Echolink & abuse

SM0NCL

Well-Known Member
Vad är egentligen principerna för att rapportera missbruk av echolinkresurser ?

www.echolink.org finns inte ett pip om hur abuse ska rapporteras, hittade inget på synergenics heller.
Man kan ju undra var ansvaret för "abuse", när det finns både klienter, gateways och olika servrar som utnyttjas av "abusern".

/Christer
 
Bra fråga.

Jag mailade Jonathan K1RFD.
Få se vad han svarar.......

Eftersom jag driver SK7CA-R i EchoLink-nätverket så är jag ju också väldigt nyfiken på svaret :)

73 de Uffe
sm7sek
 
Jättebra, hoppas på info.

Det finns en del "tjänste"-servrar runt echolinkfunktionen, typ. echoserver m.fl.
Kanske är dessa också under echolinks regi eller så är dom privata?.

/Christer SM0NCL
 
Inte en aning vem som driver 9999 och dom andra servrarna.
Förmodligen är det EchoLink gänget "over there" som driver det.

Men har du funderingar så är det bara att maila Jonathan K1RFD
k1rfd@k1rfd.com
han brukar svara inom ett dygn. Jättetrevlig kille!

Vore intressant och få lite mer info om "din abuse" om du kan/har lust att dela med dig Christer. Jag har ju själv funderat lite på hur man skall hantera abuse och var man skall dra gränsen för abuse. Typ svartfötter är ju solklara fall men såna som leker med länkarna och kopplar ihop en massa så folk blir irriterade och vill ta bort EchoLinken från repeatern. Vad kan man göra åt det?

73 de Uffe
sm7sek
 
Ang. echolink "missbruk" på repeater.

Vilken typ av information och hur ofta ska en echolinkbaserad repeater sända ut detta på repeatern?

Är det OK med ett meddelande varje halvtimme, varje kvart eller var tiondeminut, eller varför inte sända ut någon form av meddelande cirka 50 gånger per timme ?.

Jag har inte hittat några riktlinjer på konfigurering av echolink på en repeater, det är helt oreglerat och upp till repeaterägaren, ingen har någon åsikt om hur röstbestyckade (typ echolinkbaserade) repeatrar låter i SM?.

/Christer
 
Det är nog som du säger helt upp till repeaterägaren.

EchoLinken på repeater SK7CA/R identifierar sig bara när någon kopplar
upp/ner länken. Annars är den helt tyst. D.v.s EchoLinken sänder inte någon
beacon då och då för att påmina om sin närvaro :)

Vår repeater däremot ger sig tillkänna med en liten beacon enl. följande.
Tid vid jämna timmar, ID var 20 minut även stängd men bara mellan 07-23. Annars tyst.

Som sagt, det finns nog ett otal varianter på repeater/länk/echolink identifiering/beacon.......
Var och en tycker nog att deras system är bäst. Man får väl låta sunda förnuftet råda.

73 de Uffe
sm7sek
 
SM7SEK said:
Det är nog som du säger helt upp till repeaterägaren.

EchoLinken på repeater SK7CA/R identifierar sig bara när någon kopplar
upp/ner länken. Annars är den helt tyst. D.v.s EchoLinken sänder inte någon
beacon då och då för att påmina om sin närvaro :)

Vår repeater däremot ger sig tillkänna med en liten beacon enl. följande.
Tid vid jämna timmar, ID var 20 minut även stängd men bara mellan 07-23. Annars tyst.

Som sagt, det finns nog ett otal varianter på repeater/länk/echolink identifiering/beacon.......
Var och en tycker nog att deras system är bäst. Man får väl låta sunda förnuftet råda.

73 de Uffe
sm7sek

i detta fallet innebär det 45-50 st utsända "o-ljud" per timme (exklusivt eventuell trafik).

CW-ID, röst-ID, tidsangivelse hel/halv, 3-4 st olika hemgjorda "meddelanden", tidsstyrd öppning (vilket ger röst ID ).

Det hela påminner om "spam" och upptar frekvensen onormalt ofta och
är knappast något andra repeaterägare verkar göra i SM, eller ?

/Christer
 
SM0NCL said:
i detta fallet innebär det 45-50 st utsända "o-ljud" per timme (exklusivt eventuell trafik).

CW-ID, röst-ID, tidsangivelse hel/halv, 3-4 st olika hemgjorda "meddelanden", tidsstyrd öppning (vilket ger röst ID ).

Det hela påminner om "spam" och upptar frekvensen onormalt ofta och
är knappast något andra repeaterägare verkar göra i SM, eller ?

/Christer

Huga! 45-50 öppningar/ljud i timmen skulle få mig att QSYa.

73 de Uffe
sm7sek
 
Back
Top