Hej Jag är en ny/gammal radiolyssnare och söker en hyfsat bra radio för att lyssna på kortvåg. En gång i tiden (60-talet) hade jag en Trio 9r59 och med den fixade jag många qsl. Nu blev jag intresserad igen och är intresserad av en bra mottagare, gärna en rörmottagare men även en modernare, Den ska täcka 0.1 till 30 mHz.
Jag kan också tänka mej en transceiver för eventuellt kommer jag att söka certifikat senare.
mvh Åke
Hej Åke!
Trots att jag är radioamatör så tycker jag fortfarande att DX-ing är kul, och sysslar en hel del med det. Fast det blir mest mellanvåg idag. Intresset är nästan uteslutande mot lokala stationer runt om i värden, och knappast alls mot internationella sändningar.
Själv använder jag en ICOM R75 för detta, den är mycket bra för ändamålet.
Men idag finns det ännu bättre mottagare. De flesta seriösa rundradio-Dx-are har skaffat sig SDR-mottagare. Software Defined Receiver, som man måste ha en dator till för att det skall bli någon radio. Fördelarna är bl.a. att man kan "spela in" ett större frekvensområde, och kolla i efterhand.
Bra om man inte orkar vara vaken när det beger sig, eller om man inte hinner med och kolla allt. Sedan ger SDR möjlighet till DSP, digital signalbehandling, som ger större möjligheter att reducera störningar.
En billig sådan SDR-mottagare är AFEDRI
AFEDRI SDR. Observera att man måste ha en tillräckligt bra dator för att det skall fungera (bra).
Begagnade mottagare som kan vara bra är förutom R75 även ICOM R71 och ICOM R70. Kenwood R-5000 och Kenwood R-1000. Men Du får se upp, dessa mottagare börjar bli gamla nu.
Själv har jag inte någon mottagare som är till salu, men Du har väl kollat på DX-Radio
Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster ?