Dumheter på 7100kHz

SM6VRL

Well-Known Member
En slinga dumheter som går och går…osäkert vilket språk med. Låter som både engelska o ryska.
Stark som brännvin är den också och har hållit på ett tag, ngn som har idé om vad det kan vara?
 
Det är ryska. Propagandasändning om Donbassområdet.
 
Last edited:
Faktiskt inte helt lätt att avgöra, men visst ideologiskt släktskap verkar föreligga. Vid 0930-tiden idag förekom sedvanliga haranger på 7055. Nu tyst, kanske bara en frilansare?.

Förmodligen är stationen på 7100 (som inte hörs söndag 0945) en helt annan anläggning med väsentligt större resurser. Dels mycket högre effekt, dels mer omfattande "föredrag" i diverse likartade ämnen, ibland på samma nivå som kusinen på 7055; ordet "bajs" förekom flera gånger igår kväll. Slingan ersattes senare med föreläsningar på aningen högre nivå, som verkade studioinspelade. En gång igår tyckte jag mig uppskatta ngt slags stationsnamn på 7055, "Ukraina 365", men sökning med de glosorna ger inget napp.

Orsaken till att VRL tyckte sig uppfatta lite engelska kan vara att en av pratmakarna på 7100 nog igår frågade, "What is you name?" och en annan svarade, "Schkandalfunk", flabb, flabb; svårt att uppfatta i den allmänna "glädjeyran".
 
Last edited:
VRL: jag har också hittat den där Youtubefilmen, som är från den 29 augusti. Igår hörde jag dock ingen välartikulerad engelska av det där slaget, utan enbart den korta ordväxling jag beskrev.
 
Ok, det var iofs QRP som posta klippet…det jag hörde var dock ngt helt annat med, mkt riktigt ngt som till en början lät seriöst studioinspelat med fraser på engelska med ett flabb…kanske med lite eko på.
Låg där och lyssna en stund tills….vänta nu…det repeteras ju hela tiden ??
Gick in här i västra götaland på +20dB över S9 på min inv.dipol.
 
Har strölyssnat lite på 7100 men inte hört något, tänkte prova att triangulera fram sändarens position mha KiwiSDR.


 
Bra förslag, Krister! Hörs förmodligen ikväll igen. Tror det var i Youtubeklippet som det nämndes att sändaren skulle vara belägen i Polen, men tvivlar på att SP-land skulle vara berett att blanda sig i på detta sätt. 73 & GL, Rolf
 
God morgon! Här gäller inte alternativet ständig passning, eftersom jag även har andra intressen i livet, men när jag kollade som hastigast vid 2130-tiden söndag kväll hördes inga antiryska predikningar på 7100 kHz. Däremot sändes en slinga på 7055 kHz, som innehöll delar av det vi hörde på 7100 kHz i förrgår, dessutom med ungefär lika våldsam signalstyrka; aktiviteterna hänger således ihop.
 
Back
Top