EH-antennen, igen

SM6APQ

Well-Known Member
Jag fick idag en uppmaning från en god radioamatörvän att ta en titt på följande:

EH Antenn Edition 1 - YouTube

För några år sedan fick jag överta en EH-antenn avsedd för 14.MHz. Jag är av den uppfattningen att det är matarkabeln till denna antenn som p g a obalans "läcker" och står för den radierade effekten.

Jag har gjort följande prov.
Först anslöt jag en transistoriserad xtall-osc, 14060-kHz, i en "Elfabox" via en 5 m lång RG-58 koax kabel. Signalen hördes några hundratal meter i en batteridriven IC-706.

Därefter anslöt jag xtall-osc direkt till EH-antennes koaxingång, SO-239, utan mellanliggande koaxkabel.
Resultat: Signalen var ej hörbar 4 meter från EH-antennen

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Det är väl ganska klarlagt att det är matarkabeln som är den "egentliga" EH-antennen och det visade
du återigen :)
 
Precis det här är amatörradio.

Med ett ganska enkelt test konstatera att en produkt är faktiskt sk-t....

Och vetenskapligt är metoden helt oantastlig.

Case closed, som det heter.

73 de Kai
 
Jag har inte sett hela klippet ännu, men ni måste ju ta i beaktande att EH-antennen inte följer de kända naturlagarna utan besitter okända magiska egenskaper. SM6APQ:s test är missvisande då han inte har den rätta tron.
 
Jag har inte sett hela klippet ännu, men ni måste ju ta i beaktande att EH-antennen inte följer de kända naturlagarna utan besitter okända magiska egenskaper. SM6APQ:s test är missvisande då han inte har den rätta tron.


Tittade lite på klippet och blev mycket road av den magnetiska kamelkurvan, den med två pucklar, som bara kunde mätas med ett speciellt mätinstrument bestyckat med ett "hall-element" ;)

Tråkigt att folk faktiskt kan tro på sådana stollerier men det är ju högst roande att beskåda!
 
Last edited:
Hahaha! Håller diskussionen på än? EH-antennen har ju blivit utrangerad som förnuftig av alla förnuftiga redan. Den gode Bengt/APQ har konstaterat hur den förhåller sig till omvärlden.
Jag har en fråga däremot: Har någon här tillverkat sin helt egen EH och gjort helt egna prov på just den ?????
Den där j-..-a italienska firman som tillverkade EH var ju ett riktigt stolpskott. De hittade på egna mojänger som inte alls hade med originalkonstruktionen att göra. Därför undrar jag om någon tillverkat en helt egen och gjort helt egna prov?
 
EH-antenner vill jag inte ta i ens med ett verktyg som består av två skänklar förenade med en nit.
Om nödvändigt, väljer jag ett verktyg som klipper sönder skiten....
 
Lade en kommentar på tuben om att titta in här och läsa. Tyvärr så får man inte lägga direktlänkar
i kommentarer där men jag hoppas intresserad hittar hit på min beskrivning.
 
Med jämna mellanrum dyker detta för charlataner så älskade ämne upp.
Det krävs inga "nya teorier" för att förstå verkningssättet, eller mer korrekt "icke-verkningssättet" hos
EH-antennen och dess släktingar.

En av de bättre förklaringarna finns här:

http://www.physics.princeton.edu/~mcdonald/examples/crossedfield.pdf

och här:

The Poynting vector, power transmission, and the CFA.

med Sir James Jeans eleganta förklaring av varför en evighetsmaskin vilken skulle bygga
på Poyntingsyntes inte är realiserbar:

Sir James Jeans - remarks on the Poynting vector.
som den store Erik Hallén använde när han sågade tidningsuppgifter om sådant "jämns med fotknölarna".

Jag har tidigare skrivit om att dra upp EH antennen bland seriösa elfältteoretiker skulle leda till att bli "kuggad" i Elfält B
under förödmjukande former.

Mänskligheten vill bedras...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns en annan viktig faktor som driver vissa att anamma sådana här teorier.

Det är att de utan att behöva anstränga sig att faktiskt lära sig allt som krävs för
att gå upp i "elfält B" ändå tror sig vara på den nivån eller rent av högre - för ni
"förstår" ju inte ens deras fina teorier.
 
Hej på Er alla.
Det är en intressant historia detta med EH antenn klippet, det är som Du skriver Karl - Arne " Mänskligheten vill bedras" !
Om man ändå hade redovisat en referensmätning, mot en traditionell referens dipol, då hade det varit något så när seriöst.
Då hade man med all säkerhet fått fram .dessa dryga 20 dB i dämpning jämfört mot en halvvågs dipol.
Det här vore något för AMPA I Arboga att ta tag i, kanske de redan har mätt, någon som vet?
Att påstå att verkningsgraden är 96 % på 7 MHz. säger ingenting, självklart kan man göra ett nätverk som har små inbyggda förluster,
Detta med antennteknik är intressant, grunderna gäller i stort sett fortfarande, trots många försök att upptäcka något nytt under solen.
Hälsningar // Thord- SM4BDQ
.
 
Att påstå att verkningsgraden är 96 % på 7 MHz. säger ingenting, självklart kan man göra ett nätverk som har små inbyggda förluster,

Problemet med det resonemanget är att effektförbrukningen i en antenn sedd som en "svart låda" ska vara koncentrerad till strålningsresistansen, inte till förlustresistanserna. En antennverkningsgrad av t.ex. 96% innebär att om strålningsresistansen är 50 ohm så är summan av förlustresistanserna 2 ohm. Sådant går att realisera när antennen är i samma storleksordning som våglängden och är tillverkad i bra ledande material med någorlunda dimensioner.

När antennen krymper ner till någon-några procent av våglängden kommer strålningsresistansen att minska med kvadraten på våglängden medan förlustresistanserna är konstanta eller t.o.m. ökar när olika former av matchningsnät tillförs.

Redan på 40/50-talen formulerades "Chu-Harrington-Wheeler kriteriet" som är en matematisk-fysikalisk beskrivning av gränserna för hur små antenner kan göras relativt våglängden för ett givet Q eller energilagring. Ingen, trots över 50 år av intensiv antennforskning, har hittills lyckats motbevisa dessa herrar. Både Landsdorfer och Underhill har, ehuru motvilligt, fått erkänna att kriteriet gäller.

Antenner med en påstådd verkningsgrad av t.ex. 96% och en längd av, säg, 2% av våglängden strider mot detta kriterium och är därför inte bara praktiskt, utan även teoretiskt, orealiserbara. Det krävs material som är supraledande vid rumstemperatur för att bara närma sig dessa gränser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl - Arne, tack för mer info om bl.a. EH - antennen.
Åren går och det kan innebära att minnet inte är vad det varit, så när jag sitter här och fördriver tiden genom att ibland se tillbaka på min tid i antennbranchen blir jag förvånad när jag inte förstår, som exempel detta med EH - antennens förträfflighet, bra att Du förtydligar och förklarar sanningen bakom det hela!
Hälsningar // Thord - SM4BDQ
 
Om man ska prata om teknik ett tag så fungerar EH-antennen ungefär som en vertikalantenn med en radiatorlängd som är ungefär lika med koaxmatarens längd och där - här kommer innovationen - man har placerat tunern i toppen av antennsystemet i stället för nere vid riggen. Tunern i toppen är utformad för att ge maximal obalans på matarledningen och antennströmmen, som ger strålningsfältet, flyter då på utsidan av koaxmataren. Har man ett bra jordnät/jordplan under antennen kommer den att fungera nästan lika hyfsat som en konventionell vertikal med samma radiatorlängd - därav åsikten hos många att antennen skulle vara OK. Men de som försökt använda EH-antennen från t.ex. en balkong i ett hyreshus med mataren liggande på golvet i vardagsrummet har inte varit så glada åt all HF på chassin och kanske störningsproblem.

Förhistorien bakom EH-antennen börjar med korsfältsantenn eller CFA-antennen som lanserades av egyptiern Kabbary och som baseras på en "Musse Pigg-teori" om "Poynting Vector Synthesis" som i korthet går ut på att "om man skapar ett elektriskt fält E som är vinkelrätt mot ett magnetiskt fält H, så skapar man strålning med effekttätheten P = E x H W/kvadratmeter". Att detta år omöjligt fysikaliskt sett har Kabbary och hans efterföljare aldrig brytt sig om; det är faktiskt så att E- och H-vektorerna aldrig kan manipuleras var för sig, de är bara olika aspekter av ett enda elektromagnetiskt fält och de är hårt bundna till varandra via Maxwells ekvationer. Nåväl - när Kabbary hade lyckats värva ett större antal "troende" ville Ted Harrt (EH-antennens uppfinnare) inte vara sämre - han hade troligen laborerat med antenner gjorda av koax och hade funnit att om man placerade ett "avstämbar kapacitanshatt" i änden på en koaxvertikal så kunde anordningen fungera hyggligt som antenn. Sedan kom snilleblixten: det här kunde ju säljas - alla ropar efter små antenner - här finns pengar att tjäna - men vad ska man kalla apparaten? "Avstämbar kapacitanshatt" låter tråkigt Varför inte luta sig på " "Poynting Vector Synthesis" som ju är modet och kalla den "EH-antenn" Sagt och gjort - patentansökan - rättigheter - karusellen var igång . Troligtvis har Ted Hart gjort en bra hacka (numera har han sålt alla rättigheter, vad jag har hört).

I all korthet - det finns många roande aspekter av den här bondfångerihistorien! 73 //Janne SM0AQW
 
Last edited:
Om någon i likhet med mig inte hade tittat på den Youtube-länk som SM6APQ angav i första inlägget här - gör det!

Osannolikt underhållande! Mäkta stolt och som en förklaring till konstruktionens förträfflighet deklarerar DCO att han minsann använt 4 toroider! :D

/Lasse
 
Back
Top