DX JÄGARE

SM3IXY

Well-Known Member
Har svårt att förstå eller inte, somliga gör allt för att samla ihop diplom att tapetsera väggen med. Lägger ner 100 tusentals kronor på slutsteg, antenner och senaste riggar. Olika i olika kommuner jag nöjer mig med 100W och typ en G5RV antenn.
 
Som musikintresset. Somliga gillar klassiskt, andra gillar pop.
Jag spelar elbas och jag gillar morse, är det inte konstigt? :D
 
Det har alltid funnit olikheter mellan människor, oavsett deras intressen. (religioner går vi inte in på)
Radioamatörer köpte vad jag förstår dyra amerikanska radiostationer redan på 50 och 60 talet. Kollis lär de ha hetat.
Så att nån idag köper en 50 kSEK - 100 kSEK radio är knappat så konstigt.
Många, ja kanske en av de största hobbygrenarna är jakt, fiske etc. Jag minns när vi på SRS visade den första IC-7800. Någon tyckte att han hade fiskegrejer för mer pengar...
Nån annan hade köpt en ny bössa för nästan lika mycket pengar. Snöskoter, veteranbil, solsemester, ja det finns mycket som kan förvåna. Men man måste nog vara ödmjuk och försöka förstå.
"Gillar svensktoppen", SM3BYC, kul, många gillar musik och det förekommer skivsamlingar på tusentals till tiotusentals plattor. Minns min första LP kostade 35 kr vilket var ofantligt mycket. De som spelar sina skivor har ibland HiFi utstyr för flera hundra tusen... ja, plus förstärkaren och skivspelaren förstås.
En tävlingscykel kan kosta 30 - 60 kSEK.. Säljs säkert 50 ggr så många som radiostationer.

Men jag håller med Bengt om att det är lite konstigt att man nöjer sig med en G5RV, Windom etc när en hemgjord halvvågsdipol med hejmmelaged balun både är billigare och kan kanske ge en hel dB mer hos motstationen.
Nu vet jag dock att det finns många som helt enkelt inte kan tillverka en antenn, av olika skäl, handikapp, ingen verkstad etc.
Så man måste nog ändå förstå detta.

För övrigt skulle inte jag plågas av om alla andra hade bättre antenner och skulle vara både 1 och kanske 10 db starkare, det tål min mottagare, och man kan bruka dämpats.....

Annars är det ju rätt kul att, såsom alla saker jag exemplifierat, går att klara sig långt med billigast möjliga, eller en riktigt gammal cykel.

de
Roy
 
2×15,5 meter med stege och balanserad tuner. Kan väl inte bli bättre?
(Bara den inte kallas G5RV)
 
Ett tips där SM7NKK, börja med att försöka förstå dig själv.
Ett stort steg bara det. Och det kan ge möjlighet att även förstå andra. Eller som de säger: genom sig själv förstår man andra.....
Kanske minst lika stort som att förstå sin radiostation och hur den fungerar.

Annars gäller 2 x 40 meter tråd och mint 25 mm bred stege.
Något annat går inte att förstå hur någon kan använda sig av.

De
SM4FPD
 
Annars gäller 2 x 40 meter tråd och mint 25 mm bred stege.
Något annat går inte att förstå hur någon kan använda sig av.

Ännu bättre anslut ändarna till varandra och försök att få dipolbenen att innesluta ett område som är så nära en cirkel
som du bara kan. Med andra ord sätt upp en horisontell loop i stället, matarkabeln ska du behålla.
 
Ja jag busar lite med er.
Klart att det är roligare med en lång en.
Stor ("jättestor") är inte antennen, men lång.

Vore mycket spännande att prova en loop som KBW nämner.

SM4FPD
 
För vissa människor är det tillfredställande att spendera mycket pengar eller att få dom "ultimata" sakerna för det dom håller på med vare sig dom behöver det eller ej.
Vissa andra finner mer ro i att använda billiga eller hemmagjorda saker och göra det bästa med det dom har.
Eller bara landa någonstans mitt emellan.

Jag har vänner som lägger 50 000kr+ per år på fiske utrustning, fiskebåtar osv och dom har hållit på i hela livet på det viset.
En annan som fiskar ännu mer än dom använder utrustning från 80-talet och vill inte skaffa något nytt.

Att säga att man inte kan förstå att någon annan använder något är lite kortsynt. Tänk efter en stund istället varför man håller på med det man gör.
Så länge man är nöjd själv och tycker om sin utrustning så är det inget att tjafsa om.


Själv är jag ny i hobbyn och har just nu endast utrustning för 140kr, en liten radio bara.
Är säker på att jag fick in någon som sände morse igår, tyckte det var kul även om jag inte förstår vad dom sände och jag skrev inte ens ner signalerna.

Den radio får duga ett tag till medan jag lär mig, kommer att uppgradera i framtiden.
 
Back
Top