbar...

Kolla in dessa:

Jag har istället kört med Eleflow CB20-W som är en modern variant av 2SC1969 och som fungerar perfekt.
Här är en som visar test med CB20-W

I databladet för 2SC1969 finns exempel på hur man testar den på ett korrekt sätt.
 
Hej har du provat med JEC Enköping döm verkar ha MRF 475 om man söker på hemsidan ? Mvh sm0ydo
 
Tnx YDO jo faktiskt dom har men 310 kr st. Dom har även 2SC1969 för halva det priset, då bör det inte vara fake i alla fall.
 
Jag misstänkte att det var något skumt med dom jag beställde från JEC jag vågade inte använda dom men det gick bra att skicka tillbaka, bra service i alla fall. En ekvivalent är 2SC1307 som Svebry hade men dom har just sålt alla till utlandet ! Jakten går vidare.
 
Märkningen såg lite udda ut och det var filat på metallen, kanske skulle dom ha funkat men jag vet inte. Försöker hitta NOS eller några som garanterat fungerar.
 
HOW, jag ska kolla lite i hyllorna här, inte omöjligt att jag har några 2SC1969 liggande.
 
Tack Anders men jag har beställt från en som påstår sig har bra trissor i Danmark dock rejält dyrt men vad skall man göra..
 
Då fixar det sig, jag har 3st nya liggande men då behåller jag dem till något framtida som skall repareras. Jag testade dem med min komponenttestare och den ena hade hFE på 178 och den av de andra två som var närmast hade en hFE på 182. Det hade varit spännande att höra om någon vet om man matchar dem med förstärkningsvärdet eller om det är andra värden att hålla koll på.
 
Jag är ingen designer men det skulle väl gå att göra en testuppkoppling enligt databladet. Men så pass hög Hfe är väldigt misstänkt, det skall väl vara en bra bit under 100 kolla något av klippen som CrazyFin la upp.
 
Jag minns inte vart jag köpte dem för det är länge sedan men knappast från Kina på den tiden. Jag har väl använt en handfull av dem och bytt slutsteg i komradio-stationer och alla har fungerat men om de är äkta eller kopior vet jag inte.
 
Back
Top