DX-Torget

SM7HPD

Well-Known Member
Hej alla!

Hittade nedanstående annons på DX-torget.

Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster

TV`n har troligtvis tappats.

Beställde själv en ny 37" LCD i somras.
Den ankom i samma transport-eländiga-skick som bilden i annonsen.
Förpackningen var även den skadad.
Det blev retur och en ny TV ankom utan kostnad och i perfekt skick.

Utannonserad TV saknar värde.
Den som redan har en identisk TV, kan bjuda några tjugor för fjärrkontrollen.

73 de Hans
 
Är det inte bara att byta LCD och TFD då?
Förr bytte man ju bildrör om det gick sönder.

de
Roy
 
Går givetvis att byta skärm men är det utanför garanti eller försäkring så kostar det mer än en ny TV. När jag jobbade med service på TV så var det bara garanti/försäkrings - fall som man bytt skärm på, resten blev nästan alltid skrot. Tillverkningskostnader är lägre än servicekostnader - inte kul om man jobbar på service.....
 
Givetvis håller jag med dig SM5LTG.
Men jag kunde inte låta bli att vara lite ironisk, vilket idag betyder "släng skiten och köp en ny", trots att den kostar minst en rejäl HF station.
Men jag får ofta samtal från äldre radioamatörer som ger sig fan på att jag skall laga en 30 år gammal handapparat, trots att en ny mycket bättre kostar mindre än arbetet.

Att hålla på med gamla grejer, kanske antika radioprylar och lära sig själv att laga och renovera är en trevlig del av hobbyn dock.

Vi ser en del kulturkrockar.

Men tillbaka till tråden, det borde väl finnas användbara delar i den trasiga TV:en, nätagg, ferriter, och komponenter. LCD lyset borde vara kul att bygga nån form av belysning med. Med lite fantasi finner man grejer som går att använda i en sådan skrot. Att träna lödning på ytmonterat vore väl inte fel. Den är säkert Rohsklassad och träning på blyfritt borde vara av intresse. Ett knippe kopplingstråd bör gå att ta tillvara, liksom kontakter och jackar.

de
ÄffPeDe
 
hur många är det som har ett "sideboard" kvar från den tiden folk byggde dom med underdelen en gammal trälåde-fet-TV ?

ÄnnZeÄll
 
Av de gamla tjock-TV-apparaterna gick det iaf att bygga ett rätt just akvarium av.
Har varit med om att två platt-TV apparater har pajat utav exakt samma fel. Bildskärmen LCD lägger av på något skumt sätt. Första gången gick det på garantin men andra gången var det kört. Märket hette visst S*****g och ingen på märkesverkstaden kunde tala om vari felet låg.
//QRP
 
Den kände kåsören Gits Olsson skrev i mitten av 60-talet något ganska träffande om den första generationen av TV-apparater:

"När bildröret så småningom gick sönder kunde man sätta en pelargon i rutan och sedan hyra ut apparaten som sommarstuga..." :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Mitt första riktiga jobb (mitten av 80-talet) var som TV-reparatör, har "garantibytt bildrör" två gånger. Men, det var ganska enkelt, på äldre apparater av komplexa konvergeringskretsar var det ju lite joxigare, sådan kunde man bara göra privat... he he he. Skitjobb.

Riktigt gamla TV-apparater med jalusi framför rutan var ypperliga att göra barskåp av, har rensat ett flertal apparater som folk ville ha hjälp med.
 
... Riktigt gamla TV-apparater med jalusi framför rutan var ypperliga att göra barskåp av, har rensat ett flertal apparater som folk ville ha hjälp med.
Hur fixade du kylan då?
Inte för att det någonsin varit aktuellt, men jag är bara nyfiken ...

/ Göstha
 
Riktigt gamla TV-apparater med jalusi framför rutan var ypperliga att göra barskåp av, har rensat ett flertal apparater som folk ville ha hjälp med.

En gång kom jag till en kund som hade en TV med inbyggd askkopp.
Dom hade glömt släcka ett stearinljus som stod på TV:n.:eek:
 
Back
Top