Effektiva balkongantenner för kortvåg

göran

Active Member
Är det någon som kan ge mig tips på effektiva balkong- eller fönsterantenner för kortvåg, både för sändning och mottagning, även andra antenner som tar liten plats är av intresse, antingen att bygga själv eller att köpa.

Mvh Göran
 
Last edited:
trådantenn på väggen !

Hej
söker efter samma sak...
Just nu en loop antenn på väggen.
Har fyra fönster mot mord-ost på min 2:a i Göteborg.
Med hjälp av div trådar och straps så hängde jag upp en ca 20 meter lång koppartråd
så den bildar en rektangel upphängd mot husväggen.
En AH-4 tuner får sedan trådändändarna och den tunar 40m och upp. Lyckas inte på 80 så jag får nog förlänga den lite grann. Började linda tråd på en coca-cola flaska för att få en
förlängningspole men har inte provat än. Det var svårt att få varven fixerade....
Effektivitet, tja vet inte, men gillar loopar pga dom är "tysta" dvs inte så mycket QRN !
/ Tommy SM6NZB.
 
Tack för ditt svar och tips Tommy.
Jag själv är radioamatör med signalen SM7TKD, boendes utanför Hässleholm högst upp i ett trevåningshus, tyvärr utan balkong, vill gärna komma igång så fort som möjligt på kortvåg då rig finnes, en Ic 730, och skulle vilja att slippa hålla på på taket, då det är brant och riskabelt att klättra på. Tänkte att det måste finnas några kompromisslösningar i denna antennfråga även om det inte går att köra det optimala med provisoriska lösningar, men bättre än inget i alla fall.
Får du reda på några bra tips om antennlösningar så är jag tacksam för tips.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Jag har fått upp en mobil pinne, Hustler, kanske inte den bästa lösningen men jag kommer ut ganska bra på de högre banden, på 80 meter har jag så mycket störning så att jag inte äns hör stationer i närområdet mer än som en viskning. Har någon tips på att få bort dessa störningar vore jag tacksam.
 
Last edited:
En stealthloop kanske?
Nu bor jag inte i hyreshus men lever med en YL som inte ännu har fått upp ögonen för det vackra med antenner och hon verkar tycka att det är nog nu.
Har planer på en loop som går runt huset.
Matar den på mitten på ena långsidan och sätter fast den strax ovanför hängrännan, bort till hörnet på huset och hänger med takets lutning upp till taknocken utmed vindskivans kant. Ned igen till nästa hörne, utmed nästa långsida och på detta vis tillbaka till ursprungsläget.
Jag har räknat ut att jag på min lilla villa får en loop på 6+6+6+6+11+11=46m.
Den skall då gå att stämma av på alla band från 80m och uppåt, har jag tur kanske jag kan köra några 160m QSO på den med.
Bor ni i hyreshus så kan ni få till en rejält stor loop, problemet är bara hur ni med säkerhet skall komma åt utan fara för att förlora livet.
Med en skylift är detta ganska enkelt och kan ske relativt fort.
Prata med er hyresvärd och förklara, han kommer att förstå att antennen inte kommer att synas så ni får nog klart grönt ljus då.

73 Magnus
 
Hej Magnus och tack för tipset!

Är som du förstår lite låst i antennfrågan för närvarande då jag inte vet hur jag riktigt ska göra med detta. Tror mycket på detta med loopar, men de tar ju samtidigt en ganska stor plats.
Kanske att jag drar ut en tråd till närmaste träd och kör på eller försöker att hitta någon kompromisslösning genom att dra någon dipol genom takstolarna, även detta inte är en bra lösning och det bästa är ju en friliggande antenn.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Tack för tipset SM6VAO!

Har mycket funderingar gällande antennfrågan men det ska väl lösa sig får jag hoppas.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Göran!
En loop tar inte så mycket plats om du gör den som jag beskrev den. Den kanske blir lång i omkrets, men ju större ju bättre.
En vindsantenn kan vara bra, men du tappar en del pga omkringliggande objct, sen om du har plåttak så är det rätt kört för dig med vindsantenn.

En annan loop du skulle kunna göra är en Windowpame-stealth loop.

Ta och dra en loop runt det största fönster du har, det är bättre än inget.
73 magnus
 
Tack för tipset Magnus!

Ja, jag bor högst upp i huset. Jag har för ytterligare kännedom inte plåttak på huset,

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Svebry säljer en av fabrikatet ECO jag har själv köpt en sådan men har ännu inte hämtat den så jag vet ej hur pass den fungerar,här är lite data över den: 10-15-20-40M
Längd 1,70 m
Höjd 1,20 m
S.W.R.: 1:1,3
Max input 300W SSB
Vikt 4,5kg
 
Last edited:
Tack för svaret från sm7wcz!

Jag kommer att kolla upp denna antenn som du nämner, låter intressant tycker jag.


Mvh sm7tkd
 
Hej
Jag köpte ECO:s Balkongantennen hos Svebry. Tyvärr visade det sig att min balkong hade för
brett räcke så det blev inte något "riktigt" prov utan jag sålde den vidare.
Det var lite pyssligt att stämma av den när den inte var monterad/jordad ordentligt och manualen var på Italineska. / Tommy SM6NZB
 
Köpte också en antenn av märket ECO fast det var en 3el yagi för 10-15-20m.
Som NZB skriver, manual på Italienska - en nackdel, men det var rejäla grejjer.

Jag frågade om du bodde överst eftersom en billig lösning för dig kan vara att köpa en vanlig sk "Danks pinne" för 27MHz. Det är en ½ våglängs vertikal för 27MHz. ca 5m lång.

Spänn fast den i balkonräcket med lite lut utåt så antennen inte tar i hängrännan ifall den är av metalliskt material.

Kortslut spolen i botten mellan översta och nedersta ringen, lättast med en kort men fet kabel med krokodilklämmor i var ända. Anslut skärmen i balkonräcket och anslut även avstämda radialer till koaxens skäm / alternativ annan jorddel av antennen (fästet tex).
Dessa kan du lägga ut lite huller om buller på balkongen alternativ dra in genom balkongdörren när du är QRV.
Sen stämmer du av hela härligheten med en matchbox.

73 Magnus
 
Hur pass brett får räcket vara för att ECO skall passa? tacksam för svar eftersom jag inte har antennen här ännu,för då får jag lösa det på något sätt så att den passar
 
Angående ECO Balkongantenn:
Kommer inte ihåg precis men typ vanligt mastfäste 32 - 48 mm och mitt räcke var mer än 50 mm. Det man kan göra är ju att byta "rörklammern" det gäller bara att borra ett hål för bulten genom "bommen" . Min balkong blev konverterad till inglasad så det gjorde att det inte var aktuellt att fixa med det.
Rent allmänt så påminner antennen om en trapvertikal som 14AVQ som är ihopvikt så jag
vet inte om den passar under rubriken "effektiva" balkongantenner för kortvåg.
Kanske inte finns någon sådan överhuvudtaget för de lägre HF-banden....
/ 73 Tommy
 
Jag har också köpt den balkongantennen(art.73)
Mitt räcke var också för brett.Men eftersom jag snabbt ville ha upp den nu så tog jag slangklämmor runt antenn och räcke.Det fungerar utmärkt.
73/7NKK
 
Tack till alla som har kommit med goda råd och tips för hur jag skall lösa min komplicerade antennfråga.

Mvh Jan Göran / SM7TKD
 
Back
Top