Drömantennen, en present till mig själv?

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Vad är en bra antenn enligt ditt tycke för 80-20 m banden?

Jag tänker så här, jag är optimist och tror att jag inom en snar framtid kommer att fixa certifikatet(har teknikdelen kvar), då borde man väl vara värd en lite dyrare present?
Har en en ic-7300, känns som att den räcker, den täcker in de band som det verkar finnas trafik på här i Mälardalen/sverige/europa. Till den har jag en egen byggd horisontell dipol för 80-20 m och sitter som ett V på tomten.

Tänker mig att antennen hamnar på ca 8-10 m höjd.

Vad finns det för roliga och spännande alternativ enligt er?

Mvh
Peter
IMG_1822.jpeg

Det finns säkert massor med bra alternativ billiga och dyra.
Till det kommer många synpunkter bra och mindre bra från andra som vet mer och har mer erfarenhet än vad jag har.
Jag har en sk. doublet, det vill säga en stegmatad dipol, jag har en icom AH-4 tuner mitt under antennens matningspunkt. Antennen är ca. 2x16 meter med en 10 meter lång stege. Jag skulle köpa en icom AH-730 eller en begagnad AH-4 och bygga ut om din trådantenn så att det blir en doublet i storleksordningen 16 x 16 meter med 450 ohms stege ca 10 meter lång. Tunern är inbyggd i en väderskyddande låda. Antennen fungerar alldeles utmärkt med godtagbara förluster för mig på 80 och 6 meter banden. Jag vet inte bättre med andra ord. Den kanske fungerar på 160 meter också, tunern AH-4:an stämmer av där, men där ska man nog vara försiktigt den är inte byggd för det. Antenn systemet matas med en koax.
/C

Svårt att veta vilken antenn som du anser vara rolig och spännande. Frågan är vad du vill uppnå som inte din nuvarande klarar av. Läs en antennhandbok, till exempel en som har utgivits av ARRL, och hämta idéer därifrån.

Lennart

Multi-band vertikalantenner är nästan alltid besvikelser.
Ganska känsliga för omgivningens inverkan på lägre band,
och alltför ofta "smäckigt gjorda".
Sedan har de rakt motsatta egenskaper jämfört med de man vill ha
på låga band.

En mittmatad dipol och en AH-4 eller AT-130 avstämmare fungerar riktigt bra, och kan anpassas till de allra flesta band. Får man dessutom upp matningspunkten över 10 m blir resultatet bra på lite högre band.

Dock är den allra bästa investeringen en riktantenn eller "beam". Skillnaden mellan en sådan och enklare trådantenner måste upplevas för att förstås. Nu när så många OF:s "döstädar" borde det inte vara några problem att hitta en sådan för en symbolisk summa, om man bara plockar ner den.

Nöjer man sig med en monteringshöjd av 8-10 m så klarar man sig med en belysningsstolpe som fäste.

Last edited:
Drömantennen finns inte i verkligheten. ;)
Alla antenner, eller snarare antenninstallationer, är kompromisser mellan prestanda, pris, storlek, bandbredd, antal band, placering och så vidare. Det tror jag är ganska viktigt, eller till och med väldigt viktigt, att ha klart för sig som nybörjare. Så frågan är vilken som blir den bästa kompromissen för just dig...

Hej!

Vad är en bra antenn enligt ditt tycke för 80-20 m banden?

Jag tänker så här, jag är optimist och tror att jag inom en snar framtid kommer att fixa certifikatet(har teknikdelen kvar), då borde man väl vara värd en lite dyrare present?
Har en en ic-7300, känns som att den räcker, den täcker in de band som det verkar finnas trafik på här i Mälardalen/sverige/europa. Till den har jag en egen byggd horisontell dipol för 80-20 m och sitter som ett V på tomten.

Tänker mig att antennen hamnar på ca 8-10 m höjd.

Vad finns det för roliga och spännande alternativ enligt er?

Mvh
Peter
View attachment 12116
Om du har plats för en dipol för 80 och kan stegmata den så kan du täcka alla band från 80(160)-10m. Min sitter "bara" 7m upp men går bra på de högre banden. På 40m funkar det fint till USA vid rätt tidpunkt/årstid. Du kan titta på qrz.com hur det ser ut.

Last edited:
Jag har ett par Butternut HF9/HF5 vertikal antenner, fördelarna är att den är avstämda på alla band, dvs ingen tuner behövs - små förluster, bara att hoppa mellan banden och köra, alltid bra swr, på 80m får du välja den del du är intresserad av, väldigt smalt del den är tunad på i övrigt så behövs en hyfsat stor gräsmatta där du kan pilla ner jordplanet med +50 radialer för att den ska funka bra och få ner både förluster och strålningslob - om du är intresserad av dx.

Har testat ett hyfsat antal typer av antenner genom åren, men måste säga att den jag nu kör på som kallas VS1AA är enligt mitt tycke riktigt bra och för övrigt också enkel att bygga. För mig kommer denna antenn att täcka upp samtliga amatörradioband på kv fram till den dagen jag återigen fått upp riktantenner; vilket blir inom kort och då kommer min VS1AA mestadels att tjänstgöra på 80 och 40 meter.

Utan att vilja provocera, så känns det som att en TFD (typ Dannex 1530 M) skulle kunna vara ett alternativ. Antenntypen har nackdelar (effektförlust i termineringsmotståndet), men den har måttlig variation på impedans i matningspunkten och kräver inte någon avstämmare. Vid avstämning vid sändtagaren är det ju hela systemet (matningskabel + antenn) som stäms av mot sändaren och det faktiska resultatet vad gäller strålning/effektivitet blir ju svårt att bedöma. Min upplevelse är att den funkar rätt bra som "allroundantenn" tills man vet mer exakt vad man vill lägga sin energi på i antennväg. Montage är som en vanlig dipol (rak, slope eller inverted V).

Som FBJ skriver så är en stegmatad balanserad antenn med rätt tuner för ändamålet svårslagen som multibandsantenn.
Väldig små förluster trots skyhög SWR om man bara kan stämma av.
Multibands-vertikaler blir väldigt förkortade på de lägre banden och min erfarenhet av sådana är att de fungerar hyfsat bra från 20m och uppåt.
Som AOM skriver är många mekaniskt dåliga men inte alla.
Bilden till höger visar förlusterna i 80m dipol matad med stege (450Ohm bandkabel)

stegmatat.jpg

Väldig små förluster trots skyhög SWR om man bara kan stämma av.
Att notera är att detta gäller "nya" installationer. Om man låter transmissionledningen bestå av en massa plast mellan ledarna blir det efter ett tag väldigt mycket föroreningar som fastnar på plasten. Mycket av dessa föroreningar är olika metalloxider som blir halvledande, och detta tillsammans med fukt och sot gör att det är lätt att få > 10 % förluster om spänningen blir hög (vilket den alltid blir vid någon frekvens).

Man får ta i beräkning att tvätta av antenn plus transmissionledning samt isolatorer någon gång om året om man har antennen i urban miljö.

Bättre är att ha många isolatorer i antennlinorna, och att göra stegen med smala pinnar mellan ledarna för att reducera andelen plast där föroreningarna kan fastna.

Nu skall man inte ge upp sin inköpta stege med utklippta rektanglar mellan ledarna, även ett smutsigt antennsystem är vida bättre än en koaxialkabel med en massa SWR, men som alltid ... "Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre", vilket är tur för oss knäppgökar som har vigt vårt liv åt suboptimeringar, ibland in absurdum.

-MCD>Mycket av dessa föroreningar är olika metalloxider som blir halvledande
Att det växer alger och annat organiskt (hej alla duvor häromkring) är jag med på, men metalloxider? Varifrån skulle metallen komma?

Att notera är att detta gäller "nya" installationer. Om man låter transmissionledningen bestå av en massa plast mellan ledarna blir det efter ett tag väldigt mycket föroreningar som fastnar på plasten. Mycket av dessa föroreningar är olika metalloxider som blir halvledande, och detta tillsammans med fukt och sot gör att det är lätt att få > 10 % förluster om spänningen blir hög (vilket den alltid blir vid någon frekvens).

Man får ta i beräkning att tvätta av antenn plus transmissionledning samt isolatorer någon gång om året om man har antennen i urban miljö.

Bättre är att ha många isolatorer i antennlinorna, och att göra stegen med smala pinnar mellan ledarna för att reducera andelen plast där föroreningarna kan fastna.

Nu skall man inte ge upp sin inköpta stege med utklippta rektanglar mellan ledarna, även ett smutsigt antennsystem är vida bättre än en koaxialkabel med en massa SWR, men som alltid ... "Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre", vilket är tur för oss knäppgökar som har vigt vårt liv åt suboptimeringar, ibland in absurdum.
Stege a´la SM7CBS med klämmor som är smala är såklart optimalt men man får anpassa antennerna efter boendet....inte tvärtom?

Back