ECO 52 antenn HJÄLP !!!

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Har i går köpt en stackad 5/8 för 2m på Swebry.
Antennen heter ECO 52.
Allt verkade ok tills jag skulle sätta fast toppsprötet....det går att skuva ända ned till spolen på mitten. från denna spole är det ca 30cm att variera toppsprötet uppåt.
I den svenska beskrivning jag fick medskickad står det att jag skall skruva fast toppsprötet, men först borra ett litet hål i den innre röret (i det yttre är redan borrat)
Det står tydligt och klart i beskrivningen att det inte framgår av den italienska beskrivningen vart hålet skall borras.
Jag kan således gå efter att mäta den uppgivna totallängden på antennen, mellan jordplan och topp, men tycker det vore bra om någon har erfarenhet av denna antenn och kan ange var hålet skall borras i innerröret.
Får väl ringa till Swebry i morgon och höra om han har någon bra lösning.
DÅLIGT tycker jag, på en annars mycket fin antenn.
73 de Erland SM6KTC
 
2431 mm

Om det är till någon hjälp så är min ECO52 2431 mm från plåt (jordplan) till topp. Köpte den begagnad och monterad så jag vet inte hur det var med borrningen.

73

Anders SM2YPZ / SA2Z

sluggo said:
Hejsan.
Har i går köpt en stackad 5/8 för 2m på Swebry.
Antennen heter ECO 52.
Allt verkade ok tills jag skulle sätta fast toppsprötet....det går att skuva ända ned till spolen på mitten. från denna spole är det ca 30cm att variera toppsprötet uppåt.
I den svenska beskrivning jag fick medskickad står det att jag skall skruva fast toppsprötet, men först borra ett litet hål i den innre röret (i det yttre är redan borrat)
Det står tydligt och klart i beskrivningen att det inte framgår av den italienska beskrivningen vart hålet skall borras.
Jag kan således gå efter att mäta den uppgivna totallängden på antennen, mellan jordplan och topp, men tycker det vore bra om någon har erfarenhet av denna antenn och kan ange var hålet skall borras i innerröret.
Får väl ringa till Swebry i morgon och höra om han har någon bra lösning.
DÅLIGT tycker jag, på en annars mycket fin antenn.
73 de Erland SM6KTC
 
SM2YPZ said:
Om det är till någon hjälp så är min ECO52 2431 mm från plåt (jordplan) till topp. Köpte den begagnad och monterad så jag vet inte hur det var med borrningen.

73

Anders SM2YPZ / SA2Z

Hej Anders.
Tack för svaret. Det är ok nu. Jag ringde till Swebry i Skövde i morse, men han hade inte en susning vart hålet skulle borras.
Nu är denna antenn så OTROLIGT bandbred så han gav mig rådet att mäta totalmåttet på antennen. Gjorde det från jordplansspröten till topp..... den var för kort helt utdragen. Det angivna måttet var den TOTALA längden av HELA antennen.
Gjorde så att jag slitsade upp ytterröret med bågfil och använde mig av en slangklämma, då kunde jag skuta sprötet in och ut.
Det blev bra till slut.
73 de Erland SM6KTC
 
"Jag ringde till Swebry i Skövde i morse, men han hade inte en susning vart hålet skulle borras."
Tycker det verkar dåligt av en svensk importör (Swebry) att skicka med en ofullständig svensk bruksanvisning och sedan inte veta vad det handlar om.
 
Back
Top