Drosslar

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en påse med färgmärkta drosslar typ som motstånd begangnade
men jag vet inte hur man läser av färgvärderna för att få fram
korrekt värde hur många milliHenry eller microHenry dom är på.ö
Hur gör man?

73 de sm0ydo Lasse
 
Det enklaste är att leta upp en ELFA-katalog. Där finns färgkoder för motstånd, drosslar och kondingar.
/73!
 
Tiderna förändras. "Bibeln" är numera på nätet.
Snart kan man nog inte längre sitta och bläddra bland de sköna, tunna, prassliga sidorna..... suck....
 
Hej nu har jag läst lite på Elfas faktasidor och vänt upp och her på min påse med diverse
nya och begangnade drosslar tror jag det är, dom ser som motstånd men färgen på dom
är gröna och bruna i botten .

Jag gjorde ett prov och tog en ur mängen för att komma fram till rätt värde på den

fem färgringar har den

röd röd brun brun och en bred färgrand som är brun också

2 2 1 10 upphöjt till 1 1 %


221 gånger 10 upphöjt 1 =2210 men vad är det är det mH eller uH?

jag vet inte

73 sm0ydo
 
Vanligtvis brukar drosslar bara ha 4 ringar, och avsaknad av en femte ring indikerar 20% tolerans. Oftast skriver man sorten mikroHenry.

Jag kanske har fel, men de två första ringarna anger vilket tal det är, och den tredje borde då vara antalet efterföljande nollor och den fjärde den faktor man multiplicerar med. Den femte om den finns är toleransen. Se bara upp så du inte läser färgerna från "fel håll" ..

dvs: 2 2 0 x 10 = 2200 uH eller 2,2 mH

TROR jag eller tänker jag fel?? :confused:
Det är ju ändå 28 år sedan jag satt i gymnasiet och pluggade elektronik! .. :eek:


När det gäller äldre komponenter kan faktiskt vanliga motstånd av koltyp vara bruna..
 
Last edited:
Back
Top