eham.net

Jo det har tipsats om den stället. Det har även påpekats att man får ta "rewiews" med en bra nypa salt. Kunskapen om radio varierar stort bland de som skriver. Kraven lika så.

Jo, visst är det så. Jag tror dock inte att kunskapen hos deltagarna på eham.net, skiljer sig från andra amatörradionforum. Det finns både toppar och dalar. Fördelen med eham.net är att där finns så mycket att information.

Nej, men det jag menar är att när de betygssätter apparater så väger en helt ny amatör som gillar färgen på displayen lika tungt som en radiotekniker med fullständigt utrustning. På ett forum där man diskuterar så tolkar man den som gillar displayen och den som tagit fram ett eget testrotokoll för vad det är.

Å andra sida så om en radio har tillförlitsproblem så kommer det ju fram för en radio som går sönder och måste skickas tillbaka både en och flera gånger så märker ju alla.

Jag håller med fullständigt.

En sak som dock kan vara värdefull att veta, förutom kvalitetsproblem, är just hur folk upplever en utrustning i praktiken. Sådan info är svårt att få från reklambroschyrer. Vad folk tycker är ju helt subjektivt, men om flera exempelvis tycker att någon apparat är svår att hantera, bör man ju vara på sin vakt, om tänker skaffa en likadan.

--------------
Jag har jag nämnt redan att det finns många bra artiklar på eham: eHam.net Articles Home Page

Däremot blev jag lite missledd av navigeringsfunktionen på första sidan: "Page 1 -->".
Utan att tänka efter, trodde jag att det enbart fanns EN sidan med artiklar, men så är inte fallet.
Om man klickar på "högerpilen" kommer man till äldre artiklar.

Back