Intresant Bengt!
Ja om någon nu sänder bred SSB, vilket är ett mycket intressant experiment, och som verkligen är amatörradio.
Om då någon lyssnar på detta i den lilla 50 mm högtalsre som du nämner, så klart det låter illa.
Jag brukar verkligen (jag använder inte ordet absolut trots dess popularitet) rekoemmendera en bra högtalare på mottagaren. Förr kunde det vara befogat med filtrering ända fram till högtalaren. Idag kan en dålig högtalare ha så kraftiga variationer på frekvenskurvan och så kraftiga resonananser att det kan förstöra de fina filter vi har i riggarna.
Det borde vara primärt att ha en MYCKET bra högtalare, särsklit om vi ger oss på att ge rapporter om hur det låter från andra.
Sen tillkommer graden av hörselskada, vilket vi nog alla har mer eller mindre.
Sen kommer vad man kallar olika ljud, vem vet vad burkljud är? Vem vet vad diskant vid SSB är då diskant normalt ligger långt ovanför 3 kHz.
Bas är enligt många 20 Hz tillo 200 Hz. en vanlig mansröst har en grundton i de intervallet. Stämbandens resonans.
Så kan vi hålla på ett tag och sist kommer sändningens ljud vilket kan påverkas med mikrofoner och bandbredd i TX samt tonkontroller på TX sidan. extra EQ:ar etc.
Ännu värre är det på FM där deviation från +-0,1 till +- 15 kHz körs på våra kanalband.
Vi hör ljudstrykeskillander på över 30 dB vid FM.
Att ställa in sin sändare med instrument, ja kanske men när operatören blir upphetsad stiger rösten med 30 dB. När han blir hes efter en lång test låter han inte lika... om det nu var rätt med den utvilade rösten.
ICOM stationerna för amatörradio är olika, de med LF klipper har förståss mer basavskärning än de med HF klipper. Den enkla har mindre möjligheter till påverkan av frekvenskurvan, förstärkning och klippning. De dyrare har större inställningsområden för allt. De dyra vänder sig till seniorer som har utvecklats och kan mer......
Nja vi får nog dras med mikrofontester i framtiden oxo, det är ju bara att vrida på VFO om man inte vill höra.
Jag kör ibland med en kommersiell HF station IC-M710, den har en sändarekurva som är specad enlig krav. Den har även en LF kompressor som talbehandlare. Där skall i princip SSB filtret bestämma bandbredden, från mikrofonkontakt till utsignal. Lika förbannat följer en mikfrofon som har ett eget liv.
Trots handmikrofon och LF kompression så får jag rapporter att med IC-756PROII och SM-6 mikrfon på 30 cm avstånd, att jag låter mycket "närmare".
Ja vad gör man? ger upp?
Man kan nog konstatera att en viktig del av hobbyn ändå är att experimentera med ljudet vid sändning. Och varför inte? Våra röster är olika, hur vi talar är olika.
Och nog krävdes handpåläggning på SET-19 för att den skall låta vettigt.
Röststyrkan är minst 30 dB olika mellan radioamatörer.
Spektrat mellan olika röster är ännu mer olika, trots allt som kan påverka rösten. Styrketräning, ålder, Wiskey, kraftpiller, teateröst.
Så jag tror faktsikt på experiment som har till avsikt att göra sig mest läsbar.
Men kanske det borde vara mer vetenskapligt.
Jag har i alla fall hört mikrofontester där vederbörande skiftat från R2 till R5 med byta av mik. Så nog har det betydelse.
Ser vi på FM så finns väl specade kurvor för preemphasis i TX, noggrant specade kruvor etc. Bara vissa radiostationer följer dessa kurvor, det går ju åt dyra filter. Ändå följer med en mikrofon som har ett eget liv. Nu talar jag om proffs FM 50 år bakåt i tiden.
Ex STORNO som jag länkade till under fynd på TRADERA.
Det har blivit bättre senare 10 - 15 år inom amatörradion och FM.
Får vi någonsin se ARRL tester där de testar överenstämmelsen mellan specad teoretiskt LF kurva och verklig på den testade radion?
de
ÄffPeDe