Ej AvstÄngd!

Status
Not open for further replies.

Amatören

Well-Known Member
Eftersom det på annat forum påståtts att jag skulle vara avstängd på Ham.se, vill jag här dementera detta påstående. Så fort jag av någon anledning inte skriver på någon dag, påstås detta.
Däremot är jag ganska trött på att allt jag skriver, med tillåtelse av administratorn på Ham.se, flyttas över och kommenteras på Radioshack, även inlägg från andra skribenter påstås komma från mig. Detta trots att det uttryckligen står i Ham.se:s bestämmelser att så icke får ske.

Är det ingen mer än jag som reagerar på detta?
Kanske vi kan få en kommentar från SM7SEK? I Ham.se:s Allmänna villkor och regler står:

Alla sidor och design ägs av Ham.se och får inte kopieras eller användas utan tillstånd. Upphovsrätten till texter och bilder innehas av respektive skribent. Osv.

Enligt svensk lag om upphovsrätt får man inte heller ta hela texter som andra skrivit och lägga på annat forum. Det enda man får är att kort citera från något samt ange källan.

Som upplysning kan också nämnas att man inte utan tillstånd får ta andras bilder och lägga på egna hemsidor. Oavsett om man skyddat bilden med copyright eller ej är detta förbjudet. Upp till 70 år efter upphovsrättsinnehavarens (fotografens) bortgång är fotot skyddat enligt lag.
Kanske något för vissa att tänka på.....Det utgår visst dryga debiteringar och skadestånd för dem som gör överträdelser har jag hört.

Hälsningar
SM6WXA Janne
 
Jodå, jag har också reagerat på detta!
Tyvärr verkar ju inte administratorn för ham.se bry sig om att det händer, så vad mer kan man göra?

Det som är tråkigt med det hela är att jag drar mig för att skriva här, för vet att det snabbt kopieras över till andra forum... Andra har tydligen inte samma flöde på sina forum som på ham.se och måste stjäla inlägg härifrån och kommentera med elaka svar...
Hoppas att det rättsligt slår tillbaka på dem..

// SMØYPK Pirjo
 
Hej hopp!

ham.se har inte copyright på meddelanden som användarna skriver!
Hur skulle det se ut?
Det är skribenten (användaren) som skriver meddelandet som möjligtvis skulle ha copyright, som Janne så riktigt citerar ovan. Det är alltså skribenten som skall hävda sitt copyright mot en kopierare inte ham.se.

Hoppas ni förstår vad jag menar.......

73 de Uffe
sm7sek
 
Jo, det kan nog stämma. Och så förfärligt viktiga litterära alster är det ju inte. Om man däremot tar enskilda inlägg och flyttar till annat forum med elaka kommentarer och inlägget tas ur sitt sammanhang är det lite konstigt. Men i Ham.se:s regler står det ju också tydligt att man inte får kopiera eller använda något utan tillstånd. Som deltagare på Ham.se förbinder man sig att följa reglerna, eller hur??
Gäller inte detta alla? Som Pirjo mycket riktigt skriver så drar man sig för att skriva ibland, eftersom risken finns att det man skriver flyttas över och förvanskas.

Hoppas du förstår vad vi menar.......
 
Last edited:
Japp jag är med!

Men jag är bara en enkel moderator som skall försöka hålla lite hyffs på forumet vilket inte alltid är så lätt.

Jag lyfter frågan till Administratorn. Han är just nu på semester men läser väl förhoppningsvis mail även då.

73 de Uffe
sm7sek
 
Tack för det Uffe, vi skall gå till botten med det här.

Hoppas du förstår vad vi menar.......

Janne
 
- Upphovsrätten till texter och bilder innehas av respektive fotograf och/eller skribent.
Så står det i reglerna gällande ham.se

Så med andra ord skulle man ju kunna avsluta varje inlägg med att inlägget inte får kopieras över till något annat, om jag tolkar det rätt
 
Last edited:
Så långt har det alltså gått. I vissa kretsar är man så rädd för det fria ordet att man börjar orera om upphovsrätt till texter skrivna i öppna forum. Jag tror bara inte det jag läser. Helt otroligt. Jag trodde att information vill vara fri. I HAM.se finns det vissa regler som gör att debatten begränsas. För att friheten skall vara total har Radioshack kommenterat vissa inlägg på HAM.se. Dessa kommentarer är alltså inte tillåtna. Det intressanta är att de som blivit citerade har själva svarat på de inlägg som flyttats över. Dessa svar visar väl på att de citerade godkänt överflyttningen??!!

Jag kunde heller aldrig i min vildaste fantasi få för mig att som nu i det aktuella fallet WXA springer till polis och ojar sig över några amatötagna bilder som försetts med humoristiska pratbubblor. WXA har till mig beklagat sig över EN bild. Den finns fortfarande på Radioshack men den är länkad! Inte tagen direkt från min servers hårddisk. Jag har inte haft något uppsåt att tjäna pengar eller på annat sätt berika med genom att använda dessa bilder. De har enbart funnits som humoristiska inlägg i den "debatt" som funnits under lång tid. Helt säkert kommer polisen även att ta hänsyn till detta när man läst allt som finns sparat!

Nå, jag har tillräckligt med material idag för att polisanmäla WXA, WPT plus några till för grovt förtal, hets mot folkgrupp, grova lögner etc. Vem kommer inte ihåg alla beskyllningar om nazisten på öland med homosexiell läggning som dessutom stinker? Bara för att ta några av Janne´s och Rogers´s tillmälen riktade mot mig. Pissesvin och annat inte att förtiga. Jag får göra som Janne. Anmäla det hela till rätt myndighet.

De flesta känner väl till att Janne också beskyller mig för att vara alkoholist. Han har själv sagt att han plockat många bilder från en annan amatörs galleri och använt dem på ett som han säger "hemligt forum". Detta föranledde att amatören var tvungen att lösenordsäkra sitt galleri. Bilderna därifrån har sedan WXA använt i sin reklam för det nya forumet. Beskrivit hur roligt de har med att skratta åt mig. Hur ful och full jag är hur svinaktigt otvättad, jag stinker. Dessutom har man gjort anspelningar på att "camp VVG" består av homosexuella.

Jag ser lugnt fram emot WXA´s anmälan.En motanmälan är på väg. Var så säker. Det kommer att bli en roliger dans

De som är intresserade av WXA´s värdering av min person kan bland annat läsa hans aka B4. SM5WPT´s skriverier går under aka Kungen.

Mitt inlägg finns även under WXA´s bravader på Radioshack www.radioshack.se

Hasse DLZ
 
Pirjo, YPK hoppas att det "rättsligt" slår tillbaka på mig. Då är jag övertygad om att hon också håller med om att det rättsligt skall slå ordentligt tillbaka på WXA och WPT efter allt de vräkt ur sig om min person. Jag kan inte tänka mig att Pirjo anser att WXA och WPT är oskyldiga lamm? Eller gör hon det .... ??

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Näedu dlz, jag har sett vissa skrivelser som de skrivit så tycker inte de är oskyldiga de heller. Gillar inte skitsnack eller fula kommentarer som ni alla verkar vräka ut er. Så står faktiskt inte på någons sida om jag skall uttrycka mig så. Jag förstår inte hur länge ni tänker fortsätta med detta tjafs som pågått ett längre tag på nätet.

MEN, jag gillar inte heller din stil dlz när du kopierar inlägg härifrån till ditt forum, eller som du kopierade texten från min hemsida till ditt forum förut, när jag skrev att jag inte ville ha något skitsnack i mitt forum. Jag bad dig ta bort texten från ditt forum som du kopierat från mig, men inte gjorde du det...

Vi som håller på med hemsidor måste veta vett och etikett, vilka regler som gäller vid att lägga ut bilder, text m.m. Det finns faktiskt lag på copyright, och om man inte kan följa den lagen så skall man inte heller hålla på med hemsidor överhuvud taget.

// SMØYPK Pirjo
 
Hmmm, är inte detta ett forum för amatörradiofrågor?

Nu får ni som har åsikter om varandra ta det direkt med vederbörande.
Det finns ingen anleding att gå via ham.se.
ham.se är ingen klagomur där man gnäller över att den gör det och det.

Jag har i en tidigare diskussion påpekat att vi INTE skall diskutera personliga saker.
Samt INGET om att den har gjort det och det mot mig. Ta allt sånt privat.

Nu låser jag denna tråden!
Sen åker jag och frugan ut på havet för det är kanonväder just nu.
Sen hoppas jag att det är lungt och stilla både här på ham.se och i min mailbox när jag kommer hem i eftermiddag.

73 de Uffe
sm7sek
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top