Efterlysning! - Antennuppskjutning i Hedekas!

SM2BPA

Well-Known Member
Nu vill jag äntligen dra upp en 2 x 19 meters dipol mellan en stor björk och en lika hög tall. - Men jag saknar nåt att skjuta med.

Jag har en riktig pilbåge för det ändamålet, men pilbågen råkar vara uppe i Luleå i min sommarstuga - medan jag själv bor i Hedekas 2 mil norr om Munkedal i SM6 (där jag bor under vinterhalvåret). :mad:

Är det någon radioamatör som kan hjälpa mig - eller ge tips hur man kan låna/hyra en "antenn-kanon" eller proffs-pilbåge. :confused:
 

Attachments

  • antenn.jpg
    antenn.jpg
    88,2 KB · Views: 352
  • antenn-2.jpg
    antenn-2.jpg
    102,8 KB · Views: 197
Tillverka en slangbella med hjälp av latexslangar. En regel eller en kraftig bräda duger som som tillfällig lösning. Jag har gjort en slangebella av en linjestång som fungerar alldeles förträffligt. Bind fast ett tunt snöre (ej fisklina) i 27 mm hylsa (till hylsnyckel) och skicka iväg. Även en tennisboll är OK men då bör den prepareras med något tungt för att "dra ned" tråden på andra sidan trädet.
 

Attachments

  • se5x_slangbella_1.jpg
    se5x_slangbella_1.jpg
    99,4 KB · Views: 274
  • se5x_slangbella_stor_bild1.jpg
    se5x_slangbella_stor_bild1.jpg
    103,4 KB · Views: 274
Intressant, SE5X

Jag har provat slangbella vid antennuppsättning - men med dåligt resultat.

Men här kan man visst sikta på riktigt (den långa "stören") och jag antar att gummit kastar 27 mm hylsnyckeln rakt i rätt riktning. :rolleyes:
Jag ska fundera på saken...
hmmm... Var ska man köpa gummit, duger cykelslang tro?
 
Jag använder alltid ett kastspö med en blytyngd som kastvikt. Ett litet spö ger bättre precision än ett långt. När jag fått över blypäronet drar jag sedan över draglinan till antennen. Obs ta loss tyngden först så den inte fastnar i nån grenklyka.

Jag har aldrig begripit varför man ska krångla med diverse märkliga tillbehör som knappast gör jobbet bättre, för ett fiskespö har väl alla med sig i bilen jämt?

/Lasse
 
hmmm... Var ska man köpa gummit, duger cykelslang tro?

Cykelslang funger DÅLIGT. Två sätt att få tag på latexslang:

- sportaffär (stretch-tränings-redskap)
- slangbutik

Sök på "latexslang" och ort så hittar du säkert en butik.

Den här bauta-bellan är för stationär användning.
 

Attachments

  • Den ultimata slangbellan.jpg
    Den ultimata slangbellan.jpg
    100,9 KB · Views: 5.285
Här har jag köpt mkt användbar latexslang, som åstadkommit
en och annan höjdare: www.kuntze.se .

Jag har alltså handlat vid besök i butiken och vet inte hur de
ställer sig till beställning per post av slangbellekorta längder.

73,
Rolf
SM5MX
 
Tusen Tack, Rolf / SM5MX

Jag har kollat Kuntze och ska beställa hem därfifrån.
Vilken slang ska jag beställa?
Kuntze har ju en uppsjö av olika latexslangar.

Björken och tallen är maximalt höga,
så jag vill komma åt en klyka så högt som möjligt.

Tusen tack för hjälpen / Örjan

Här har jag köpt mkt användbar latexslang, som åstadkommit
en och annan höjdare: www.kuntze.se .

Jag har alltså handlat vid besök i butiken och vet inte hur de
ställer sig till beställning per post av slangbellekorta längder.

73,
Rolf
SM5MX
 
SE5EX,
Den bellan måste väl tillhöra Kustartilleriet?

Varför riskera blyvikter?
Begnagade tändstift från familjebilen väger
c:a 41 - 45 g och kostar ingenting.
Sätt sen någon meter vit flätad dacronlina
mellan tändstift och monofil-linan.
Kasta över, spänn linan försiktigt och gå bort
och spana efter den vita dacronlinan. Byt ut
tändstift mot bärlinan och veva tillbax linan
på rullen.
Inget trassel med "ovänligt lingonris", dessutom
så aktar sig "vän av ordningen" att tjafsa med
en uppebart sinnessjuk som "fiskar flygfisk"!

Med slangbella eller pilbåge så blir det så lätt en
anklagan om olaga jakt på småfåglar.
 
Örjan,

Jag vill minnas att min slang såg ut ungefär som den i vinjetten i Kuntzes katalog
under "124 Latexslang oarmerad", d v s cirka 13 mm YD. SE5X ovan kanske också
har förslag?

73,
Rolf
SM5MX
 
Tusen Tack, Rolf/SM5MX

Då beställer jag från Kuntze ... om det inte blir för dyrt förståss.
(men jag är väldigt ivrig att komma igång)

Örjan,

Jag vill minnas att min slang såg ut ungefär som den i vinjetten i Kuntzes katalog
under "124 Latexslang oarmerad", d v s cirka 13 mm YD. SE5X ovan kanske också
har förslag?

73,
Rolf
SM5MX
 
Örjan,

Jag skrev faktiskt en gång en artikel om det här med "antennuppskjutningar" i SK0QO:s tidning Södrabladet,
http://www.sk0qo.se/jo/images/dokument/SodraBladet/SB2010-2-2.pdf
på sidan 14.

Så här i efterhand gissar jag att Lennarts, SE5X, förslag om en bräda eller stång i st f
den konventionella slangbellan är en bättre idé, men som förmodligen kräver en något längre bit Latexslang - nog något att tänka på när du nu skall åsta och beställa!

En annan detalj, som jag tror att man också skall tänka lite extra på, är att man
vid någon punkt i processen förmodligen måste dra en knut över en gren, t ex när
nylonlinan (eller vad man nu använder) skall dra upp själva bärlinan för antennen.
Enligt en känd lag tenderar utstickande ändar från en sådan knop ibland att trilskas
när den skall dras över en gren. Den metod jag beskriver i artikeln om att "strömlinjeforma" knuten en aning brukar oftast lösa problemet.

73,
Rolf
SM5MX

P.S. 9 mms slang var det tydligen jag använde. Det är nog inte fel att satsa på
en grövre!
 
Last edited:
Modellflygare använder gummirep/slang för att skjuta upp flera kilogram tunga radiosturda segelflygplan. Kan vara värt att kolla med hobbyhandlare med andra ord.
 
Tusenn Tack SM4RNA !

Jag ska kolla med hobbyhandlarna (i den mån dessa finns) i Uddevalla.
 
Jag har precis slrivit ut SK0QO:s tidning.
- Vad imponerad jag blir!

Det är ju fantastiskt att så fina lokala klubbtidningar finns.
Det hade jag ingen aning om. :):D:eek:

Örjan,

Jag skrev faktiskt en gång en artikel om det här med "antennuppskjutningar" i SK0QO:s tidning Södrabladet,
http://www.sk0qo.se/jo/images/dokument/SodraBladet/SB2010-2-2.pdf
på sidan 14.

Så här i efterhand gissar jag att Lennarts, SE5X, förslag om en bräda eller stång i st f
den konventionella slangbellan är en bättre idé, men som förmodligen kräver en något längre bit Latexslang - nog något att tänka på när du nu skall åsta och beställa!

En annan detalj, som jag tror att man också skall tänka lite extra på, är att man
vid någon punkt i processen förmodligen måste dra en knut över en gren, t ex när
nylonlinan (eller vad man nu använder) skall dra upp själva bärlinan för antennen.
Enligt en känd lag tenderar utstickande ändar från en sådan knop ibland att trilskas
när den skall dras över en gren. Den metod jag beskriver i artikeln om att "strömlinjeforma" knuten en aning brukar oftast lösa problemet.

73,
Rolf
SM5MX

P.S. 9 mms slang var det tydligen jag använde. Det är nog inte fel att satsa på
en grövre!
 
Double-zepp: Jättebra trådantenn!

Jag har läst artikeln om dipolen som Du nämnde, Rolf.
Det är helt enkelt en traditionell "Double-zepp", om jag inte har helt fel.

Jag har haft den antennen vid min tidigare sommarstuga, men jag hade så måtten 2 x 37 meter med en särskild längd på "steg-feedern".
Den antennen var fantastisk, med tanke på att den var nästan rundstrålande. Jag fick 59-rapporter nästan jämt trots att jag bara körde 10 watt med en Kenwood TS120V.

Men eftersom Kenwoods lilla mobil-transceiver TS120V saknade antennfilter (fast 50 ohms utgång) så köpte jag ett MFJ-antennatuner för att kunna köra tryggt.

...Men då blev jag också nyfiken. Varför inte prova en antenn UTAN förluster i matarledningen? Jag hade två mycket höga träd på tomten, räknade lite på förväntad impedans i antennen och satte upp denna fantastiska antenn Doublezepp 2 x 37 meter. (längden på matarledningen har jag glömt - men jag kan plocka fram det om någon vill veta).

Tack för de vänliga orden, Örjan!

I numret före:
http://www.sk0qo.se/jo/images/dokument/SodraBladet/SB2010-1.pdf
på sidan 10 hade jag också skrivit en artikel om vilken antenn jag senare
tyckte att folk kunde hänga upp m h a sina slangbellor, pilbågar etc.

Trots sin enkelhet fungerar den faktiskt mycket bra.

73,
Rolf
SM5MX
 
Örjan,

Jomenvisst är det en "Double Zepp", som många säger. Själv tycker jag det namnet är
lite småfånigt, eftersom den antennen för mig är förvillande lik en dipol med stegmatning - för det är ju vad det är. Men låt oss nu inte bli ovänner över den saken! Oavsett den språkliga detaljen är det ju en alldeles utmärkt antenn.

Ideologisk utvikning: "Världen vill bedragas!" - kläckte en berömd romare ur sig en gång strax efter år noll. Och inte visste han att det talesättet även skulle gälla antenner för radioamatörer cirka 2000 år senare. Det verkar som om folk tycks tro att en riktig antenn för att fungera måste innehålla stubar, spolar, traps, mystiska plastklumpar märkta "Patent pending" o s v och - framförallt - en balun (epidemin f n) för att fungera. Följaktligen verkar en del ha svårt att tro på att en så enkel antenn som en stegmatad dipol fungerar så utmärkt som den gör, på alla band dessutom.

Tores, SM7CBS, utmärkta artiklar och föredrag gör mycket för att skingra
dimmorna i det här avseendet.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
En dipol med stege-matning kanske kan kallas för just "Double-zepp" för att skilja den från en halvvågs dipol med lågohmig koax eller bandkabel-matning.
...Det som är det speciella är ju att double-zeppen inte behöver vara en halvvågs-dipol - utan faktiskt tvärtom: t.ex. ett udda antal kvartsvågor per antennhalva med stege-matarledningen inräknad - men inte exakt utan en kompromiss mellan varje band för att undvika högohmig anslutning till antennatunern. Det som skiljer Double-zeppen från den vanliga halvvågsdipolen med koax-matning är ju att på Double-zeppen är matarledningen aktivt delaktig i antennsystemet.

Om Double-zeppens radiator är precis en halvvåg på t.ex. 80-metersbandet kan det bli högohmigt på andra band vid anslutningen till antenna-tunern. Hög impendans vid anslutningen har ju antenna-tunern svårt att jobba med (åtminsone MFJ:s antennatuners).
Om antennens längd är halvvåg på 80 brukar man låta stegen ha en längd av en kvartsvåg på 40 - då får man antennen att funka jättebra både på 80 och 40. :)
Men problemen med hög impedans kvarstår på 20 och 10 metersbandet.:mad:

Jag kom fram till att min double-zepp funkade bäst på alla band med 2 x 37 meter radiatorlängd. Sedan hade jag stegmatning med en viss längd som jag just nu inte minns (det kanske rörde sig om ca 10 meter...).:p
Som antenna-tuner hade jag MFJ-949.

Örjan,
Jomenvisst är det en "Double Zepp", som många säger. Själv tycker jag det namnet är
lite småfånigt, eftersom den antennen för mig är förvillande lik en dipol med stegmatning - för det är ju vad det är. Men låt oss nu inte bli ovänner över den saken! Oavsett den språkliga detaljen är det ju en alldeles utmärkt antenn.

Ideologisk utvikning: "Världen vill bedragas!" - kläckte en berömd romare ur sig en gång strax efter år noll. Och inte visste han att det talesättet även skulle gälla antenner för radioamatörer cirka 2000 år senare. Det verkar som om folk tycks tro att en riktig antenn för att fungera måste innehålla stubar, spolar, traps, mystiska plastklumpar märkta "Patent pending" o s v och - framförallt - en balun (epidemin f n) för att fungera. Följaktligen verkar en del ha svårt att tro på att en så enkel antenn som en stegmatad dipol fungerar så utmärkt som den gör, på alla band dessutom.

Tores, SM7CBS, utmärkta artiklar och föredrag gör mycket för att skingra
dimmorna i det här avseendet.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Back
Top