Dubbla koaxer till stege

Per Bengtsson SA7PGB

Well-Known Member
Hej
Hittade hit efter tipps om en liten fundering jag har.
Planen , då jag lyckas måla hus och annat är att få upp en stegmatad 82mloop och tuner.
Tanken för att slippa göra fler hål i väggen är att sätta dubblakoaxer (bara använda mittenledarna och löda ihop skärmarna i båda ändarna) och sedan låta den gå över till stege , ganska säker på hur jag tänker göra.
Nu till själva frågan:
Som jag förstått det så ska man hålla dubbla koaxen så kort som möjligt för att undvika förluster, men jag är nyfiken hur mycket skillnad de gör om man tex jämför mellan 2 och 6m dubbel koax fram till stegen, behöver egentligen inga exakta siffor utan mer en aning hur mycket de kan göra skillnad..

Tydligen så enligt uppgift har detta redan räknats på av erfarna duktiga gamla rävar här, och jag har trotts ett par timmars letande ej lyckats hitta var .

Tackar ödmjukast på förhand

MVH
Per
SA7PGB
 
Kan inte ge dig några värden, men om du kan så undvik den lösningen. Kan du hålla dig en bit från metallföremål så går det bra att ha stegen inomhus med. Att passera en kort sträcka av metall går bra det med, som att dra den genom en ventil.
 
Tack för svaret Bengt
Dessvärre blir det svårt att undvika, och de lilla kommit fram till verkar det en bra lösning som dessutom hindrar eventuell HF i radiorummet ( den eviga frågan om stege läcker HF som jag inte tänker ge mig in i ).
Jag ställer frågan för jag vill veta om jag vinner väldigt mycket på att hålla mig till en dryg meter eller två, vilket krävs för jag ska komma utanför huset , eller om de faktiskt kan vara en god ide att få iväg den ett par meter från övrig utrustning.
 
Så här har jag gjort, stegen går ända in till min balun. Det är runt en meter från stationen och jag har inte märkt av någon strålning från stegen så den beter sig rätt enligt teorierna :)

Stegen passerar genom en metallventil, ett par cm tjock, det verkar inte påverka den nämnvärt. Jag kör med en öppen 590 Ohms stege av FK-kabel och Rozenclips spridare.
 
Har dessvärre varit tvungen att ta hål i väggen och satt i ett plaströr (ca10cm i diamter) för att få ut något överhuvudtaget . :)
Jag gissar på att de är ungefär 30cm stegen skulle ligga och bråka med koaxkablar och som jag förstått det är det en hejdlöst dum idé.
FK och rozenclips är min plan då de väl ska byggas stege :)
 
Andra har använt dubbla koaxer som vägggenomföring så varför inte KBW?
Använd inte längre kabel än nödvändigt. Du får samma förlust som motsvarande längd av enkel vanlig koax.
Har du 75 Ohms kabel så använd den. Råkar du ha 90 Ohms koax så är det ännu bättre.
Skärmen skall vara jordad vid radion / tunern.
Själv har jag skarvat min 590 Ohms stege med 300 Ohms bandkabel en kort bit för att "nå fram"
Att skarva med olika impedanser ger visserligen en annan impedanstransformering i kabeln men det kan tunern ofta hantera.
 
Förlusterna blir höga i koaxerna vid SWR, en stege kan arbete under hög SWR utan större förluster men koaxer klarar inte det.

Därför ska man undvika dem i görligaste mån och om du men du ändå måste, gör den sträckan så kort som möjligt
 
Varför inte bara borra två 3 mm hål genom väggen med samma avstånd som trådarna på stegen.
Trä är väl en utmärkt isolator, så det bör knappast påverka något.
Jag gör så och använder testsladdar vid själva genomgången och en bit ut till stegen, så att det tål vindens böjningar utan att gå av.
Genom fönsterkarmen är det inte många cm så det duger väl.

SM4FPD
 
Ser ut som att klämma i fönstret blir lättare än att borra 3mm hål genom 20+cm isolerad vägg. Men de kanske är för att jag helt enkelt är dålig på hur man löser det :)
 
lättare än att borra 3mm hål genom 20+cm isolerad vägg
Ja du behöver en lång borr:)
Det finns 6mm borrar med 400mm skaft på Bauhaus.
Själv har jag borrat 4mm genom en vägg. Borren tillverkade jag av 4mm pianotråd och slipade till den som en spetsig träborr.
Man slipar dessutom en liten "hals" där man kan binda ett tunnt snöre som man drar med sig när man drar ut borren.
Det funkar ju med ett litet borrat hål också men det kan vara svårt att borra i pianotråd.
Glöm inte att dra igenom snöret. Du hittar aldrig hålet igen genom isoleringen när du har dragit ut borren.
 
En borr för detta ändamål brukr även jag tillverka själv.
3 mm för att borra små hål gnom fönsterkarmen, en 20 cm bit av en antenn, förmodligen är den en rostfri pianotråd.
Hamra den lite platt, så att den blir som en mejsel och lite bredare än tråden, för att den inte skall fastna.
Fila eller slipa sen en spets, c:a 30 grader, och fila sen en egg, släppvinklar åt resp håll.
Jag har även gjort större borrar på detta vis, exvis 6 mm till karmskruvar etc, om man nu inte har en riktig borr på lager.

SM4FPD
 
Back
Top