EH-Antenner

Pooof?

Efter att ha läst ditt senaste långa inlägg några gånger på längden och tvären så vill jag bara säga att det är svårt att hänga med hur du resonerar eftersom du flaxar från mellanvåg till 2 m i samma andetag.

För mellanvåg rundradio är man emellertid enbart intresserad av markvågen. Rymdvågen ställer till trassel så den vill man undvika.

Då du skriver att EH-antenner inte lämpar sig för markvåg eftersom de strålar i höga elevationsvinklar så förstår jag inte varför Ted försöker pracka på FCC denna skapelse.

OK, jag noterade att du skrev EH-antenn för amatörradio och då finns det kanske en speciell sorts EH-antenn för rundradio också men som då strålar i låga elevationsvinklar?

Om du endast har 50 cm feeder mellan antenn och rigg så innebär det med all säkerhet att det "EH-fält" som din EH-antenn alstrar vida överstiger rekommenderade gränsvärden för tillåten RF exposure - såvida du nu inte har en extraordinärt lång mikrofonsladd - som fungerar som strålare för din feederström.

M0DFI skrev:
1. Max utrymme per antenn (om den är en banding) är max 0.5 meter * 0.5 meter med max höjd en meter.
---

Det är ju en relativt stor volym som du kan spänna upp lite tråd i zick zack och impedansanpassa. Mata skapelsen med en öppen stege 50 cm lång. Det blir minimalt med förluster utöver losset i anpassare förstås. Läs Moxons bok och applicera hans teorier på ditt vindsutrymme.


M0DFI skrev:
(( Det roligaste med den här debatten är hur - speciellt EH motåndarna reagerar på frågor i ämnet Bengt! ))
----

Jo, det är säkert många av oss antennexperter som ser underhållningsvärdet och drar lite på smilbanden ibland. Förhoppningsvis har några som följt debatten från början också lärt sig ett och annat om antenner och att det finns mycket att tänka på.

73
Bengt EQL
 
M0DFI said:
Bengt och Lars,

Har ni läst följande test på EH antennen?

https://www.eh-antenna.com//documents/EH-Star_75dpi.pdf

Vad är det för fel på den redovisningen av EH antennen Bengt och Lars?

73 de M0DFI
Se mitt inlägg den 29:e mars, 21:39 för några kommentarer angående den mätningen.

Ytterligare kommentarer utöver de jag gjorde den 29:e mars:

Något jag saknar är en redovisning av referensantennen, vad är det för höjd på den, vilket sorts jordplan finns under antennen.

Framförallt så vill jag se en mätning med EH-antennen i isolation. Dvs på en mast i icke ledande material, och helt utan, alternativt mycket kort, matarledning, och ej i närheten av andra antenner som kan störa mätningarna. Typ det som Adam gjorde i del 1 av sina mätningar.

Ytterligare kommentarer när jag kommer hem...

73 de Lars, sm6rpz
 
Lars & Bengt,

Jag har inte tid att lkorrekturläsa pdf filen, men jah vill gärn ha synpunkter på den då jag
ev kan komplettera med annan info från Ted om frågan är rimlig!

Jag förutsätter att detta dokument "i princip" gäller för alla andra *STAR" EH antenner även om de är designade för
våra band istället för AM rundradio 1,5MHz.

Glad Påsk

M0DFI
 
Lars,

Icke ledande mast -

Jag tyckte jag såg något från Ted om detta, att det var påverkan från masten om den var "ferronous" dvs
av järn eller stål.

Lars,

Då jag avser att översätta dina frågor/kommentarer om detta, kan du samla frågorna i ett enda inlägg så att jag inte
missar någon fråga! Jag skall försöka skicka iväg översättningen till Ted i helgen efter att jag översatt den.
Peta med din e-mail adress så skall du få en kopia på min översättning.
Det tar tyvärr ett par dagar Lars, även jag måste jobba.

M0DFI
 
Lars,

Ett kort inlägg!

Rundradio antennen verkar ha cylinderartio 1:9 ( 3 ft dia + 18 ft length), vilket borde ge en ganska hög strålningsvinkel enl Ted.
80m antennen rekommenderas att ha 1:12 i cylinderratio ( även 40m ) för att täcka lokala stationer bättre
en cyl ratio om 1:1 skall enl uppgift ge nästan huvudsakligen horisontell strålningslob vilket min
188MHz antenn verkar uppvisa.


M0DFI
 
WKA,

Are you implying that the company that made test test and documentation for Ted Hart regarding
the EH antenna is a fraudulent trader? Or - are you saying this explicitly?

Does that includes Arno Elettronica?

It would be interesting in that if this what you ar saying, to see your formal evidences to support your case.

Regards

M0DFI
 
I'm not saying anything, I just gave you a weblink, if you feel offended by that, be my guest, I don't bother!

If I had an opinion which I am entitled to, I would say anybody who thinks the EH antenna is better than a dipole is out of his mind, just look at at the ad for the EH antenna in the latest QTC magazine, you see that they state that the EH antenna is +2dB more efficeient than a dipole antenna.

That's sic, hope to meet you on air I will be running on my gas stove!
 
Hehe WKA,

Problemet ligger i om man inte KAN sätta upp en dipol .... Men du vet väl eftersom du har testat själv WKA?!

Anledningen till min fråga på annat språk var av juridiska skäl, inget annat. Tack för svaret
på samma språk.

Glad Påsk

M0DFI
 
M0DFI

Jag har studerat rapporten du refererade till. I mina ögon ser den tunn ut och upplägget är ostrukturerat. För att reda ut vad som egentligen mätts, med vad och under vilka förutsättningar så behövs mer information. Framförallt behövs information om både referensantennens och test-antennens dimensioner. Av bilderna som för övrigt är av onödigt dålig kvalitet och förefaller vara tagna med någon sorts instamatic kamera är det svårt att se alla viktiga detaljer. Alternativet är att vi antar lämpliga värden på alla okända parametrar, men det brukar sällan bli bra - i alla fall inte rätt.

Det minsta man kan begära av en antennkonsult som utger sig för att vara professionell är nog en ordentlig skiss på båda antennerna och dess omgivning samt redovisning av mätmetoder och en lista på instrumenten som användes. Du kan kanske få fram dessa uppgifter från Ted som tydligen är beställare av sin konsultrapport.

Jag utgår ifrån att du i grova drag gör samma iaktagelser som jag och har ungefär samma frågeställningar.

Slutligen så höjer jag på ögonbrynen för din märkliga konversation med Teemu där du skrev på engelska av juridiska skäl. Vad är detta för dravel? Tidigare i denna tråd har du pratat om polis och domstolar. Menar du att vi skall förse rättsväsendet med antennmätbryggor så dom kan ge sig ut på jakt efter de försvunna dB:na eller vad är det du försöker få fram?

73
Bengt EQL
 
WKA
Om du plockar ut din gas spis ur köket, så gör vi en test av din gas spis och en EH-antenn.
Du för välja plats och frekvens.
Jag vill att du också skall kunna his upp gas spisen en kvarts vävlängd.
Vi måste göra testen under påsken för sen sticker jag till OZ-land

EQL
Var för inte göra slut på detta schabbel om antenner!
Du är ju pappa till BBNB Antennen.
Dess utom har du tillgång till helikopter vad jag har sett på din hemsida.
Din BBNB antennen jag hoppas att jag mins rätt, den som består av
en massa motstånd (ingen kritik)
Den verkar väl genom mätt så den bör duger som referens antenn.
Jag kommer att passera dina trakter 12-13 Maj.
Så står du för helikoptern ( fråga polaren) samt mätplatsen, kan inte var större problem en när du mätte BBNB-antenn.
På min resa kommer jag vara QRV från OZ-land 23 April till 10 Maj med enbart EH antenner
QRG 7065 och 14160 om det inte är för mycket Ryss då blir det 14260 kHz

73 / DCO
:cool: Conny
 
Conny:

BBA NB-antennen uppfanns den 1 april förra året eller om det var två år sedan. Enligt säker källa så har den byggts i flera exemplar varav minst ett rapporteras fungera mycket bra. Kan även avslöja att personer inom försvaret har haft sina pannor i djupa veck om hur den fungerade och tyckte nog att den var smart. Kan också offentligt avslöja, för första gången faktiskt, att namnet BBA NB är en förkortning av "Broad Band Antenna No Brain" och att upphovsmännen hade roligt som fan när den uppfanns.

Å andra sidan är det inte otroligt att den har åtminståne -27 dBd gain, kanske mer. Konstruktionen är finurlig och sinnrik så tillvida att trots att det för antennexperterna ser ut som ett stort skämt så fungerar antennen - dock inte särskilt bra skall villigt erkännas. Men kanske den ändå vinner över både din och Teemus gasspis. Det får helikoptermätningarna utvisa om vi kan samordna.

Nu när du utmanar Teemu och mig så kanske man skulle skruva ihop en prototyp ändå. I värsta fall får jag implementera principerna om elektrostatisk HE-koppling, d v s feederstrålning, om nu verkningsgraden blir för liten menar jag.

Kanske man skulle passa på att ta patent på den också? Jag är helt övertygad om att den hade gått att placera på amatörmarknaden med hjälp av en lämplig teori som traditionsenligt bryter mot alla kända lagar som t ex Maxwells, Ohms lag och MFL.

Intresserade debattörer och läsare kan studera teorierna bakom den fantastiska BBA NB-antennen här: http://www.sm7eql.se/nba.html

Håll till godo

Det är väl snart dags att dra streck i debatten Conny!?

73
Bengt EQL
 
EQL

Synd att det skall komma fram en massa spydigheter det var flera av dem. :mad:
Hör får du svar på en av dem.
JAG ÅKER INTE RUNT MED ”ADAMS” FEL TRIMMADE BACKPECKER AV L+T TYP MED –27 dB
Jag hade tänkt mig L+L typ från ARNO ELETTRONICA.
Min tanke var nog av vänligare sort än vad du har tänkt dig (för att jämföra antenner).
Jag tyckte det kunde passa bra att göra det då jag passerade LUND.

Glad påsk
Till önskar dig mycket godis
Conny
http://www.eh-antenna.se
http://info@eh-antenna.se
http://www.qsl.net/sm5dco
 
Conny:

Du inspirerade mig faktiskt till stordåd att berätta den sanna historien bakom BBA NB-antennen i och med du uppmanade Teemu att plocka ut sin gasspis ur köket och att du önskade göra jämförande mätningar mellan din EH-antenn och gasspisen på 1/4 lamdas höjd över marken. Kunde väl inte ana att det var allvarligt menat.

Nåja, jag är inte den som inte kan backa tillbaks ett debattinlägg eller två. Du är välkommen hit på en kopp kaffe när du passerar Lund. Hade faktiskt varit intressant att kika närmare på dina nya antenner och hur Arno löst olika mekaniska detaljer etc. Ring mig innan så du får du exakt vägbeskrivning till mitt EMC-lab.

Önskar dig en Glad Påsk

73
Bengt EQL
 
Jag har som lekman följt denna debatt. Nu börjar det likna något. Här finns både förespråkare och tvivlare. Dessutom finns det tydligen tillgång till antennlab och helikopter. Kan inte herrarna prata ihop sig, träffas med litet hårdvara och några muggar kaffe och en vetekrans. Mät igenom antennerna och publicera en artikel i proceedings of IEEE.

Varför inte göra det på RS04 i sommar?

Glad påsk önskar

Ulf/GXV
 
Back
Top