Effektiställning fungerar ej på FT 857D!

Bonazera

Well-Known Member
Jag har försökt ställa ner uteffekten på min begagnade Yaesu enligt manualen meny 075 men den ger ut lika mycket oavsett om jag har den på 5 eller 100.

Gör jag nåt fel eller vad kan felet vara?
Skall jag göra en fullständig återställning, kan det hjälpa?
Har gjort den lilla återställningen utan resultat.
 
Hej!
Är ingen sådan Yaesu-ägare själv, kanske ingen annan heller på detta forum som det verkar.
Behöver således inte heller bry mig egentligen.

Men, finns det en s.k. reset-knapp som, förvisso raderar allt, men även kanske återskapar radion som den en gång i tiden tänkt att fungera. Åtminstone för "Yaesu-teknikerna"HiHi!. Tryck på denna och blunda. Kanske blir uppvaknandet positivt.

Är det ett hårdvarufel, en död transistor eller något liknande, blir det genast mer problematiskt. Ett principschema behövs för att lokalisera problemet.
Inget kul, med tanke på att dagens elektronik, även behöver en välpolerad pannlupp.

Om du inte är en "lödkolvs-ham", är det annars bara att knyta näven i fickan och lämna in apparaten.

Men, du har tur.:)
Det är alltid värre att ha för lite effekt!
Man brukar väl säga att storleken inte har någon betydelse.
QRP-folket lär nog inte säga emot.
 
Last edited:
# SM7HPD

Ja, det finns tre reset möjligheter varav en återställer microprocessorn och alla ändrade inställningar.
Jag har gjort den enklaste av dom utan att det blev nån ändring av effektinställningen.
Är ingen löd-ham så jag gör nog den stora återställningen innan jag går vidare.
Tack för svaret och det moraliska stödet!

Är det någon som har haft problemet så är jag tacksam för råd.
 
Det finns risk att det du ser som uteffekt kan vara självsvängning.
Se till att du testar mot en kontlast i första hand och med en stabil och pålitlig strömkälla.

Det finns oxo risk för att någon eventuell tidigare ägare har skruvat i app, det är vanligt att man försöker skruva upp effekten. Flera trimmpottar kan vara dragna i bott. Med avsikt att få 120 Watt istället för 100 watt.

Man kan även misstänka att det är en version avsedd för annan marknad och som inte har möjligheter att ställa effekten.
 
FPD

Har inte testat mot konstlast. Skall försöka få hjälp med det.
Möjligt att den är skruvad, tidigare ägare hade ingen aning.
Hur ska man veta om den inte skall gå att ändra, vilket land skulle det vara?
Han sa att den var svensksåld men ingen manual fanns med!

QRP
Jag har kollat den sidan utan att hitta mitt problem, men tack i alla fall!
 
Hur man vet om den är avsedd för annan marknad?
Är den avsedd för EU skall det finnas ett CE märke.
Är den avsedd för EU skall det finnas märkning för att den uppfyller R&TTE direktivet
Är den byggd de senaste åren skall den för EU ha Rohs märkning.
Är den avsedd för Eu skall det finnas deklaration of confirmity. Ofta tryckt i manualen eller stämplat på asken.
Är den typad inom EU för att få köras i bil skall den ha ett E-mark.

Att köpa grejer som inte har dessa typgodkännanden för EU är ett risktagande.
Liksom att aceptera ett köp utan manual och originalkartiong.
Att få ett "vet ej" på frågan om den är skurvad, är nog detsamma som att den är skruvad.
 
Att man i någon version för någon marknad inte skulle tillåta att effekten kan justeras ned tycker jag låter långsökt.
Att en eventuellt bottenskruvad trimpot skulle göra att menyinställningen helt upphör att ha någon inverkan tycker jag låter långsökt.

Antingen har logiken hängt sig, eller så är du på fel ställe i menyn.
Utan att känna till just denna modell, kan jag tänka mig att det finns separata inställningar för HF och 2m/70cm.

Radion har vad jag förstår separata antennutgångar för HF/6m och 2m/70cm.
Har du kollat om effekten varken kan ändras på HF eller 2m/70cm?

Jag skulle prova med en stor reset.
Att mäta mot en konstlast och med en pålitlig spänningskälla är bra förslag.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Givetvis finns det markander med speciella regler, så har det alltid gjort och kommer att finnas länge.
Visst går det att trimma effektregulatorn, om inte skruva så går det att byta komponenter, här är fantasin mycket stor. Några Watt mer är värt massor av jobb. Att offra QRP till förmån för 112 Watt istället för 100 watt ut är snare regel än undantag.
Jag har sett det mesta av den här sortens "bygga själv".
I Japan exvis får man inte ha radiostationer som går att köra repeater på.
Vissa amatör klasser får bara ha 50 watt på 28 MHz och det får inte gå att ändra enkelt, dvs med meny eller med mjukvara.
Att utöka TX området måste xvis i vissa markander måste vara svårt, dvs måste lödas, eller bytas CPU.
 
I mitt dagliga värv, där vi jobbar professionellt med felsökning av komplexa system, brukar man börja felsökningen i den ände där det är troligast att man ska hitta felet.

Att man i någon version för någon marknad inte skulle tillåta att effekten kan justeras ned tycker jag låter som en långsökt förklaring i det här fallet.
Att en eventuellt bottenskruvad trimpot skulle göra att menyinställningen helt upphör att ha någon inverkan tycker jag låter långsökt i största allmänhet.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag lagar just nu en IC-706MKIIG.
Alla trimpottar för effektinställning är skruvade i bott, man måste ha lupp för att ställa dem just vid maxgränsen, annars går den runt ett varv till.
Så man lägger stor ner kraft på detta. Att verkligen alla trimmrar står i mekansikt bott.
S-metern var uppställd maximalt genom att gå ut i serveice menyn, men där har man tyldigen gått bet då den blev stående på S7.....
Ju mer man jobbar med en sådna radio ju mer inser man att någon skruvat.
FM deviation står på +-16 kHz, ja man blir förstås starkare då. AM står i bött och övermoduelrar.
Så det är fullt realistiskt att det blir så här.

Vid TX är den effekt som riggen skall ge vid avstämning uppställd till 100 watt, det skulle göra att en tillkopplad AH-4 skulle bli förstörd då.

Vad gäller regler i olika marknander så måste man veta och inte tro, då det finns de mest underliga regler som man inte ens i fantasin kan tänka sig skulle krävas.


Ett annat tänkbart fel på den omtalade 857:an är at detektordioderna gått hädan och att den då mäter fel. dvs den tror att det är en viss effekt och reglerar effekten efter fel ärvärde.
Återigen ett skäl att koppla till konstlast, och då skall den visa ingen SWR och ge jämn effekt över alla band. Om den inte gör så är detektorna kass.
Något som händer vid HF i chassit. Som i sin tur kommer sig av GP antenner etc.
 
Jag har försökt ställa ner uteffekten på min begagnade Yaesu enligt manualen meny 075 men den ger ut lika mycket oavsett om jag har den på 5 eller 100.

Gör jag nåt fel eller vad kan felet vara?
Skall jag göra en fullständig återställning, kan det hjälpa?
Har gjort den lilla återställningen utan resultat.

om inget är trasigt,
finns alltid möjligheten att en tidigare ägare har gjort:
- ändringar av effekt via menyer
- skruvat i radion
- gjort s.k "wire mods"
- allt ovanstående

billiga radio's är troligen import alt. delvis defekta,
vilket kanske passar en DYI ham, men inte en stickpropps ham
 
Tack för era synpunker, verkar vara enhälligt att prova med konstlast, har lagt ut lite krokar så vi får se om jag får någon hjälp.

Radion är CE-märkt.
Ser nr 5J470723 om det kan säga nåt!
Finns även ett e13 nummer.
Vertex Standard CO LTD Made in Japan.
Den har nog några år på rackhyllan men vet inte årsmodell, kan det gå att få fram?
 
hej!
Jag bifogar webaddress som jag hittade på nätet.

D:\Radio Electronics\Ham Radio\Yaesu\Amateur Radio Station KA4CID How to decode Yaesu serial numbers.mht

Det verkar som om den var tillverkad 2005 i augusti batch 47 och antal no 723
 
Last edited:
Jo, fast även om du ökar/minskar maxeffekten i servicemenun så fungerar den "vanliga" powerinställningen.

Har du kollat mot extern mätare eller bara med radions egna?
Kan ju vara så att den inte är inställd på "power" (mätaren i radion, alltså)
Alternativt att någon mikklat i servicemenun med "s-meter calibration"

73´s de SA7ACA
 
Last edited:
Oj, det var ett tag sen, radion är återställd till orginalinställningar nu och fungerar klockrent.
Tack alla!
 
Back
Top