DSB, balanserad diodblandare, nivåer?

sm6rxz

Active Member
Hej!

Jag försöker förstå vilka signalnivåer som behövs för att driva en balanserad diodblandare (en trifilärlindad trafo och två dioder). Hittar väldigt lite i litteraturen och på nätet. Jag matar in VFO på ena lindningen, och AF (mikrofonsignal) på en annan lindning, allt enligt gängse kretsscheman. Dessutom har jag en 200 ohm potentiometer efter (mellan) dioderna som balanseringshjälp.
Jag har glömt vilken VFO-nivå jag har, och har inte siffrorna här. Detta låter ju lite korkat, men jag har fokuserat på mic-nivån... Just nu har jag 3 V p-p AF. Är det för lite, tro?
Anledningen till att jag frågar är hela grejen med bärvågsundertryckning. Om jag lägger på 12 V DC på lindningen där AF ska in, så får jag tillbaks bärvågen på utgången. Med en viss liten trådlängd som antenn kan jag läsa av S9+20dB på en närbelägen IC735:a. Tar jag bort 12 V-spänningen läser jag av S5. Innebär detta att jag har 20+4x6=40dB bärvågsundertryckning?
Men om jag nu petar in min mic-signal på 3V (när jag visslar), ser jag inte alls S9+20dB, utan kanske S8:a. Då har jag ju inte 40 dB undertryckning längre??
Måste jag förstärka upp mic-signalen till 12V p-p för att få den där 40dB undertryckningen?
Jag använder en 741:a som micförstärkare, och det verkar vara det vanliga sättet. Jag misstänker att andra byggare inte har så mycket mer än 3-4 V p-p heller. Vad ska man ha för VFO- resp AF-nivåer egentligen?
(En sidofråga: Om jag alltså förstått rätt, så kan jag lägga på 12V DC för att köra CW och minska denna spänning för att få lägre drivning till efterföljande steg och på så sätt lägre uteffekt?)

Min fråga är alltså: Vilka nivåer ska jag sträva efter på VFO och AF till blandaren? Var kan jag läsa mer om det här?

73 de Erik
 
För att få så lite distorsion som möjligt så är det att rekommendera att ha betydligt mindre LF (AF) -drivning än HF-drivning. Om du har t.ex 3 V HF-drivning, VFO eller bärvågsoscillator, bör du inte gå över 0,3 - 0,6 V LF. Det blir då mindre utsignal, men ett extra förstärkarsteg är inte så mycket att orda om.

För att kunna avgöra den verkliga bärvågsundertryckningen med modulering måste man mäta selektivt, med en mottagare med ett smalt CW-filter eller en spektrumanalysator.
Alternativt att studera enveloppen på utgången av den balanserade modulatorn med ett oscilloskop.

När man visslar i mikrofonen kommer moduleringen att bestå av flera frekvenser, vilket gör det svårt att se vågformerna. Om man istället matar in en enda frekvens blir allting bra mycket enklare att se vad som händer.

Man kan läsa om sådant i "Solid State Design for the Radio Amateur" och i "Single Sideband Principles and Circuits".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack för svaren!

Jag misstänker att jag också ser lite strålning från oscillatorn, runt blandaren. Jag ska ta och koppla in oscilloskopet på utgången från blandaren och så ska jag labba med en tongenerator in på ingången och variera nivån.

73 de RXZ
 
Back
Top