EKO 66 mobilantenn, HF - bra eller skräp?

Ballz

Well-Known Member
Halloj hams -

jag ska ju precis börja min QRP-/P/M-karriär på HF och har funderingar på mobilantenn. Det säljs ju såna för nåtsånär vettiga priser (kring tusenlappen inkl fot och fem spröt), men är det nåt att ha?

Du som har (eller har haft) en sån: berätta!
Både de bra nyheterna och de dåliga, tack :)

(Kör folkabuss, kan montera på kofångare (plåt) men har ingen dragkrok)
 
Om du har ett bra fäste, montera ett spröt, tex en gammal svingmaster som man hade för 27MHz en gång. Det är 2,68m långt, med det kan du köra 20m och uppåt, men du måste ha en avstämningsenhet där du matar antennen.

Men viktigast av allt. Du måste jorda riggen, mellan riggens hölje och en bra jordpunkt i folkabussen, OCH mellan skärmen där antennkabeln går på antennen OCH en bra jordpunkt i bussen.

Vad du än gör, KÖP INTE en mobil antenn, BYGG en själv. Billigt, roligt och lärande.

Bjarne/SM7FBJ
 
Well..återstår att se vad det blir. Hemmabygge känns inte så realistiskt just nu. K1:an som är på väg har 80+20m, gäller alltså att hitta nåt som funkar på dom banden, och helst utan tuner. Tänker iofs beställa en ATU-modul till K1:an från Elecraft omgående, men det dröjer ju tills den är levererad resp byggd.

Blir väl - trots allt - till att klippa dipoler till en början - men jag hade gillat att ha hyfsat fungerande vertikaler från start, liksom. Frågan är om dom här ECO duger till nånting. En Swingmaster hittar man heller inte i brådrasket, ju.
 
Back
Top