DX-wire - är det samma tråd som signalkabel för gräsklippare?

SM0TGU

Well-Known Member
Hej, jag har för mig att jag läste någonstans att den antennwire som DX-wire (eller en av deras modeller) säljer är samma typ som signalkabel / "robotkabel" för robotgräsklippare. Vet någon om det stämmer?
Grimsholms signalkabel finns att köpa för 3 kr/metern och det verkar vara intressant som antennwire.

//Lars SM0TGU
 
Den tråden du länkar till är förtennt koppartråd med PE isolering.
När jag tittar på DX-wire så har deras tråd PTFE-isolering, och är av försilvrad koppartråd.
PTFE (Teflon) har bättre temperaturegenskaper, särskilt i kyla då den inte går att bryta av så som är fallet på många andra material.
Så samma/identisk är den inte. Men det kanske finns andra gräsklipparbutiker som har sådan tråd för att ge ännu finare gräsmattor ...

SM7JKW / Greger
 
DX-wire har en tråd som heter FS2 som liknar Grimsholms kabel med PE isolering och förtennt koppar.
Till min 110m stegmatade dipol använder jag Grimsholms både i stegen och dipolen.

DX-WIRE FS2​


DX-WIRE FS2 ( flexibel - stationär) ist eine hartgezogene, verzinnte Kupferlitze mit einem​

vernetzten Polyethylen (VPE) Mantel. Die Litze ist flexibel und eignet sich vor allem für​

den stationären Betrieb. Durch die Verzinnung ist die Antennenlitze besonders langlebig.​

 
Last edited:
Jag behöver byta ut min antennwire i dipolen och undrar hur det gick för dig med Grimsholm-kabeln?

Den funkar kanonbra, har suttit uppe ett år ungefär. Eventuellt har den sträckt sig något lite, men svårt att säga. Jag har ca 80 meter uppe i en loop.
 
Jag använder Husqvarnas gröna begränsningskabel. Den lär vara förtennad koppartråd med teflonisolering. Har fungerar bra som antenntråd i flera år för mig. (dipol för 80 meter och loop 160 meter)
/SM5TOG
 
Back
Top