Drömstation

Risken är väl att vi får en miljödebatt igen.....
Vad kan det vara för Roofingfilter i den stationen då?
Roliga grejer är det i alla fall.
Och en rikigt jord med äkta "tältpinne".
Jo det är med en tältpinne, och ett stort, 7 cm, jordmärke där den skall anslutas, till min portabelstation oxo, den ni ser på avataren.

De som gjorde lumpen i signaltrupperna i slutet av 70-talet och framåt kom i kontakt med den svenska funktionsmotsvarigheten, SRT CTR1000 eller Ra630.
Detta var en föga upphetsande radiostation sedd ur amatörperspektiv, med dekadrattar för frekvensinställningarna samt servoavstämning.

Utvecklingen gick snabbt vid den här tiden, och den till en del rörbestyckade CTR1000 var i princip omodern när den kom ut till förbanden i volym, jämfört med t.ex. de heltransistoriserade stationerna från Rockwell/Collins och Telefunken som kom att ingå i NATO-materielen bara ett par år senare.

Min "drömstation" bygger på modernare byggstenar ur samma familj, som mottagaren SRT CR91 och
1 kW sändaren SRT SST1020.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

När jag för några år sedan jobbade i Ukraina kom jag i kontakt med liknande fordon. Jag blev erbjuden att köpa QRO-varianten av den i filmen visade bilen.

Enligt säljaren var uteffekten ca 10 kW :D , och det fanns en generatorkärra som "ingick i priset" ... :rolleyes:

Kostnaden var högst blygsam, problemet var att tullen inte riktigt såg detta som en "hobbypryl", tullkostnaden skulle överstiga köpesumman. :mad:

Men visst hade det varit en höjdare i "kommunjakten". :cool:

Enligt säljaren var uteffekten ca 10 kW :D , och det fanns en generatorkärra som "ingick i priset" ... :rolleyes:

Det kallar jag en "mobilrig"...
Något liknande fanns i US Army och NATO, AN/TSC-60.
Den "häftigaste" av denna hade 2 st separata 5 kW Collins HF-80 system i flera
transportabla enheter.
Det ingick portabla log-periodiska och bredbandsdipolantenner
i detta system.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Risken är väl att vi får en miljödebatt igen.....
Vad kan det vara för Roofingfilter i den stationen då?
Roliga grejer är det i alla fall.
Och en rikigt jord med äkta "tältpinne".
Jo det är med en tältpinne, och ett stort, 7 cm, jordmärke där den skall anslutas, till min portabelstation oxo, den ni ser på avataren.

Ser finfin ut, är det orginalutrustning kvar i den också?

Mina drömmar om stationer.....

Hej.
Har två "drömstationer" som jag tittat på.
Enbart utseendet på dessa tilltalar mig, men det är mycket pengar att lägga ut enbart för att de är så otroligt vackra att se och äga.:D

Den snyggaste är ju utan tvekan Kenwood TS-950 och som tät 2:a kommer Yaesu med sin FT-767
Icom har säkert oxo "flaggskepp" från -80 talet, men vet inte vilka det är.

Om någon har erfarenheter av dessa vackra ting rent funktionsmässigt så är jag tacksam för kommentarer.

Har gjort en sökning i forumen om dessa men inte fått någon träff.

Ha de gôtt/ Erland SM6KTC

Till SM4WII ang min mobila portabelstation, på avataren. Jo jag har det mesta av originalsakerna, antenner antennanpssare, en RA-422, RA-200 etc. Men även en modern rack med radiostationer från flyg till HF VHF ham.
Men nu är en topprenovering på tapeten, motorpyssel är kul oxo.

Det låter inte dumt alls. Har alltid önskat en radiosugga men en valp vore sanslöst roligt det med :)

Har ju minskat min bilpark med en bil här i dagarna så då kan man ju med halvgott samvete fylla på med en ny haha

Har sett att det finns lite godingar på blocket då och då.

Ja men radiovalparna är mer sällsynta, eller så är de så kraftig renrakade, modiferade eller sönderlekta, att de mest liknar en terrängkörnigsleksak, eller en buskörningsgrej. Men så är det ju, först när den blivit tillräckligt gammal stiger intressdet att bevara den i originlalikande skick, dessemellan är det gammal skrot.
Så är det ju med radiogrejer oxo.
Radiovalpen RATGBIL 9033 tillverkades i drygt 1100 exemplar och lär ha kostat någon miljon med radio och allt. de flesta skrotades och jag tror inte det finns många kvar i SM kanske 10 st. Några extra fina har gått utomlands. Årsmodell är 1967 för 9033:orna. en pigg 40 åring som går lätt genom besiktningen och kostar ingen skatt.
Här kan man se några bilder på min pärla, dock innan den fått antenner, men ny färg har den fått här: Volvo L3315 (Valp) Raptg 9033 (1967) - GARAGET - www.garaget.org

Ang. gamla gröna radiobilar,

i somras besöktes Båstad Classic motor och där fanns ett antal "gamla gröna" tgb's med orginal eller nyare sambandsutrustning, även antennerna satt på.
Inga amatörradiosignaler hördes, så det är antagligen kul att ha alla tbh. med i sin tgb, oavsett funktion, precis som med blomvasen i en vw ;)

Back