Dubbel N-Hona för chassimontage?

SA2CEM

Well-Known Member
Var hittar man N-hona <-> N-hona skarvdon med gänga o mutter i mitten för chassimontage?

tanken är en samlad jordskena i ett apparatskåp för alla antenner på utsidan väggen innan det går in i shacket så finns det bättre kontakter för ändamålet så är jag öppen för förslag.

är även på jakt efter ett hona-hane kontaktdon för rotorkablaget.
 
Tackar, typiskt att jag missade dessa ställen av alla ja kollat.

Nu är det bara att jaga ett lämpligt skåp..
 
Om du ändå drar ihop alla kablar till en jordskena på utsidan av väggen, varför inte sätta dit riktiga transientskydd?
Jag har gjort som du beskriver och har satt sånna här transientskydd på skenan:
http://www.hamradio.co.uk/accessori...alpha-delta/alpha-delta-ad-att3g50-pd-901.php

Sen har jag en 50 mm² galvad wire nedgrävd runt huset som också är ansluten till skenan, men det är kanske lite överkurs om man inte räknar med åsknedslag i närheten...
 
Last edited:
Om du ändå drar ihop alla kablar till en jordskena på utsidan av väggen, varför inte sätta dit riktiga transientskydd?
Jag har gjort som du beskriver och har satt sånna här transientskydd på skenan:
Alpha Delta AD-ATT3G50 Alpha Delta Communications at �54.95 | Ham Radio

Sen har jag en 50 mm² galvad wire nedgrävd runt huset som också är ansluten till skenan, men det är kanske lite överkurs om man inte räknar med åsknedslag i närheten...

>600:- per styck!:eek:
Är inte det lite dyrt ?:rolleyes:

Man kan köpa på Elfa för 20:- styck och montera själv !:D

Transientskydd 350 VDC 10 kA 10 A, B88069-X4920-S102
 
>600:- per styck!:eek:
Är inte det lite dyrt ?:rolleyes:

Man kan köpa på Elfa för 20:- styck och montera själv !:D

Transientskydd 350 VDC 10 kA 10 A, B88069-X4920-S102

Absolut kan man göra det, det har jag gjort på mina portabla antenner. Men på min fasta installation har jag köpta filter, jag vill gärna vara säker på att dom inte brinner upp när åskan slår ner i TV-masten grannarna har 50 meter bort ;-)
Mekaniken är inte helt lätt att få till, speciellt inte vid högre frekvenser. På kortvåg är ju impedansmatchningen rätt okritisk.

Tänk bara på att inte löda fast filtret (lödtennet kommer smälta vid nära träff) utan skruva/crimp fast filtret.
 
Jag har inte funderat på såna skydd faktiskt, innebär det att man egentligen inte "behöver" koppla ur antennerna från riggen vid åska?

Min tanke var först och främst att få alla antennanslutningar samlade på ett ställe och göra det enkelt att testa nya temporära antenner stället för en massa fula hål i väggen och vid risk för åska så är det smidigt att öppna skåpet och koppla ur allt (i antennväg åtm) där istället för bakom apparaterna som jag gör idag.
 
Det ska funka det lika bra (eller bättre) än att dra ur antennkabeln ur riggen. Sen så brukar jag ändå dra ur kablarna (på utsidan av huset) och lägga ned dom på marken om jag är hemma och det åskar ordentligt.
Vid en direktträff av åska så kommer troligtvis inget skydd räcka, men då spelar det heller ingen roll att du dragit ur antennkabeln. Blixten hoppar många meter mellan metallföremål, och den inducerade strömmen i kablar runtomkring skadar utrustning 10-tals till 100-tals meter bort...
 
Last edited:
okej, ska ta mig en funderare på det.
jag förstår att det är svårt att skydda sig mot direktträff men det är inte avsikten heller.

en tanke bara, säg att jag har ett metallskåp som är jordat ordentligt och jag öppnar skåpet, kopplar ur alla inkommande anslutningar, drar ut kablarna så dom bara ligger an på utsidan av skåpet och stänger luckan. skulle den "skärmade" lådan då hindra överslag vid en direktträff?

jag hade ju tänkt dra kabelslang rakt in i skåpet för att få det tätt men då hjälper det väl föga vid inducerade spänningar om man bara kopplar isär kontakterna utan att dra ut kablarna från skåpet.
 
Om du drar ut kablarna ur skåpet och skåpet verkligen är jordat ordentligt borde det i alla fall inte kunna komma in transienter genom antennkabeln, så länge det inte är nedslag precis i närheten. Men det förutsätter ju att man är hemma när åskan kommer.

Sen skyddar ju ett transientskydd även mot elektrostatiska urladdningar vid t.ex. snöfall.
 
Back
Top