Dubbel bazoka

SM4WII

Well-Known Member
Är den någon som har erfarenhet av denna antenn?
 

Attachments

  • doublbaz.gif
    doublbaz.gif
    11,5 KB · Views: 2.097
Nej, har aldrig sett en sådan. Undrar vilka fördelar den har i jämförelse med en vanlig dipol. Vad jag förstår så är det ingen särskilt kort antenn. Fungerar den på flera band?
 
Jag har inte gjort någon egen analys av antennen, men jag fann dock följande Double Bazooka Antenna performance

Verkar vara svårt att få något bättre än en ren dipol matad med öppen stege kopplad till en anpassningsenhet av lämpligt slag :)

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag läste någonstans att den skulle ha fördelar vad gäller TVI samt att den kunde matas direkt med 50 ohm. Den skulle visst vara något bredbandigare än en vanlig dipol. Mer vet inte jag heller om den :)
Får väl bygga en i sommar och se hur den beter sig, lämpligt helgprojekt :p
 
Koaxialdipoler gjorda med vanlig koaxialkabel typ RG58 eller 59 verkar
inte vara något tekniskt framsteg. Den psykologiska fördel de kan ge – att ståendevågmätaren
inte längre gör så stort utslag när man byter frekvens – får man till priset av litet svagare
utsignal och tyngre antenn. Men – ”var och en blir lycklig på sitt sätt”.

Se även http://www.esr.se/artiklar/antennteknik/koaxdipol.pdf

73 JanneG
 
Är den någon som har erfarenhet av denna antenn?

Jag har byggt 2 st suveränna på att lyssna med går tyvär ej att sända på annat en det band den är gjord för. byggde en åt kompisen satte den på ca 5 meter slopande jag hörde inte japanerna nästan den kvällen på minna vertikaler men med bazokan så hördes masaru kanon. kompisen satte upp den på sitt qth störnings nivån minskade med ett par tre s enheter
han har även lyckats köra ett par dx med den. han byggde om den med bandkabel och den blev ännu bättre. så cut and try

de 73 sm5zbj
 
Om det är bandbredd du är ute efter, och inte har eller vill köpa en matchbox, varför inte prova en trumdipol (cage dipole) istället? Förslagsvis med 5 trådar i vardera "benet" och 15 eller gärna 20 cm diameter. Det räcker nog med 0,8 mm fosforbrons- eller hårddragen koppartråd, i annat fall blir den i tyngsta laget. Jag såg en sådan redan för c:a 30 år sedan hos OH6OZ i Nämpnäs.

För beräkningar ber jag att få hänvisa till G4FGQ's Software, http://www.zerobeat.net/G4FGQ/dipcage2.exe

Observera att matningsimpedansen är halva det angivna värdet på "Distributed radiation resistance" men dessutom beroende av effektiv antennhöjd, se M(ore notes).

73

/ Göstha
 
Last edited:
Verkar vara svårt att få något bättre än en ren dipol matad med öppen stege kopplad till en anpassningsenhet av lämpligt slag :)
73 de Lars, sm6rpz

Precis! Då får man dessutom en flerbandsantenn, plus att man sparar en massa onödigt jobb. Experimentlusten får avgöra. :)
 
Last edited:
Precis! Då får man dessutom en flerbandsantenn, plus att man sparar en massa onödigt jobb. Experimentlusten får avgöra. :)

Har redan testat det så nu är det ointressant hehe ;D
Är inte ute efter något alls med antennen, bara kul att testa... bara kul med lite diskutioner om vad man kan förvänta sig av ett eventuellt bygge :)
 
Back
Top