Eget flygtorn

bastuper

Well-Known Member
Jag har tanken att om man skulle få råd att bygga ett hus en dag, ja en koja på sisådär 80 kvm räcker för mig, då skulle man gjort en liten övervåning då jag skulle vilja ha halva övervåningen, eller kanske hela???? som ett flygtorn.

Vad tror ni om en övervåning med fönster i princip runt hela sidorna, trapphus och några ev. garderober och skåp i mitten vilket gör att man kan samla sina radioprylar och annat där.

Samtidigt som man kör radio eller sitter vid datorn så har man full sikt mot nästan alla väderstreck.

Man kanske sak göra fönster som på en båt så dom lutar innåt vilket kanske kan motverka regn och slask mot rutorna?
 
Du kanske kan få Ängelholms torn billigt? :)
Internationellt lyft för flygledning på distans - Ny Teknik

73 SM0RVV

Vid kustbanden är det ofta man ser hus med ett litet fyrtornsliknande överbyggnad.
Om man inte vill andvända det till groggveranda så kan man ju montera in ett motoriserat snurrbord som roterar synkront med antennen så ser man vart man sänder. Och med ett par speciella glaögon kanske man kan se radiovågorna också.
Snurrigt blev det.
 
Ha Ha, tror inte jag skulle våga ta upp sådana planer, sist jag pratade om en 35 meters fackverk på tomten fick hon det där " vill du sova i garaget" synen, ett flyg ledartorn på huset, där går nog gränsen för förhållandet....tror jag :rolleyes:
 
Ha Ha, tror inte jag skulle våga ta upp sådana planer, sist jag pratade om en 35 meters fackverk på tomten fick hon det där " vill du sova i garaget" synen, ett flyg ledartorn på huset, där går nog gränsen för förhållandet....tror jag :rolleyes:

Ordspråket säger följande;
Bakom varje framstående man står en lika förvånad hustru.

Jodå, jag är gift och hon har hjälpt mig med att få upp både masten och en tiometer lång 2 metersantenn och bilen bor i garaget.
 
Grattis! , jodå dom är nog generellt mer förstående än vad skenet säger, utan sambons hjälp hade man förmodligen stått utan antenner, fast det kostar ju en del städa, diska etc.
Huset går förresten under namnet "sambands centralen" i trakten :)
 
Då jag säger flygtorn menar jag mest en övervåning på huset med fönster runtom, inte speciellt högt.

En blandning av inglasad altan inbyggd i huset och inte utanpå.
 
Ordspråket säger följande;
Bakom varje framstående man står en lika förvånad hustru.

Jodå, jag är gift och hon har hjälpt mig med att få upp både masten och en tiometer lång 2 metersantenn och bilen bor i garaget.

Min fru skaffade till och med min mast, så alla är inte helt omöjliga.

Åter till topic:

Varför inte? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en "glasbur" på taket som hobbyrum.

Nackdelen är dock naturligtvis fönsters dåliga isolerande förmåga jämfört med väggar. Kallt på vintern och varmt på sommaren, eller höga elräkningar för att temperaturreglera.
 
Känns som jag kommenterat ditt inlägg redan men jag gör det igen SA0AZS men visst, kan bli dyrt med den värme som kanske sipprar ut men hur riskabelt är det egentligen att ha en vedkamin eller vedspis ståendes i detta utrymme?

Kanske olämpligt att elda där man har massa radioprylar, kanske kunde elda i källarn och se till så varmvattnet leds till element som är i detta radioutrymme, istället för att anstränga ordinarie värmeanläggning så får man stödelda med ved helt enkelt.
 
Back
Top