Drm ?

SM4FPD

Well-Known Member
Hur utvecklas DRM? Digital radio Modeale, dvs Digitalt moduelrad rundradio.
Jag får intrycket att det har gått i stå?
Det finns några enstaka mottgare att köpa. Många så dåliga att det är sämre än AM.
Kommer DRM att utvecklas och fortsätta?
Det finns några DRM stationer på mellanvåg, bla Vatikanen kör periodvis DRM på 1611 kHz.
Någon som har mottagare och lyssnar på DRM sändningar?
Kommer DRM att dö ut?
Någon som följer utvecklingen?

Förmodligen är väl målgruppen innevånare i länder där HF rundradio är det som med täckningen kan täcka stora länder och nå ut till folket. (regeringens röst) Att de då skulle kunna få billigare och enklare mottagare, med bra ljud.
Men nu verkar väl tråden (glasfiber) ha nått ut, trådradio, eller med ett finare ord INTERNET.
Är Internet ett hot mot DRM? Och ett hot mot HF BC överhuvudtaget?

de
Roy
SM4FPD
 
I USA finns ju satellitradio som man kan ta emot i bilen t.ex. med möjlighet till massor med kanaler i hög kvalité och även möjlighet att skicka data som text. Där tror jag det blir svårt för DRM.

I länder där man bara vill få ut regeringens röst, duger det nog med befintlig kvalité och det finns ingen anledning att lägga pengar på ny teknologi eller att utrusta befolkningen med nåt nytt.

Drivkraften för DRM är ju om det skulle vara möjligt att tjäna pengar på det? Nej då är tjänster där man knyter kunder i abonnemang lönsammare. Å reklam i länder där det finns många fattiga och lite att köpa lär inte heller bära sig.

Då återstår om man kan använda DRM i konflikt och krigssyfte. Knappast troligt. Den utrusting som finns och som folk redan har fyller redan syftet.

Nej folk vill ha mer än DRM erbjuder och konkurrerande bättre alternativ finns. Jag tror DRM kommer att tyna bort. BC kommer ochså att minska kraftigt förutom i fattiga länder. Man kan även reflektera över hur det gick med våran egen satsning på digitalradio på 220MHz.
 
Jag köpte en SDR-mottagare från Elektor för ett par år sedan och upplevde då att man kunde lyssna på DRM-sändningar på mellanvåg rätt så lätt men när jag skulle demonstrera detta under JOTA'n så hade jag svårigheter att hitta någon station, vet inte om det berodde på konditioner eller så men något år innan kunde man med lätthet hitta stationer med hjälp av spektrumanalysatorn i programmet mellan 1400-3000 khz, men denna helgen kunde jag inte hitta något alls.
 
Vad jag vet har DAB slagit väl ut i större delen av europa. I sverige har det falnat pga en ond cirkel av politiskt tvekande-konsumentosäkerhet-liten tillgång i butiken.

Satellitradion i USA domineras av XMRadio och Sirius. Om övriga 10 000 radiokanaler vill sända digitalt blir det frågan om marksänd digitalradio. Man är ofta tekniskt konservativ i vad som annars räknas som föregångslandet. Men kanske DRM med dess varianter för högre bandbredd/kvalitet för VHF kan vara intressant.

Man gör även försök med DRM-sänd lokalradio på frekvensband som annars räknas som skräp i detta sammanhang med kan bli en intressant kanalreserv att ösa ur - 26 MHz.

Jag tror DRM har framtiden för sig rent tekniskt men risken finns ju att det slaknar pga att få lyssnar och då minskar sändarbolagens intresse. Det bästa vore om man kom över kritiska massan och radioapparaterna hade DRM inbyggt så att "folk i stugorna" bara behöver pilla på en knapp. Man introducerar inte en ny teknik på några få år.

Ibland är det dåliga conds, då hör man inget fast det är digitalt. :)
 
DRM lider av "hönan och ägget-problemet".

Tekniken för att överföra DRM är ganska mogen och billig på sändarsidan,
medan ingen hittills vågat ta steget att försöka producera billiga (och strömsnåla) mottagare avsedda för konsumenter. Investeringen i VLSI-teknik för att kunna göra detta är mycket stor.

Problemet är att för varje år som går blir konkurrensen från andra media allt svårare,
och i de länder som DRM skulle kunna utgöra ett alternativ så tränger FM- och satellitradio på från ena hållet, och Internet-radio från det andra. Ett avgörande kommer nog inom ett eller ett par år, ifall man överhuvudtaget vill fortsätta satsningen på DRM hos program- och sändarföretag.

Som ordförande i programkommitten för HF-konferenserna har jag kunnat följa utvecklingen på DRM-fronten.
På konferenserna 2001 och 2004 var det ett stort inslag av DRM-relaterade föredrag,
medan dessa nästan helt lyste med sin frånvaro 2007.

Samma sak kan nog observeras på rundradiobanden. Det verkar som om de ekonomiskt pressade rundradiobolagen väljer att dra ner på DRM-sändningarna när man gjort studier där kr/lyssnare varit en betydelsefull parameter.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vad jag vet har DAB slagit väl ut i större delen av europa. I sverige har det falnat pga en ond cirkel av politiskt tvekande-konsumentosäkerhet-liten tillgång i butiken.

För flera år sedan hörde jag en anekdot om ett inbrott hos Sveriges Radio, där allting stals utom DAB-mottagarna.
Så kan det gå... :D


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En Annan DAB-relaterad anektot jag hörde för några fler år sedan var att det (då) fanns 5-10 DAB-mottagare varav en ägdes av en person som fått den i en utlottning. :) Teracom hade vid den tiden redan installerat utrustning för många sköna miljoner (kanske en miljard) på DAB-nät.

Men det är ganska populärt i Storbrittannien och Danmark vad jag förstår.
 
Drygt tio år senare...

Hur går det med DRM? Radio Romania sänder en del men vem lyssnar? Jag hörde en indisk station igår som sände två kanaler i en dataström, men den ena var tyst och den aktiva kanalen lät riktigt illa.
Och hur bra är DRM egentligen? Så som jag har upplevt det så krävs det såpass bra signalstyrka att vanlig AM hade låtit ungefär lika bra. Visst får man lite mer diskant med DRM men vid 11 kbit som Radio Romania kör så är det väldigt långt från hifi.
 
I Norge körs ju DAB.
Men det verkar inte funka särsklit bra.
Hör endast negativa åsikter.
Några mer faktaspäckade saker om DAB i Norge har jag inte.
Men det är ett land med svår VHF och UHF vågutbredning.
Det var ju lite därför 1314 kHz AM var så vikig en gång i tiden, samt att de Norska träradioapparaterna hade goda egenskaper.

DRM hör man vad jag tror är deras brusande breda spektra på en del BC band. ex 3963 kHz
Finns inget intresse att skapa något att lyssna med.

Vad gäller DAB, så kan man ju fråga sig om det är någon skillnad jämfört med DTV.
Ja det lär ju inte funka mobilt nu efter uppgraderingen förstås.

SM4FPD
 
DAB tycks ju ha vissnat ner här i SE. Det är väl kanske inte så mycket att beklaga, egentligen? En förändring, som alltså kräver att alla radiolyssnare köper nya mottagare, måste väl rimligen vara motiverad med nånting vettigt. Problemet är väl här, att man inte fått till motivationen så att det räcker. Motivet att "ge mer utrymme i etern" eller hur nu det kan uttryckas av en politiker, är rätt ihåligt, tycker jag. Om man noterar hur många stationer man kan ratta in på det sedvanliga VHF-bandet (88-108 MHz), så är det väl knappast brist på utsändningar att välja bort, var man än är, som är det stora problemet. Vill vi ha "more of the same", mer reklamradio, mer, tjatter, mer muzak? Och betala (dyrt) för nöjet? Jag är skeptisk...
 
Vad jag förstått så var DAB-satsningen ett rent "beställningsjobb" av den kommersiella medieindustrin. Man såg framför sig en möjlighet att utan begränsningar av frekvensutrymme kunna "impregnera" allmänheten med kommersiella budskap.

Sedan red man lite på vågen om att "digitalt=modernt=bra" som lättledda politiker utan större teknisk insikt gärna hänger sig åt. Det befintliga FM-nätet var dessutom dimensionerat "med hängslen och livrem" under det kalla kriget för att klara kraven från totalförsvaret.

En tidigare kollega på Televerket Radio, numera på Wireless@KTH, var med och skrev ett av remissvaren, där man framhöll att det skulle bli svårt att göra ett DAB-nät för den svenska topografin som skulle få samma robusthet och yttäckning som FM-nätet. Dessutom ser man andra distributionsmetoder för "strömmade medier" vid horisonten, bl.a. via mobilnäten vilket redan har utvärderats i Tyskland.

Att man satsat på DAB i Norge beror främst på att den bergiga topografin gör yttäckande FM-nät med bra prestanda dyra, därför att reflexer och flervägsutbredning försämrar kvalitet och täckning påtagligt i FM-näten. För att få jämn och bra kvalitet måste sändare och antennsystem överdimensioneras rejält. Detta är lite enklare att hantera med digital modulering, men i Sverige finns inte detta problem på samma sätt. Dessutom var det norska FM-nätet ganska gammalt.

Sammantaget var det en "evig tur" att kulturministern gjorde en helomvändning och inte fortsatte att lyssna till de kommersiella locktonerna. Detta skulle bara ha medfört en ytterligare "mental miljöförstöring".
 
Granskningen från Riksrevisionen sågade den tänkta övergången rejält och slutsatesen i deras rapport slutar med fyra följande rubriker/områden.

Slutsatser
1. Regeringens beredning av en övergång till digitalradio har brister.
2. Det saknas ett tydligt lyssnarperspektiv i analyserna.
3. Regeringens tekniska bedömningar har svagheter.
4. Det är troligen inte samhällsekonomiskt lönsamt att gå över till digitalradio.

DATUM: 2015-03-19
DNR : 31-2014-0403
RIR 2015:5

ISSN 1652-6597
ISBN 978-91-7086-369-1
 
Min erfarenhet av FM nätet och ev DAB.
I et tidigt skede, när jag var i förskole åldern, skaffade min far en ny fin träradio, jag minns att than klättrade på taket och mixtrade med bandkabel, förmodligen en dipol av 300 Ohms band.
Han skulle vara med på FM öppningen.
Men den nådde inte till Grönland, det hördes ingen FM.
Sen var den radion tyst i alla år.
Även när jag senare försökte så var FM knappen stendöd.
Trots att då var Sunnemastan i drift. Radion var nog bara "FM-förberedd".....
Det blev egen bil och bilradion köptes från Clas Olsson, en japan för 450 kr, jo det kunde gå att få in en FM-station, men körde man så var det bara brus och tändstörningar.
En äldre kompis hade en Blaupunkt i sin Amazon Sport, den spelade vart han än åkte och tändstörninagr fanns inte.
Är vekligen min radio så dålig? Jo jag lärde mig det.
Köpte så en Grundig Bilradio, det blev lite bättre men ändå inte kul.
Vid utflykter lördag kväll till Karlstad, blev det liv i radion, där fanns ju en FM sändare.
Idag är en FM mottagare i bilradion så otroligt mycket bättre att det knappast behövs något bättre.
Och det är ju bara P1 som är något att lyssna på.
Radiostationer där de spelar trumsolon under nyhetsuppläsningen är inget för mig och många andra.
Så radion utveckling har varit enorm dessa år sen FM öppningen. Att ha varit med om detta och lärt sig massor är trevligt.

SM4FPD
 
Om man vill provlyssna på DRM och inte har en mottagare kan man lyssna på en Kiwi SDR (kiwisdr.com/public/) och välja DRM. T ex sänder franska radion dygnet runt på 3965 kHz med 10 kW ritat rakt norrut. Man kan t ex välja en kiwimottagare i UK för att få bra signalstyrka. För att kolla hur det låter vid sämre SNR och QSB kan man ju välja en mottagare längre bort.
 
Har gjort många försök att lyssna på DRM, både med egna mottagare och KiwiSDR men jag tror aldrig att jag lyckats få
någon felfri mottagning.
Fenomenet när det låter som dom sitter långt ner i en källare är dock lite lustigt.
 
Ang DAB i Norge.
Fick den här länken:

The Final Countdown -The Future of DAB Radio Is Over​

http://digitalradioinsider.blogspot.com/2020/12/the-final-countdown-future-of-dab-radio.html

Ser inte så bra ut, jag har inte orkat läsa allt, utan länkar så här så får vi se om någon är intresserad.

Nej tacka vet jag AM med en masa brus och selektiv fading.
Nu har grannen satt upp sin tivolibelysning längs med ett 50 m långt staket.
(julprydnad skall vi väl förtydliga) Eländigt skit alla säter upp.....
Ligger ett brus med S3 över så gott som hel kortvågen.
Men det försvinner väl i januari februari....

SM4FPD
 
Har gjort många försök att lyssna på DRM, både med egna mottagare och KiwiSDR men jag tror aldrig att jag lyckats få
någon felfri mottagning.
Fenomenet när det låter som dom sitter långt ner i en källare är dock lite lustigt.
Jag använder en aktiv loopantenn, RTL-SDR, SDR Console och programvaran Dream för DRM och får heller aldrig riktigt bra mottagning. Trots stark signal så drabbas man av dropouts och den där typiska grumligheten i ljudet som uppkommer när det fattas lite för många bitar. En svag eller störd AM-signal går att lyssna på om programmet är tillräckligt intressant. Försvinner ljudet från en DRM-station, om så bara för några sekunder åt gången, så tröttnar man väldigt snabbt...
 
Jag använder en aktiv loopantenn, RTL-SDR, SDR Console och programvaran Dream för DRM och får heller aldrig riktigt bra mottagning. Trots stark signal så drabbas man av dropouts och den där typiska grumligheten i ljudet som uppkommer när det fattas lite för många bitar. En svag eller störd AM-signal går att lyssna på om programmet är tillräckligt intressant. Försvinner ljudet från en DRM-station, om så bara för några sekunder åt gången, så tröttnar man väldigt snabbt...
Körde mest med Winradio Excalibur och dess inbyggda DRM decoder och en ALA-1530 loop.
Enligt vad jag läst så skulle Excalibur ändå vara bland dom bästa implementationerna som behövde minst S/N för att avkoda felfritt.

 
Jag har uppgraderat till SDRplay RSPdx och upplever att DRM-mottagningen blir något stabilare. KTWR sänder inte video men dock stillbilder.

KTWR Guam.jpg
 
Back
Top