El Pitico, qrp bygge för CW

mikael.andersson

Well-Known Member
Jag följer Dx Explorer på youtube, och fastnade för ett av hans byggen, El Pitico. Det är en väldigt enkel transciever, och jag har byggt sändardelen av denna. Designen är gjord av PY2OHH.

1643532821683.png

Bygget är på ett 45x45mm laminatkort, med små lödöar. Jag blev possitivt överraskad att den är förvånansvärt frekvensstabil, ganska lite chirpande. Den ger också 870mW uteffekt på 40m, efter lågpassfiltret! Vågformen är också ganska vacker med tanke på enkelheten. Det är bättre än många andra en-transistor kretsar som jag har sett tidigare. På bilden har jag bara testat med en dummyload och en enkel "telegrafi nyckel".

Transistorn är en 2n222a i TO18 kapsel, den blir varm snabbt. Strömförbrukningen är 195mA vid 12,5volt så verkningsgraden hamnar på runt 35%.

1643533354682.png1643532959471.png
 
Last edited:
Provade att sända Hellschreiber med El Pitico, det funkade fint! Det är en ganska enkel modulation, on-off, vilket är lätt att göra med en arduino.

1643569437466.png
Jag hittade färdig kod här https://brainwagon.org/2012/01/11/hellduino-sending-hellschreiber-from-an-arduino/

Funderade på om man skulle kunna köra lite FSK med den, dvs ändra frekvensen med 100Hz eller så, och få fler modulationssätt. Vad tror ni om att sätta en kapacitansdiod på kristallen för att kunna ändra frekvensen från en mikroprocessor? Jag hittade en del på ämnet, QRSS sänds ibland på detta sätt.

https://swharden.com/blog/2019-07-26-smt-qrss-design/
 
Jag lyckas ändra frekvensen på oscillatorn med runt 1500Hz genom att sätta en 22pf keramisk kondensator mellan kristall och jord, större kondensator verkar inte göra mycket mer nytta dock.

Det ska gå att använda vanliga lysdioder som kapacitansdioder, dom ska ge ett antal pF beroende på spänningen.

http://www.hanssummers.com/varicap/varicapled.html

Jag provade detta på min el pitico, men lyckades inte ändra frekvensen tyvärr. Jag provade både med en lysdiod och en 1N4148, i båda riktningarna, men det påverkade inte frekvensen alls. Motstånden till vänster är spänningsdelaren jag använde till experimentet.

1643738709689.png
 
Jag provade både med en lysdiod och en 1N4148, i båda riktningarna, men det påverkade inte frekvensen alls
Dioden ska ligga i spärriktningen. Den drar alltså ingen ström alls.
Det är spänningen över PN-övergången som ger kapacitansvariationen.
Förr i tiden då kapacitansdioderna var "dåliga" gav dom inte så stor kapacitansvariation så det var vanligt att man jobbade med riktig hög spänning uppåt 50V eller mer. Om du nu jobbar med vanliga kiseldioder typ 1N4148 så kan du behöva ganska hög spänning.
Lysdioder å andra sidan tål inte hög spänning i backriktningen.
Om din valda diod ger någon effekt över huvud taget kan du testa genom att lägga dioden direkt över kristallen utan någon bias-spänning.
Den kommer då att ge max kapacitans. Med högre spänning sjunker kapacitansen.
 
Zenerdioder har ganska stor kapacitansändring beroende på backspänning innan de börjar leda. (När de leder är de bra brusgeneratorer, det behövs mycket dämpsats för att få lagom till mottagarprov.)
Med 1N4148 kan man ju koppla in och ur en kondensator.
 
Det finns en version av "pixie" som har en diod som kapacitansdiod, jag provade den kopplingen men det fungerade inte. Jag tappade amplitud på utgången, utan att spänningsnivån påverkade frekvensen.

Kanske medger inte El-Pitico konstruktionen användande av kapacitansdioder. Mitt oscilloskop är lite svåravläst på periodtiden, signalen vandrar lite fram och tillbaka så siffrorna växlar ofta. Kanske skulle man ha haft en frekvensräknare som hjälp?


1643800721797.png
 
Last edited:
Med 1N4148 kan man ju koppla in och ur en kondensator.
Ja och rätt värde på konding kan man ju först testa med en trimmer och sedan byta till fast konding om trimmern inte kan sitta kvar förståss.
Kapacitansdiod är ju förvisso bra om man behöver justera frekvensen ofta.
 
Prova att sätta dioden i serie med kristallen mot jord istället.

Diod.png
 
Last edited:
Prova att sätta dioden i serie med kristallen mot jord istället.

View attachment 7738
Jag provade detta, men lyckas inte påverka frekvensen på oscillatorn, vilket är märkligt. Jag får däremot en sänkning på amplituden från ca 18 volt till 6 volt, dvs 100mW uteffekt.

Tänkte testa att bygga en Pixie istället, för att se om jag lyckas ändra frekvensen på den med olika spänningsnivåer, men det är nästa projekt. Placerade kretsen på ett eget kretskort med mikroprocessorn som sköter moduleringen till Hellschreiber, kanske kan jag ha den till något annat sido projekt.

Där är även en tempsensor på kortet, det hade varit kul att sätta denna på en solpanel på sommarstugan och skicka temperaturen en gång i kvarten med hellschreiber, men det ger ju en problem med att man kan råka störa andra eftersom allt hade varit automatiskt.

1643906439316.png
 
Last edited:
Om jag sätter en kondensator i serie med kristallen så sänker jag frekvensen, finns det någon motsvarighet för att öka frekvensen? Urvalet av kristaller är lite begränsat, och många befinner sig i ytterkant på våra frekvensband.
 
Back
Top