EH-antennen, igen

Jag ser att Winrot och Birke har lagt in kopior av skrifter av prof. Kirk McDonald I sitt PVA-document. Det tror jag aldrig Kirk skulle tillåta - här finns nog ett upphovsrättsligt problem - man kan undra ..... /Janne SM0AQW
 
AQW va inte orolig för det är inte jag. Vad du ser så är det en JPG bild innehållande 1/3 av förstasidan
Resten av dokumenten är mellan 28 - 270 sidor. Men dom får du leta själv.
Jackson, Funaro och Boum har löst många frågor som vi har haft angående PVA.
Genom ta del av deras rapporter har vi fått svar på hur antennen fungerar, samt lett oss fram till dagens goda resultat.
Winrot
 
Jag och andra har ställt flera direkta frågor till dig Winrot, som du helt nonchalerar och inte bemödar dig att svara på. Antagligen har du väl inga svar vilket då gör hela diskussionen tämligen menings- och fruktlös. Din oomkullrunkeliga tro får du ha för dig själv.

/Lasse
 
Jag uppfattar det som att Conny försöker berätta vad han håller på med och även att locka andra till att experimentera likaledes.
Var nu snälla och uppför er inför den som försöker med någonting. Inte alla har teoretisk underbyggnad vid experimenterande.
Detta är amatörradio likaväl som vad som helst inom hobbyn. Jag känner tyvärr en besvikelse över att det finns de som vill förklena den som försöker sig på någonting som andra ännu inte gjort.
Herr Yagi hade herr Uda och därmed tur men det har inte Conny.
 
Visst ska vi vara snälla eller i varje fall inte elaka, Bengt/FUD men nog tycker jag att det hör till god ton att försöka svara på seriösa och intresserade frågor som ställs. "Jag vet inte" är även det ett fullt acceptabelt svar.

Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja prova nya saker och teorier liksom att berätta om dessa, då det i mångt och mycket är en drivfjäder i hobbyn. När man påstår något får man nog räkna med att det kan ställas frågor och kanske t om ifrågasättas.

/Lasse
 
När något börjar bli rent kvacksalveri så tycker jag vi får sätta ner foten. Man kan inte låta bli att se vissa likheter med detta: Professorn: Det här är närmast surrealistiskt | Nyheter | Expressen

Ur artikeln:
"BLUFFTESTET
Med professor Martin Ingvars snabba blufftest kan du avslöja en alternativmedicinsk bluff!
1. Man lutar sig på en okänd auktoritet, som inte går att kolla upp.
2. Man stöder sig på enskilda patienthistorier.
3. Man använder ett krångligt och förment vetenskapligt språk. (Pseudovetenskap.)
4. Man blandar olika, och använder sig av svepande formuleringar från olika vetenskaper.
5. Påståendena/fenomenet stämmer inte med hur vi vet att världen fungerar.
6. Man anger sjukdomssamband som är helt tokiga.
7. Flitigt användande av metaforer som inte förklaras, exempelvis "obalanser", utan att förklara hur balanssystemet fungerar. "

Jag är inte säker på att vi kan säga att ens en enda punkt av de 7, inte stämmer om vi översätter detta till EH/PV-antennen…


Mvh Per YES
 
Last edited:
Som ett complement till vad Per/YES skriver ovan kan jag rekommendera läsning av "The Dragon In My Garage" av Carl Sagan - kolla t.ex. Carl Sagan: The Dragon In My Garage När man begrundar den mer än tioåriga historien om teorin för "EH-antennen" kan man kanske med en lätt travesty av Carl Sagans text säga:

"Once again, the only sensible approach is tentatively to reject the EH hypothesis, to be open to future physical data, and to wonder what the cause might be that so many apparently sane and sober people share the same strange delusion"

Yours truly Janne SM0AQW.
 
När något börjar bli rent kvacksalveri så tycker jag vi får sätta ner foten. Man kan inte låta bli att se vissa likheter med detta: Professorn: Det här är närmast surrealistiskt | Nyheter | Expressen

Ur artikeln:
"BLUFFTESTET
Med professor Martin Ingvars snabba blufftest kan du avslöja en alternativmedicinsk bluff!
1. Man lutar sig på en okänd auktoritet, som inte går att kolla upp.
2. Man stöder sig på enskilda patienthistorier.
3. Man använder ett krångligt och förment vetenskapligt språk. (Pseudovetenskap.)
4. Man blandar olika, och använder sig av svepande formuleringar från olika vetenskaper.
5. Påståendena/fenomenet stämmer inte med hur vi vet att världen fungerar.
6. Man anger sjukdomssamband som är helt tokiga.
7. Flitigt användande av metaforer som inte förklaras, exempelvis "obalanser", utan att förklara hur balanssystemet fungerar. "

Jag är inte säker på att vi kan säga att ens en enda punkt av de 7, inte stämmer om vi översätter detta till EH/PV-antennen…


Mvh Per YES

Mycket bra och träffande Per/YES!
Hörde idag på P1 ett timslångt program om en "läkare" i Göteborg som påstod att han hade löst orsaken till cancer. Hans resonemang gick ut på att cancer var en svampsjukdom och använde exakt Pers punkt 1 - 7 som argument och bevis.

Att de cancersjuka patienterna ändå avled betraktade han som ett "olycksfall" i arbetet.

73
Bengt
SM6APQ
 
DCO de APQ
För att en gång för alla få slut på diskussionen om EH/PVA-antennens fantastiska, med tanken på storleken, egenskaper föreslår jag följande:

Jag har tidigare erbjudit att skicka upp min lilla, 80 cm i diameter, loopantenn till Karlsborg för att du skulle kunna göra ett jämförelseprov på 14-MHz mot en av dina skapelser.

Mannen som då och då besöker Karlsborg vill inte ta med sig min loop-antenn när han fick höra att loopen skulle jämföras med Connys ”Mickey-Mouse” fantasi-produkter!

”Jag vill inte medverka till en meningslös test där utgången är given – EH-antennen är en fantasiprodukt och kommer inte att avge någon användbar radiering om en sändare är direkt ansluten till EH-antennens matningsingång.”

Conny, jag har därför ett nytt förslag som går ut på att du tillverkar en EH/PVA-antenn för 18-MHz.
Orsak: 14-MHz-bandet är tyvärr numera genomsyrat av CONPESTARE och jag tror det är mycket svårt att få tag på någon vettig motstation som verkligen är intresserad av att deltaga i en jämförelsetest av två antenntyper.

På 18-MHz däremot finns på SSB-delen ett helt annat klientel. Jag är dessutom bekant med flera W-stationer som har ett genuint intresse av radioteknik och vågutbredning. Ett jämförelseprov mellan EH/PVA och Loop över Atlanten kommer verkligen att visa vad man kan vänta sig av dina antenner.
En EH/PVA för 18-MHz bör väl inte bli så stor? Föreslår att du i så fall lägger resonansen på 18,2-MHz där jag har regelbundna kontakter med östra USA.

För ordningens skull upprepar jag dom fysikaliska måtten på min loop-antenn:
Cu-rörets diameter: 30 mm
Cu-rörets storlek: Loopens diameter 80 cm
Avstämningskondensatorn: Splitstator, 2 x 125 pF. Loopen ansluten till statorplattorna. Rotorplattorna ej anslutna. Max kapacitans blir därför c:a 63 pF.
Matarloopen: 15 cm i diameter. Skärmad av ett Cu-rör med en diameter av 12 mm.
Anm. Jag har med avsikt tillverkat min loop med en diameter på 80 cm för att den skall vara lätt att transportera. Passar i baksäten och bagageutrymme i alla bilmodeller.

Jag har redan gjort en jämförelseprov med en EH-antenn för 14-MHz tillverkad av Dannex och min ovan beskrivna, loop-antenn.

Båda antennerna matades med en 2,5 m lång RG-58 koaxialkabel preparerad i hela sin längd med ferritringar. Detta för att eliminera strålningen från koaxialkabeln. Jag håller tills vidare inne med resultatet!

En EH/PVA-antenn bör väl inte bli så stor? Om du trots att inte har möjlighet att tillverka en sådan antenn föreslår jag att du skickar hit din EH/PVA för 14-MHz.

Jag kommer i så fall att utföra jämförelseprovet med ett antal SM6:hams som kommer att vittna om att testen gått korrekt till.

I stora drag så här:
Vi kommer att uppsöka en plats som är fri från telefon- och kraftledningar och andra ”utsträckta” metallföremål som kan tänkas ”störa” testen. De två antennerna, som skall jämföras, kommer att växelvis hängas upp i t ex en trädgren så att medelhöjden blir 1,8 meter. Testantennen matas sedan med en 2,5 m lång RG-58 preparerad med hela sin längd av ferriterringar. Detta för att utesluta att matarkabeln ej bidrar till någon som helst radiering. Iden är att bägge antennerna skall vid testförsöket hänga i samma trädgren, på samma medelhöjd och med exakt samma markförhållande under antennen. Möjlighet finns givetvis att ändra den utsända polarisationen genom att hänga och ändra antennerna 90 grader. Som sändare planerar jag att använda min IC-706 med tillhörande mikrofon och telegrafnyckel. Kraftkällan blir ett laddat 100 Amp/h blyackumalator. Jag bedömmer att någon extra antenntuner inte behövs. Min Loop-antenn stäms av till 50-ohm genom att justera splittstatorkondensatorn och ändra kopplingsgraden på matarloopen. Jag antar att EH-antennen är i närheten av 50-ohm? Någon möjlighet att påverka ingångsimedansen finns inte på den EH-antenn som är tillverkad av Dannex. Denna skapelse är helt ”inkapslad” i blå krympslang! Testen kommer att dokumenteras med fotografier.

Bifogad bild visar de tre viktiga komponenterna för testen; EH-antenn (Dannex), RG-58 preparerad med ferritringar och min loop avstämbar mellan 14 och 29-MHz. Vid fotograferingen hängde jag ”aktörerna” i tvättlinan... plötsligt slog det mig; här finns ytterligare en användning för en loop-antenn. Antag att man hänger en loop-antenn i en metalltråd, t ex ett elstängsel där höspänningstransformatorn är bortkopplad, såsom bilden visar. De magnetiska kraftlinjerna som avges av loopen kommer att ”omfamna” metalltråden och på det viset blir loopen en matare till en trådantenn. Räckvidden kommer säkert att öka avsevärt. Ytterligare ett plus för loopen som en field-day-antenn.

Kommentarer på detta inlägg Conny?

73,
Bengt
SM6APQ

APQ-Loop-EH.jpg
 
Last edited:
Filmen med gubben är ett skämt va? Allt ser ju ut som diverse sexleksaker inslagna i folie. Kul att ha en gigantisk dildo på hus/-biltaket... :) ska det va grispitt om det är cirkulärpolarisation?



Vet ni förresten att Ulf Ekman med hjälp av den helige ande kan stoppa ryska radiovågor?

http://darg.mine.nu/foto/blandat/vilket_sverige_vill_du_ha.mp3 2:30 kommer ryska långtradarna med sändare.

Tänk vad ryssarna kunde gjort med lite folje och en dildo :)


edit: det måste ju vara en radioamatörs dröm att kunna sånt, tänk alla oönskade störningar som kan upp komma på de mest konstiga ställen, men sjajaklambajamekanaj-ahhleljua-hajmsakamlaja-ha så har jag stoppat dom! :)
 
Last edited:
APQ

Tillverkar DANNEX verkligen EH-antenner? Trodde han var seriös.

Han/de tillverkar antenner till FM..."Bredbandsantennerna" o.s.v.

Skall leta hans hemsida. Tack för varningen.

/ Uffe -CIQ
 
APQ

Tillverkar DANNEX verkligen EH-antenner? Trodde han var seriös.

Han/de tillverkar antenner till FM..."Bredbandsantennerna" o.s.v.

Skall leta hans hemsida. Tack för varningen.

/ Uffe -CIQ

CIQ de APQ

JAG HAR BLIVIT FELINFORMERAD. Den EH-antenn som jag fått av någon (vem?) är INTE tillverkad av Dannex. Bra att du, CIQ, drog upp detta på Ham.se

Jag beklagar verkligen att jag spridit ut fel info här på forumet.

Den EH-antenn som jag fick (postpaket) för c:a 7/8 är sedan är avsedd för 14-MHz och ser mycket professionell ut med avseende på tillverkningen. Är cirka 90 cm lång med en diameter på 40mm och överdragen med blå krympslang
Försedd med koaxingång, SO-239.

Någon här på forumet som vet mera om denna antenn - tillverkning etc?

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Wimo sålde / säljer eh antenner som är mycket proffilsionellt tillverkade funktionen låter jag andra konstatera då jag inte har något intresse i denna antenntyp

Skickat från min GT-N8020 via Tapatalk
 
Det fanns en firma i Italien vid namn Arno Elettronica (osäker på stavningen) som byggde och sålde via nätet.

Vet inte om dom finns kvar eller om dom fortfarande bygger EH-antenner.
 
Back
Top