Egenbyggd multibandsvertikal

R8N

R8N CB SHOP
Jag hittade efter lite sökningar på nätet denna beskrivning på en vertikalantenn för 10 15 40 och 80 meter. Den verkar lagom svår som ett först antennbygge.

Valet av vertikalantenn beror på att jag bor i ett flerfamiljshus och inte kan sätta upp lång trådantenner. Huset har ett svagt lutande plåttak (~10 grader) som jag tänkte använda som jordplan. Taket är ca 10x20 meter stort.

I beskrivningen sker val av band med ett vred. Går det på något sätt använd någon slags fjärrstyrning då jag inte på ett enkelt sätt kommer upp på taket?

Finns det andra intressanta antennkonstruktioner att finna på nätet som liknar denna?

http://www.iw5edi.com/ham-radio/files/novice-multiband-antenna.pdf
 
Den där har jag också sneglat på ett antal tillfällen, men aldrig knåpat ihop. Fjärrstyrning av bandväljaren borde kunna gå att göra t.ex. med ett "flygservo" och en NE555 timerkrets. Inspiration till det kan hämtas härifrån.
 
Ett enkelt sätt att koppla om antenner är att styra reläer och mata genom koaxen. Det gör jag för att koppla om mina bävrar. T ex +24V, -24V, 24V växelström och spänningsfritt.

/Roland
 
Tjena !

Om du kan bygga ett spröt om dryga 7m är detta den enklaste lösningen.
Den är som alla multibandlösningar en kompromiss, men den fungerar bra.
Detta är vad som sitter i "bottenklumpen" på de flesta kommersiella multibands-
vertikalen typ comet, diamond, moonraker med flera.

Gemensamt är att det "inte kräver jordplan", tål 250w SSB och är runt 7,2 m långa.

Anpassningen finns här: http://www.sm0o.se/teknik/Moonraker-GP2500F-antennanpassning.jpg

Den stämmer av på alla band 80-6m med varierande effektivitet men hyggligt över allt.
Dessutom behöver du ingen omkoppling, reläer eller ens en tuner (!)

En enkel idé, kompromiss javisst, fungerar utmärkt. Loggade som sagt 1344 QSO på denna lösning 2012 :)

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Last edited:
........
Gemensamt är att det "inte kräver jordplan", tål 250w SSB och är runt 7,2 m långa.
.......
Jag vill nog påstå att denna antenn (den i artikeln) kräver ett jordplan, utom möjligen på de frekvenser där den är en halv våglängd lång.
Om ett plåttak skall användas som jordplan, så behöver plåtarna ha god elektrisk kontakt med varandra.
Om det är praktiskt möjligt, så kan du använda dig av radialer i stället.
 
Jag skrev "inte kräver jordplan" inom citationstecken av en anledning ;)

Det är vad tillverkarna skriver, och visst, dessa antenner går att använda utan radialer men
hur strålningsdiagrammet ser ut är en annan femma. Du kan ju stämma av en järnsäng också :)

Citerar mig själv från en annan aktuell tråd;

Jordplan gör möjligen* antennen bättre för DX men inget mer. Den gör definitivt INTE om din
antenn till att bli horisontellt polariserad !

*) Jag har fiberglasversionen av din typ av antenn från samma tillverkare, och jag använder den
mestadels från 30-6m, något enstaka DX på 40, och loggade 1344 (!) QSO:n på den under 2012
och hittils 724 under 2013. Allt detta på just den antennen.

Detta har jag gjort UTAN jordplan (vilket är specat från tillverkaren att man ej behöver) utan att
ha haft problem med RFI / TVI eller ens fått något som helst klagomål från någon störd granne.

Ha en bra dag !

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
SM3GUJ:76307 said:
Hur fungerar den här "Moonraker" transformatorn?

Tydligen är det en "un-un" transformator som fixar ett lågt SVF genom att ha "lagom" stora förluster.
.
 
Ja det kan man undra:confused: märklig koppling.

Här beskrivs en liknande transformator

Broadband HF Vertical - MARTIN - G8JNJ

Och samma koppling
Comet CHA-250B - MARTIN - G8JNJ


/Micke
Beskrivningen ger ju litet mer kött på benen, men det verkar ändå vara en del hokus pokus. Exempelvis lindningen som går fram och tillbaka genom samma rör innan den går ut i antennen. Transformatorn verkar vara konstruerad på samma vis som bredbandstransformatorer i transistoriserade slutsteg.
I denna artikel använder han (G8JNJ) också radialer, "counterpoise wires". Och det är enligt min erfarenhet nödvändigt att ha "motvikt" till en vertikalantenn av denna längd på dessa band. Annars får något annat fungera som motvikt, matarkabeln, elnätet eller något annat. Förutom radialerna har han dessutom en 1:1 balun längre ner för att stoppa HF på utsidan av koaxen. Han påpekar också att man måste ha ferrit i denna 1:1 balun för att den skall bli tillräckligt effektiv.
Men gissningsvis så fungerar denna antenn hyggligt om man bygger den enligt denna beskrivning av G8JNJ.
 
Hei!
Jeg har kjørt med en sånn antenne i et år nå, og den funker helt maksimalt. Kjører stor sett alle band uten tuner.
Min antenne er bygd av en radiokompis, og står montert ca. en halvmeter over marken.
SWR finnes ikke på noe band.
 
Back
Top