Drönare för att hänga upp trådantenner

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som provat?
Har en kontakt som har en sådan farkost.
Det är lockande att få hjälp att lägga en tråd över höga träd.
Men jag inser risken att tråden kan trassla in sig i propellrarna, dessutom lär det bli svårt att få ner tråden, skulle behöva en möjlighet att drönaren släpper tråden med en liten tyngd på andra idan av trädet.
Att flyga upp tråden går ju, men ner då finns ju riskn för att tråden trsslar in sig i rotorerna. ELLER?
Det är ju dyra maskiner så man får nog inte vara för drivanade .
Dessutom finns restriktioner så nära flygplatsen där jag bor, men kanske 20 m högt gå att få tillstånd till.
Vad tror forumet? Nån som testat?

SM4FPD
 
Jag tror det kan vara lite trassligt, som du säger stökigt om det blir snören i propellrar osv.

Potatiskanon är det bästa jag sett hittills. Diverse Slangbellor, pilbågar, kastlod å fiskespön står sig slätt i den konkurrensen.
 
Jag har själv funderat på det där och tror att det är fullt möjligt. Om det det är ett bra eller enkelt är en helt annan sak.
Några problem har du redan identifierat.
Ett annat inte helt oväsentligt problem är, vikten på hela tråden. Alltså vad orkar drönaren lyfta och flyga med, luftmotstånd? Avdrift? mm. hängande last kan vara besvärliga saker. Till det kommer att drönaren måste kunna släppa lasten på önskad platts och i nödfall, vilket kan komplicera det hela.
Därmed sagt att jag håller på de förslag SM7SJR har presenterat.
 
Man använde en liten drönare för att dra en tunn lina halvvägs över Lapporten när man skulle gå över den på lina.


You can use a cheap drone for ham radio antenna setup & repair!​

 
Last edited:
Back
Top