DX-LB PLUS

Bryll

Member
Hej!

Tänkte försöka komma igång på kortvåg, så jag letar efter en bra antenn att börja med.
Hittade en som verkar ganska lämplig från AlphaDelta, DX-LB PLUS.

Är det någon som kör med en sådan, eller har erfarenheter från den?
Gärna lite info om det är ett bra eller dåligt köp.

/peter
 
Hej, Peter. Givetvis kan man köpa en sådan antenn för 190 dollar, men jag tycker man kastar bort pengar. Du kan ju bygga några dipoler själv för nästan inga pengar alls, och de är minst lika bra. Eftersom den antenn du länkar till består av förkortade dipoler på 160m och 80m blir de mer smalbandiga än om du gör vanliga halvvågsdipoler själv. Har du en antennavstämningsenhet (tuner)? I så fall kan du göra en dipol för 80m och stämma av den på 10 MHz och 18 MHz. En dipol för 40m brukar fungera bra även på 15m. Bland de sämsta köp jag gjort som ny amatör var en W3DZZ. Jag trodde liksom att den skulle vara bättre bara för att det var en köpeantenn. Det var den inte. ;-) Men, lycka till med antennerna och välkommen på banden! SA5A Sture
 
Hej Sture och tack för snabbt svar.

Nu är det väl lathet kombinerat med tidsbrist som gör att jag kikar på lite "färdiga" produkter.
Visst kan man enkelt smälla ihop en antenn själv med enkla medel, men bor man på landsbygden och har en bit till närmsta ställe som har det material som behövs är det väldigt enkelt att bara beställa och vipps så ligger det ett paket och väntar i den lokala lanthandeln (postkontoret).
Jag har lite "skrot" liggande som är planerat att bli en J-Pole för 10-meter.
Tänkte bara höra om det fanns lite goda eller dåliga reaktioner på multibandsdipolen.

/peter
 
Back
Top