Effekttålighet hos RG-58 samt bnc-kontakt

ham-man

Active Member
Hej !
Någon som har uppfattning om vilken effekt RG-58 tål, vid 144mHz ?
Samt effekttåligheten hos en vanlig BNC Kontakt ?
Litteratur om detta är också önskvärt, gärna om det finns på nätet.

sm4xso
 
Hej!
Egentligen ingen aning men den 50 cm stump jag hade mellan PA och konstlast blev otrevligt varm vid 250 W. Körde länge då jag skulle kolla att kylningen funkade för WSJT. Kabeln blev het. RG58 har i ARRLs handbok angetts till ca 5 dB/100fot dämpning vid 150MHz.
Omräknat 0,17 db/m vilket ger att vid ca 18m kabel värms kabeln med 3dB, halva uteffekten.
Om man antar att man matar in 360W i den längden så blir effektutvecklingen 180W däri d.v.s i medeltal 10W per meter, mer i början och mindre i slutet.
Jag tror, men vet inte, att detta klarar nog RG58.
Självklart finns en effektgräns för RG58 men den beror på vilken kylning som finns.

Min uppfattning är den inte är något att ha efter ett slutsteg på 2 m.

Hittade en länk på kontakten http://www.amphenolrf.com/products/bnc.asp#specs50 - men inte heller den säger något om effekttåligheten.

Vad ska du använda kabeln i för tillämpning?
/Lars
 
Standardverket "Reference Data for Radio Engineers" anger effekttåligheten för RG-58/U vid 40 graders
omgivningstemperatur och kontinuerlig drift till 150W vid 144 MHz.
Vid 20 grader så kan man belasta c:a 20% mer.

Suhner-katalogen säger c:a 200W vid 150 MHz.

Gränsen sätts av uppvärmningen av innerledaren, och vid 80 grader så börjar den
förskjutas i isolationsmaterialet (polyetylen).

BNC-kontakten är specificerad för max 4A ström vid låga frekvenser, alltså 800 - 1000 W i ett 50-ohm system. Effekttåligheten sjunker ungefär med roten ur frekvensen, så om den tål 800W vid 10 MHz så klarar den c:a 250W vid 100 MHz, och 80W vid 1000 MHz.

Den begränsande faktorn blir uppvärmningen av mittstiftet, så "klena" kontakter som BNC och N har en relativt sett liten effekttålighet jämfört med don som 7/16 m.fl..



73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man har BNC kontaketer för RG214 så går det bara att elda på med 1500 Whiskey runt 10MHz. Detta har jag själv gjort och det har funkat bra.

73 WKA
 
Hej !
Det är i själva verket för en kompis räkning jag frågar detta.
Han har precis byggt färdigt ett PA för 2-m som ger betydande effekt. (2*4cx250b)
Själva anledningen till hans fråga är jag inte säker på, men jag antar att det börjar bli
rätt full i hans hål i väggen,HI
Men som det ser ut av era svar så kan man nog bara glömma
att köra på RG58 kabel ut till antennen i vilket fall som helst.
Jag skall ta reda på exakt i vilken tillämpning han skall använda den, jag kanske
är helt ute å cyklar.
Tack för era svar så långt, återkommer till er med fler frågor om det behövs.

sm4xso
 
Hej!
Det finns en teflon-motsvarighet till RG58 som klarar bra med effekt. Jag kör med det på SK4AO efter mitt 2x 4CX250B PA som lämnar runt 900W i klass C, som jag kör på CW. Verkar vara olika kvalitet, har två sorter och den ena blir knappt ljummen, den andra kan jag nog inte köra kontinuerligt med, men CW eller SSB är OK. För korta bitar är det helt OK tycker jag, men längre sträckor ska det nog vara grov kabel.
73! /Jan
 
Om man framhärdar med att använda klen kabel så är RG-142/U eller RG-400/U
teflon- (PTFE-)isolerade 5-mm kablar som med viss tvekan klarar 1 kW på 144 MHz.

Dock har man i såfall inga som helst marginaler, och en tvär böj på kabeln kan leda
till röksignalering i stället för radiosignalering.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej igen !
Ja vad det handlade om var applicationer inne i steget,
eftersom reläer m,m har bnc-anslutning.
Det handlade även om kabeldragning med rg-58 inne
i själva steget, då grövre kabel blef för jobbig att använda.
Skulle det vara ok att använda "småbitar" av rg-58 ?
Det blir väl antagligen bnc-konektorerna som inte håller kanske.
 
Det är just inne i PA-steget och till reläplattan med antennreläer som jag har separat som jag använt snuttar av teflonkabel, totalt kanske nån meter. RG58 ska du inte använda för 2x 4CX250B, den blir flytande... Den blir väldigt mjuk och smidig redan vid 200W. En annan fördel är att den är lätt att löda, ingen risk att man smälter ner den, bara att värma på tills tennet flyter som det ska!

BNC-kontakten tror jag tål mer. själva kontaktdelen är snarlik för N, BNC och TNC. Jag vet de som kört flera kW i N-kontakter. Viktigast är nog att kontaktdonen är friska. Minsta förlust blir ju värme, och det är den som förstör (smälter) mittpinnen. Spänningen är nog mindre problem, 1 kW ger ca 220V.

Håll ögonen öppna på loppisar, ny är teflonkabel ganska dyr.

Lycka till med bygget!

/Jan
 
ham-man said:
Hej igen !
Ja vad det handlade om var applicationer inne i steget,
eftersom reläer m,m har bnc-anslutning.
Det handlade även om kabeldragning med rg-58 inne
i själva steget, då grövre kabel blef för jobbig att använda.
Skulle det vara ok att använda "småbitar" av rg-58 ?
Det blir väl antagligen bnc-konektorerna som inte håller kanske.

En reflektion ang. reläet och PA bygget,
om reläet inne i steget har BNC, är dom inte underdimensionerade ?
och har dom poly... innanmäte lär dom haverera pga. värme "sooner-or-later" med tanke på vad 2x250b ger ?
Använder själv reläer i alldeles för höga effekter, men dom har lödda teflonkablar samt växlas (nästan ;.o ) alltid utan RF.

Ska man pressa max. ur BNC'r blir det med teflonkoax, BNC chassi/kabel kontakter med tefloninnanmäte (om det finns?) -kan vara knepigt att lokalisera på kort tid.

Använder 5mm teflonkoax med BNC som en del av en konstlast och på 432Mhz blir koaxen stekhet vid 350W men bibehåller sina egenskaper, BNC kontakterna blir endast ljumna men är av bra qualität.

detta tillförde kanske inte så mycket mer i tråden ... men reläet i PA't verkar inte rätt utfört.

/NCL
 
Last edited:
Hej igen !
Ja steget är väl uppbyggt på receptet "man tager vad man haver" i princip.
Nu är det så att polar`n har testkört steget lite (500W) till både antenn å konstlast.
Det märkliga är att varken kablar eller kontakter blir varma, inte ens ljumna ?
Däremot så blev konstlasten varm, samt skorstenstätningarna (teflonringarna) smälte.
Mao så var det inte teflontätningar utan helt vanlig plast,så kan det gå om man inte är uppmärksam.
Så ! Det verkar faktiskt som både reläer å kablar håller i steget, iaf upp till 500W.
Testet utfördes med "key down" i ca: 15-20 sek !
Även ett normalt ssb qso utfördes under ca: 15 min.
Kanske för kort tid att testa ?
Nu går det ju att plocka ut betydligt högre effekt ur dessa rören(steget), men frågan är om det behövs mer effekt ?
 
Okänd plast kan man enkelt prova i bull-teven /mikrovågsugnen. Ställ in en kopp med vatten som konstlast tillammans med plasten du vill prova och kör en stund. Klarar den det utan att bli het eller förstöras, är den antagligen OK. Jag har provat diverse förpackningar och annat, en del är bra, annat inte. Perfekt för ditt recept!

73! /Jan
 
Back
Top