Efterlysning-Koaxkontakt

Sparky

Well-Known Member
Vet någon var man får tag på en koaxplugg som passar till chassiekontakt Rhode & Schwarz enligt bilden här ? Chassiekontakten heter "Dezifix B".
 

Attachments

  • HamSe2.jpg
    HamSe2.jpg
    64,6 KB · Views: 211
Jag tror jag har sett sådana kontakter på äldre TV-sändare, detta är nog en gammal standard kontakt som tidigare användes för broadcasting och likande, åtminstone på 60-talet... Finns i olika varianter som 50, 60 och 70 ohm vill jag minnas. Och olika storlekar finns större för anslutning av feeder mellan antenn och TV-sändarens slutsteg

Vad är det för mått på denna? Kan man tänka sig att tillfälligt ersätta den med en vanlig BNC-chassie eller varför inte en N-chassie?
 
Last edited:
Hej,
Har 2 st ESM 180 och på båda är orginalkomntakten ersatt med UHF- hona, 4 skruvar mot fyrkantig bottenfläns, ingångsimpedans 60 Ohm. Hålet i frontpanelen är ungefär 38 mm, så det finns plats för litet av varje.
73 SA0BLI / Fredrik
 
Last edited:
Tack alla som hört av er !
SM0AOM: Jag kollade sidan du tipsade om. Får se hur jag gör. Enligt manualen till min ESM180 är det en 60 ohms, vilket i så fall motsvarar FNB 1003/60. (FNB 1006/50 är ju 50 ohm). Inte för att jag tror det gör någon skillnad, bara de fysiska måtten på kontakten är desamma ! Ska ansluta till en 50 ohms koax.

SA0BLI: Jo, jag har oxo sett modifierade till "vanlig" UHF, men vill gärna ha originalutseendet på panelen kvar. Allt annat är original och i "nyskick".

SM5KRI: Ja, du har rätt vad beträffar årgång. Jag har själv använt den i "tjänsten" på 70-talet..... ;-)

73's BCNU OM's
 
Det är fullständigt egalt vilken impedans Dezifix-kontakten i kabeländen har.

De "60 ohmen" som anges i manualen är nominell inimpedans enligt tysk standard,
och passar lika bra till 50 ohms kabel.

Dezifix-donen har den trevliga egenskapen att
alla impedanser för en given storlek passar ihop mekaniskt p.g.a att de är könlösa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är fullständigt egalt vilken impedans Dezifix-kontakten i kabeländen har.

De "60 ohmen" som anges i manualen är nominell inimpedans enligt tysk standard,
och passar lika bra till 50 ohms kabel.

Dezifix-donen har den trevliga egenskapen att
alla impedanser för en given storlek passar ihop mekaniskt p.g.a att de är könlösa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Just så !
Jag var lite ambivalent beträffande "kön". Den ser ju faktiskt ut som "både-och". Både ståndare & pistill :)
Ska kontakta dem och beställa hem en hermafrodit. Tack än en gång för tipset om siten !
CU SAQ 6/8 !
 
Last edited:
Ref ovanstående brevväxling och som info till ev intresserade:
Jag har idag beställt DEZIFIX B -pluggar. De krävde minimiorder på 50 EUR ! Varje plugg kostade 9.20 EUR utan skatt (den fick man inte räkna in). Alltså beställde jag 6 stycken ! ! !
Så nu vet ni det, ni som inte redan skruvat sönder originalet och ersatt med något annat, att hör av er om ni behöver en DEZIFIX B :)
73's BCNU
 
"To whom it may concern": :)
Fick idag besked från Helmut Singer att de raggat ihop 6 st Dezifix B till mig. De sista de hade !!
Men billigt blev det inte.

6 st Dezifix B 65,70 EUR (inkl skatt)
Kortavgift 2,30 EUR (är det lagligt i Tyskland ?)
Frakt 23,22 EUR (okänt transportmedel)
_________________________________________________
Summa sumarum: 91,22 EUR = 15,20 EUR / st

Onödigt att jag ligger på 5 extra kontakter (måste ju beställa för minst 50 EUR exkl skatt, avgifter & frakt) så därför rear jag till ev behövande för 100 SEK / st.
Bara att kontakta mej via detta forum ! Om jag hinner få dem, kan jag leverera vid SAQ den 6 aug.
Leverans skulle ske inom 2-3 veckor.

CU guys !
 
Kortavgift 2,30 EUR (är det lagligt i Tyskland ?)

Jag behöver inga kontakter men tänkte kommentera kortavgiften du råkat ut för. Jag råkade själv ut för en kortavgift på tre procent sist jag var i Tyskland och handlade. Jag mailade då till VISA som svarade enligt nedan:

Dear Ulf,

Thank you for contacting Visa Europe.
Please be informed that Visa does not have contracts with merchants or cardholders, it is our Member banks and financial institutions that have contracts with merchants and cardholders. The bank which recruits suppliers willing to accept a Visa cards is referred to as "merchant acquirer".

Visa Europe is completely opposed to the practise of surcharging, where consumers are made to pay a fee for using a card. Surcharging discourages consumers from paying for goods and services in the most convenient and secure way. They nearly always end up paying disproportionately high fees, which are not in line with the true cost of accepting the transaction, and sometimes they choose not to make purchases as a result. Visa Europe believes that no one wins with surcharging, not consumers, not retailers and not economies, and that such practise should be prohibited.
Please note that surcharge (or additional charges applied by a particular merchant) is regulated by local legislation. Visa rules and regulations do not permit surcharging however where local laws permit surcharging, local laws take precedence over Visa rules and regulations. To find out whether surcharge is permitted by local laws, you can contact your local Citizens Advice Bureaux.
If you run into problems with a merchant, please notify your Visa card-issuing bank. Visa Member financial institutions have access to the appropriate Visa rules and regulations. Your card-issuing bank can best answer your questions about surcharges. They also have access to the Notification of Customer Complaint forms that should be used by the financial institution to document and file this type of complaint. You can contact them directly, using the address or telephone number on your Visa statement or on the back of your card.


If you have any further questions please do not hesitate to contact us on the number below.

Kind regards,
 
Ref SM7SEK:
Jovars, men orkar inte bråka om principen för "struntsumman" i sammanhanget. Det är väl kanske & andra sidan det de räknar med.... :)
En liten rättelse till mitt förra, leverans skulle ske inom 1-2 veckor (inte 2-3 som jag sa, var jag nu fick det ifrån). Tack ändå för påpekandet (jag använde Eurocard, men liknande regler borde väl gälla där).
 
Alles klar !
Kontakterna (6 st) anlände i onsdags. Ända till dörren med UPS. En är monterad och i bruk (RG-213). De övriga 5 finns för hugade spekulanter och kan levereras till SAQ 6 aug.
Auf wiedersehen !
Sparky
 
Back
Top