Efterlysning! - Antennuppskjutning i Hedekas!

Double-zeppens fanclub!

Du och jag, Rolf-MX, borde bilda Double-zeppens fanclub.

Jag :p ÄLSKAR :p den trådantennen där ingenting av energin går förlorad i matarledningen (och annat tjafs i antennen) utan allt strålar ut!
 
"dubbel-zepp"

Hej alla.
Jag håller med Rolf, MX att dubbel-zepp är ett fånigt namn. 2 x 37 m, som du beskriver BPA är ju en dipol. Ordet dipol betyder ju di = två och sådeles två poler. Ordet dipol innebär inte att de två benen är i resonans. 2 x 10 meter är en halvvågsdipol för 40 meter (7 MHz) och för 24 meter (12,5 MHz) är denna längd en dipol.

Att din (BPA) 2 x 37 meter med en viss längd på stegen fungerade bäst med din MFJ-tuner beror på att tunern saknar "impedans-dynamik". En bra balanserad tuner skall klara av vilken kombination av dipol-längd och feederstege som helst. Punkt slut.

Jag tittade som hastigast på MFJ-949 specs. Där står det att tunern innehåller en "heavy duty" 4:1 balun. Min fråga till dig BPA; är denna balun placerad på in- eller utgången av tunern?

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Go'kväll,

1. Måtten: för den här typen av antenner finns det väl utprovade kombinationer av halva radiatorns längd plus steglängden som brukar fungera väl. De varianter jag kört med i alla år är de kombinationer som jag tror står i samtliga upplagor av Rothammels klassiska "Antennenbuch". F ö har jag nog tillhört den stegmatade dipolens fan-club alltsedan jag först provade en sådan antenn enligt bokens "Zweite Auflage" 1961.

2. Namnet: jag tror de flesta förstår vad man talar om när man säger "en dipol matad med stege"; de flesta fattar nog att stegen sitter på mitten.

En Zepp(elin)antenn är för mig en radiator som matas med en stege i ena änden. En Doppel-Zepp skulle i så fall enligt min logik bestå av bl a två stegar, vilket den ju inte gör - alltså tycker jag att just det namnet är fånigt! Med all respekt för Karl Rothammel, som avled 1987.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Hej Bengt!

Jag är helt på det klara att MFJ-antenntunerna hör inte till de bästa (det var också orsaken till varför jag berättade om den) - men ändå: Dessa tuners anpassar helt acceptabelt den antenn vi talar om - så länge inte anslutningsimpedansen blir alltför hög.

Däremot förstår jag inte påståendet att
"En bra balanserad tuner skall klara av vilken kombination av dipol-längd och feederstege som helst. Punkt slut."

Självklart är den antenna-tunern som helt saknar dumma baluner och som också anpassar hur höga anslutningsimpedanser som helst - ja, t.o.m. miljontals ohm - allra BÄST. Men då blir det också höga spänningar att hantera (U = I x Z)!
Tyvärr är sådana svåra att bygga och vill man köpa dem färdigtillverkade så finns dom knappt på marknaden (jag har då inte hittat dem). "Punkt slut" ;)

All litteratur som jag har läst från Jan Kuno Möllers "Amatörradio" och framåt försöker undvika alltför höga anslutningsimpedanser till antennatunern. Men kanske har jag missuppfattat?

Därför har man ju också t.ex. "kvartvågstransformator" i form av en stegmatning som är ca 10 meter lång för att få en 2 x 10 meters dipol att fungera perfekt på både 80- och 40-metersbanden.

...Men jag köper gärna den antennatunern
som Du Bengt talar om. Jag menar allvar.
Jag är definitivt ingen prestigefylld anhängare
av MFJ:s halvgoda produkter.
...Men tills vidare är det bara MFJ som jag har :(

Hej alla.
Jag håller med Rolf, MX att dubbel-zepp är ett fånigt namn. 2 x 37 m, som du beskriver BPA är ju en dipol. Ordet dipol betyder ju di = två och sådeles två poler. Ordet dipol innebär inte att de två benen är i resonans. 2 x 10 meter är en halvvågsdipol för 40 meter (7 MHz) och för 24 meter (12,5 MHz) är denna längd en dipol.

Att din (BPA) 2 x 37 meter med en viss längd på stegen fungerade bäst med din MFJ-tuner beror på att tunern saknar "impedans-dynamik". En bra balanserad tuner skall klara av vilken kombination av dipol-längd och feederstege som helst. Punkt slut.

Jag tittade som hastigast på MFJ-949 specs. Där står det att tunern innehåller en "heavy duty" 4:1 balun. Min fråga till dig BPA; är denna balun placerad på in- eller utgången av tunern?

73
Bengt SM6APQ
 
Det vet jag faktiskt inte. :confused:
MFJ-tunern finns i min sommarstuga i Luleå så jag kan inte kolla just nu. Jag har sommarstugan som fast sommar-QTH med min lilla Kenwood TS120V.
Här i Hedekas utanför Munkedal har jag en annan Kenwood transceiver, TS-520 som är nyanskaffad. Nu ska jag alltså bli QRV även här.
BPA de APQ.
Hej. Är balunen placerad på in- eller utgången av tunern?

73
Bengt SM6APQ
 
Krims krams

MX skrev:
Det verkar som om folk tycks tro att en riktig antenn för att fungera måste innehålla stubar, spolar, traps, mystiska plastklumpar märkta "Patent pending" o s v och - framförallt - en balun (epidemin f n) för att fungera. Följaktligen verkar en del ha svårt att tro på att en så enkel antenn som en stegmatad dipol fungerar så utmärkt som den gör, på alla band dessutom.

Jag håller med dig Rolf. Radiohandlarna och fabrikanterna gör stora pengar på "amatörernas" okunnighet och diverse onödigt "antenn-krims-krams".

Jag har en horisontell 180 meter loopantenn som komplement till mina övriga antenner.
Den innehåller inga stubar, spolar, baluner, traps eller mystiska platsklumpar bara en enkel hemmagjord T-tuner nere vid transceivern för att klara av alla MF/HF amatörband.
Hur i helvete kan jag vara starkast i Sverige på 1990 kHz med mina 10 watt?

73
Bengt Sm6APQ
 
SM6APQ de SM2BPA - Antenna-tuner!

Hej Bengt!

Du skrev:
""En bra balanserad tuner skall klara av vilken kombination av dipol-längd och feederstege som helst. Punkt slut."

Finns det en sådan färdigtillverkad tuner att köpa?
Jag är faktiskt seriöst intresserad!

(däremot har jag inga möjligheter vare sig i tid eller i verktyg att tillverka en sådan själv)

73's och med hopp om svar / Örjan
 
MX skrev:

Den MFJ-949E, vars schema man kan ladda ned från MFJ Enterprises Inc., har balunen på utgångssidan.

Jaha - MFJ = More F-----n Junk. Inte undra på att BPA måste "fjäska" med att erbjuda tunern "vissa" feederlängder.

BPA de APQ,
Nej - mig veterligen finns det numera inga balanserade antennavstämningar att köpa. Det "näst bästa" jag kan tänka mig är den s k S-matchen introducerad av SM7CBS.
Viking Matchbox fanns att köpa på 50/60-talet - en "rejäl" balanserad tuner med linkkoppling, oslagbar.

73
Bengt SM6APQ
 
...Inga vettiga antenna-tuners finns att köpa.
Ja, det är ju det som är problemet. :mad:

Konstigt att inte något företag
fyller den efterfrågan med att tillverka
"en rejält balanserad tuner"
som t.ex. Viking Matchbox på sin tid. :(

(jag minns när jag började med amatörradion på tidiga 1960-talet. Då såldes Viking-produkterna av företaget "Ferrofon". Jag fick tag på den röd-oranga katalogen i A4-format och bläddrade ofta drömmande i den)

BPA de APQ,
Nej - mig veterligen finns det numera inga balanserade antennavstämningar att köpa. Det "näst bästa" jag kan tänka mig är den s k S-matchen introducerad av SM7CBS.
Viking Matchbox fanns att köpa på 50/60-talet - en "rejäl" balanserad tuner med linkkoppling, oslagbar.
 
Hej Bengt!

Du skrev:
""En bra balanserad tuner skall klara av vilken kombination av dipol-längd och feederstege som helst. Punkt slut."

Finns det en sådan färdigtillverkad tuner att köpa?
Jag är faktiskt seriöst intresserad!

(däremot har jag inga möjligheter vare sig i tid eller i verktyg att tillverka en sådan själv)

73's och med hopp om svar / Örjan

Kanske den här duger???

MFJ Enterprises Inc.
 
Den som tror att en dipolantenn måste vara en halv våglängd lång för att kallas så har inte förstått.
Lennart

Självklart, Lennart, det är naturligtvis sant!
Alla mittmatade antenner, oavsett om de är enkla trådantenner eller yagi-radiatorer ÄR dipoler.
Men "Dipol" i antennsammanhang har tyvärr blivit liktydigt med en
*mittmatad 1-bands trådantenn, halv våglängd lång som matas med koax*

Även en G5RV-antenn eller en W3DZZ-antenn är en dipol.
EN jättestor långsträckt V-beam som är flera våglängder stor är också en dipol.
o.s.v. ... o.s.v.

Varför jag gärna använder benämningen "Double-zepp"
är för att betona att det inte handlar om den vulgära
*mittmatade 1-bands trådantennen, halv våglängd lång som matas med koax*
som jag inte alls gillar som antenn.

...Det är nästan som med begreppet "vitmossa" under julfirandet.
"Vitmossa" är inte vitmossa utan Renlav eller Fönsterlav.
Samma sak med centrum och centra.
Det heter inte "ett centra" - det korrekta är ett centrum.
"Centra" är pluralformen av "Centrum".
O.s.v. .... o.s.v. .... o.s.v. .... o.s.v. .... o.s.v. .... o.s.v. .... :D
 
Last edited:
Kanske den här duger???
MFJ Enterprises Inc.

Tusen Tack, SM7NKK!
Jag såg att Mobinet och SRS har sålt den antennatunern
... men gör inte det längre ... ?
Den kostar 210 dollar att köpa från MFJ direkt ...
men hur blir det med frakt, tull :eek: m.m. ...?
Jag har aldrig tidigare beställt något från nåt utländskt företag.

Jag ska i alla fall ta kontakt med SRSAB och Mobinet. :rolleyes:
Kanske kan dom sälja MFJ-974HB ändå :)confused:specialbeställa:confused:).
 
MX skrev:
Den MFJ-949E, vars schema man kan ladda ned från MFJ Enterprises Inc., har balunen på utgångssidan.
Jaha - MFJ = More F-----n Junk. Inte undra på att BPA måste "fjäska" med att erbjuda tunern "vissa" feederlängder.

Jag har haft mycket stor glädje över min junkiga MFJ949E-tuner
tillsammans med min fåniga Double-zepp vid sommarstugan i Luleå.
Min Kenwood TS120V (10 watt) har ingen inbyggd AT
(inte ens ett justerbart pifilter)
därför öppnade sig världen för mig på alla kortvågsband
när jag köpte den junkiga MFJ:n och hängde upp den fåniga Double-zeppen.
:rolleyes:

Men nu vill jag även bli QRV här vid Västkusten.
Är därför beredd att köpa en riktig antennatuner
som är äkta balanserad med jättestort impedansområde. :cool:
 
Last edited:
Tusen Tack, SM7NKK!
Jag såg att Mobinet och SRS har sålt den antennatunern
... men gör inte det längre ... ?
Den kostar 210 dollar att köpa från MFJ direkt ...
men hur blir det med frakt, tull :eek: m.m. ...?
Jag har aldrig tidigare beställt något från nåt utländskt företag.

Jag ska i alla fall ta kontakt med SRSAB och Mobinet. :rolleyes:
Kanske kan dom sälja MFJ-974HB ändå :)confused:specialbeställa:confused:).

Finns på Wimo WiMo: MFJ antenna tuners, Artificial ground
ML&S MFJ-974HB MFJ Aerial Tuning Units at £199.96 | Ham Radio
 
SM7NKK

...Lite om vad andra hans säger om MFJ-974HB......

Här är en till som har praktisk erfarenhet av MFJ-974H :)
(Har inte kollat vad som skiljer H från HB).

Har använt den i 3 år. Ger så perfekt balans som går att praktiskt genomföra. Har vid flera tillfällen (olika feederkonstruktion, väderförhållanden o s v) mätt feederströmmarna. Ingen mätbar skillnad mellan branscherna. Ingen RF feedback till anläggningen.

Det är i grunden en T-match och det gäller att se upp med inställningarna. D v s rätt värden på kapacitans kontra induktans. Eftersom flera kombinationer fortfarande ger skenbar anpassning, men där tunern i sig står för belastningen i st f matarledningen ! Rätt inställd så gör den ett mycket bra jobb med i praktiken icke detekterbara förluster.

En sak dock, och det är inte att förringa !
Eftersom konstruktionen inte erbjuder galvanisk kontakt mellan feeder och jord, MÅSTE man tänka på det när det råder statisk elektricitet i luften !
Kan ju lösas med t ex induktanser mellan båda branscherna och jord. Förslagsvis 2,5 mH för HF-banden. Kan oxo funka med högohmiga motstånd (typ megohm).

Rent konstruktionsmässigt är den välbyggd. Fin komponent-layout för god symmetri. Dock i klenaste laget vad gäller effekttålighet. Eftersom jag håller mig till 100W har det aldrig varit ett problem här hos mig. Specad för 150W CW och 300W PEP på SSB.

Har komponenter liggandes för ett hembygge av klassisk modell (link-koppling), med rejäla kondingar och spolar för QRO. Men tills jag tar tummen ur... så får min MFJ göra tjänst !:D

Sparky
 
Beträffande balanserad tuner så finns det ett alternativ från Palstar enligt bifogad länk Palstar.com: BT1500A 1500 Watt Balanced Antenna Tuner. Jag har själv ingen erfarenhet av den.

Jag har med stort intresse följt diskussionerna om dipol med stegmatning. Jag förbereder själv en uppsättning med dipol, 450 ohms centrerad stegmatning och en S-match. Jag har två tallar där uppfästningen sitter ca 25-27 meter upp och med ett inbördes avstånd av ca 110 meter. Min fråga till panelen är, skall jag utnyttja hela spannlängden för dipolen eller finns det någon optimal längd med tanke på att den är tänkt att användas på samtliga HF-band.

För att få upp fästpunkterna har jag använt en USA-tillverkad antenna-launcher CZV19SZA enligt bifogad länk AKBiocca Engineering Catalog. Kan verkligen rekommenderas, kostar en slant men man köper prestanda och bekvämlighet:)

//Carl
 
Back
Top