EchoLink för android kopplar ner hela tiden

SM7SEK

Administrator
Staff member
Tjena,

Är det några fler än jag som har problem med att EchoLink på androidtelefoner kopplar ner. Kollar man i loggen på EchoLink datorn blir det ganska omgående timeout, även om man är aktiv och kör ett QSO (se nedan).

2012-02-12 18:48:40 Connect SA7*** HTC HTC Desire User 501381 174.129.***.***
2012-02-12 18:49:41 Disconnect SA7*** Timeout

Någon som upplevt liknade problem och har tips på inställningar på androiden eller EchoLink datorn som löser problemet?
 
Hej! Har haft Echolink installerat på min Samsung Galaxy mini ett tag nu och har inte upplevt några problem med att köra Echolink via android telefonen. Många och långa QSO har jag haft, både inom sverige och även på utländska repeatrar via Echolink. Kan det vara i stationen för repeatern som någon inställnings kanske skall göras?? Kolla vem som har hand om Echolink styrningen för den repeater du vill köra mot, om det nu är just den som krånglar, så kanske ansvarige kontrollera om något behöver justeras. På vår lokala repeater SK2AZ är det SM2SXA som ansvarar för Echolink, och han har behövt ställa om lite parametrar för timeout tider och diverse för att det skall fungerar bra, både via dator och android / Iphone telefoner. Men några andra inställningar än grundinställningarna har jag inte på telefonen för Echolink programmet. Kanske det fungerar med en ominstallation på telefonen? Värt att prova i alla fall.

MVH // SM2TOS - Richard
 
Hej Alla och tack för svar.

Jag var nog lite otydlig med vilken ände av kedjan jag befinner mig. Vi i lokala amatörradioklubben i Kalmar KRAS driver en EchoLink nod som via radio är uppkopplad mot vår repeater.

Och det var efter att jag noterat upprepade uppkopplingar och abrupt avslutade QSOn som jag kollade lite närmare och upptäckte att de amatörer som kopplade upp sig via mobilen med androidtelefoner får time out efter endast 30 sekunder till en minut. Detta oavsett om dom är aktiva eller inte.

Då jag inte själv har stenkoll på EchoLink apparna vet jag inte om det även gäller för iPhone användare. Personligen har jag en Windows Mobile 6.5 telefon som min arbetsgivare haft vänligheten att tillhandahålla så jag kan tyvärr inte labba själv med apparna.

Det borde väl vara någon mer än vi som råkar ut för fenomenet med time out från mobiltelefoner eller? Vi kör version 2.0.908 på EchoLink noden. Som jag tror är senaste versionen man släppt.
 
Amatörradio via Android, heter det så ? Nej nej, prova med att köra dina QSO mha din
radioutrustning, jag tror att det går mycket bättre !
 
Tjena,

Är det några fler än jag som har problem med att EchoLink på androidtelefoner kopplar ner. Kollar man i loggen på EchoLink datorn blir det ganska omgående timeout, även om man är aktiv och kör ett QSO (se nedan).

2012-02-12 18:48:40 Connect SA7*** HTC HTC Desire User 501381 174.129.***.***
2012-02-12 18:49:41 Disconnect SA7*** Timeout

Någon som upplevt liknade problem och har tips på inställningar på androiden eller EchoLink datorn som löser problemet?
Utan att ha tittat närmare på problemet så kan det beror på att Echo link servern vill göra en koppling tillbaka till telefonen och denna koppling misslyckas.
Eftersom ni äger echolink servern själva så kan ni titta i loggfilerna och se vad servern tycker.

Men som vanligt med datorproblem så är det svårt att felsöka generella problem, man behöver ha kunnigt folk på servern och framför telefonen som tittar i loggfiler, brandväggar etc när problemet uppstår för att se vad det är som går snett.

Jag har för mig att jag var tvungen att öppna en port i min brandvägg för att Echolink skulle fungera där hemma.
En mobiltelefon sitter på ett nät som är nedlåst av Teleoperatören med centrala brandväggar hos dem, kan bli knivit att få att fungera om protokollet kräver en öppen port i klienten (telefonen i detta fallet)

MVH
//Harry
 
Det går som sagt vad alldeles utmärkt för dem som kommer in från vanliga datorer och från andra repeatrar uppkopplade via EchoLink.

Windows XP Service Pack 3
Local IP address: 192.168.0.116

Firewall Test Results: PASS

All tests passed. The Internet connection appears to be correctly configured for EchoLink.

The test successfully connected to the EchoLink server on TCP port 5200. This means that your system's TCP configuration is correct for use with EchoLink.


Som synes ovan så är brandväggen öppnad som den ska vara. Det är alltså en gammal installation som funkat utmärkt i många år. Så det är först nu när mobiltelefonerna har möjlighet att koppla upp sig som problemet uppmärksammats.

Och det enda man ser i loggen på EchoLink datorn är att stationerna kopplas ned på grund av Timeout.........
 
Back
Top