Eländes elände :(

SA0BUX

Old Member
Har i flera år haft en störning som slog ut bla 80m som visade sig vara en
motorstyrning till en värmefläkt i garaget som man försökt åtgärda.

Tyvärr så varade inte lyckan så länge , i höstas poppade det upp en ny störning.


http://www.sa0bux.se/qrm/06-Jan-2013-2356.mp3

Det som är lite konstigt är att den bara verkar komma nattetid, tycker det låter lite som plasma tv störningar brukar låta men vem sitter och tittar på tv bara nattetid ?

Störningen brukar komma igång 22-23 tiden och försvinna på morgonen.

Någon laddare eller led nattlampa kanske ?

Börjar nere på mellanvåg och går upp emot 5 Mhz.

:mad:
 
liknade störning

Denna dök upp första gången i går kväll, Jag har inte hört eller sett den tidigare.
Och slutade ca 22.00 SNT hördes bara och sågs bara upp till ca 5 Mhz
Att störningen är lite sned i freq beror på att jag vred på vfon när jag gjorde skärmdumpen!
Vi har egen plasma TV men den var avstängd och den syns bara med ett vitt brus på ssb delen men mer taggig på cw delen
73 Lasse SM4IVE
 

Attachments

  • 80 mtr n.jpg
    80 mtr n.jpg
    103,9 KB · Views: 69
För att citera Karl Arne från mitt inlägg om piratradiostationpå 11401 kHz,
"Vad har de att göra på amatörbanden"

de
FPD
 
Många apparater med switchade nätagg som stängs av, men fortfarande är anslutna och i "Standby"-läge låter switchagget gå i en diskontinuerlig "burst" mode. Sådana störningar kan vara värre än när det är påslaget och under last.

Därför: Börja med att stänga av allt i närområdet, kolla störnivån. Dra därefter ur nätsladdarna. Kolla igen...
 
Last edited:
Det som är lite konstigt är att den bara verkar komma nattetid, tycker det låter lite som plasma tv störningar brukar låta men vem sitter och tittar på tv bara nattetid ?

Störningen brukar komma igång 22-23 tiden och försvinna på morgonen.

Någon laddare eller led nattlampa kanske ?

Börjar nere på mellanvåg och går upp emot 5 Mhz.

:mad:

Störigt nätagg till en el-filt? ;)
 
Back
Top