Effektiva balkongantenner för kortvåg

Hej!
Ja på ett ställe var det lite dålig passform med skruvhålen annars var det no problemas att få ihop den.

Och min bruksanvisning var på engelska(Hört att andra fått på italienska,och det är ju inte lika roligt...).
Priset 1781 kr är väl inget att klaga på heller.

Den verka vara lättast att stämma av på 10m men nu är ju jag helt grön på kv-antenner.Det ska ju gå att få swr 1.1.3 på alla fyra banden utan tuner men jag "fuskar" och använder en nu iallafall.

Har inte hunnit kört så mycket än men Norra skottland och Ukrania på 40m har jag kört på den.

Jag bor på tredje våningen och har balkongen åt väster.Som med flesta antenner verkar man höra mer än man kan köra.
Men 100w minus förluster drunknar ju lätt i kilowatt-slutstegens muller.

Utformningen gör ju att grannarna tror att man utsmyckat balkongen vilket kan vara ett plus om man har gnälliga sådana.

//NKK
 
NKK tack återigen för info! här är det andra våningen som gäller och bara tillgång till den ytan jag har på balkongen så man har inte så mycket att ge på..skall bli intresangt att testa antennen o jag återkommer med min info här.Det är somsagt tydligen drev på just denna modellen för man säljer slut o får ta hem ny omgång igen.. ja men då får vi ju avslutningsvis grattulera till att det iallafall har blivigt Ukraina och Scottland för din del nu i början..

Otto
 
Otto!
Du har itne funderat på att flytta någonstans där du får utnyttja taket?
73 Magnus
 
Jo men det är tyvärr så när det gäller hyresfastigheter iallafall för nordvästra Skånes att det är helt kört att få sätta upp en antenn på taket.Anledningen är att när det var som allrabäst på 27MHz så var man inte så försiktig när man klättra runt på tegelpanns taken,det blev en hel del skador..

men jag hänger inte läpp allt för mycket,det var ju ES igår och jag kunde faktiskt på min mobilpinne fånga ett flertal kontakter,så jag ser fram imot nästa vecka när jag kan testa ECO antennen.

Otto
 
För kännedom så har jag nu fastnat för en loop och "installerat" denna på vinden, drygt 21 meter lång. Den fungerar helt ok. Har bl.a. kört Ryssland och Ukraina på 20 meter med mycket bra signalstyrkor.
Kan faktiskt rekommendera denna som en bra vindsantenn att köra på, under förutsättning av att man inte har ett plåttak.

MVH Jan Göran / SM7TKD
 
Jag har kört med en behändig antenn bestående av ett teleskopiskt metspö där jag fäste antenntrådarna ute i spetsen av metspöt. Just den jag körde med var för 10 MHz och funkade bra även på 7MHz med en antenntuner. Fördelen med detta är att man kan ta ner antennen när man inte kör radio. Metspöt kan fästas i fönstret eller balkongräcket beroende på hur man bor. Mitt spö var ca 6 meter långt, ca 4cm i botten och 4mm i spetsen och vägde ca 500 gram. Hopfällt var det ca 1 meter.
73, Per, SM0DFP
 
Kastade upp en lina i ett träd och kopplade på en 0.2 mm koppartråd som jag drog in till min AH-4 tuner. Satte upp en tråd längsmed husväggen från köksfönstret till "radiorummet", blev ca 6m som jag anslöt till jord-skruven på AH-4:an. Tunade på 80 - 10m, hörde VQ9MG på 15m i stor pile-up och VE6? på 40m, det verkade funka, nästa morgon kändes det inte bra, problem att tuna, tråden fanns kvar ! konstigt. I morse tunar det bra igen. Dags att börja provsända ikväll....

En fråga: Man skall ju undvika att ha HALVVÅGLÄNGD lång tråd för att kunna tuna. Vilken längd på tråden skall man ha ?

Kompromisser givetvis pga platstillgång mm
/ 73 Tommy SM6NZB
 
mobilant. gick bra

Innan jag fick upp min första antenn på nya QTH't använde jag min mobilantenn, en gammal Hustler med en spole/spröt per band, monterat på en s.k hustler baspinne. Antennen satt på ett metallkors med mobilfästet, mest för att stå upp själv + en hemgjord trådradial per band. Får plats på en balkong. Kunde då köra 40-10m med spolbyte - via en vanlig T-matchbox (samma som de autotuners många har idag).

Med lilla extra plåtbiten VP-1 (kan man ev. göra själv) blir man tre-bandig.
http://www.wiscointl.com/hustler/amateur/mobile/accessories.htm
Har man tre spolar samtidigt måste dock anpassa SWR med alla spolarna på plats, dvs. justera först spolen med lägsta frekvensen, sen nästa högre frekv. osv.

Billigaste multibandaren jag provat måste vara (om man har EN fästpunkt tillgänglig): end-fed wire (40m lång) med en hempulad L-match. (en konding och en "tappad" spole) ger 80-10m.
Ingen lång koax behövs, billig tråd, surplus komponenter från loppis.
http://www.alphalink.com.au/~parkerp/nojun98.htm

se QRP varianter på samma tema:
http://www.qsl.net/g3vgr/hw_ant.html
http://www.g3ycc.karoo.net/endfed.htm

Det finns ju även varianter på end-fed som nästan ryms på ett fiskespö + och en förkortningspole. typ de som Moonraker och MFJ säljer för montage på t.ex balkongräcket.

/NCL
 
Back
Top