Elallergikerna fortsätter

Per/SM7YES

Well-Known Member
En enda man kan få mobilnätet släckt - DN.SE

Ska vi skratta eller gråta?

Frågor till politikern:
Hur ser du på att elöverkänslighet saknar vetenskapligt stöd?
– Det är märkligt om det inte skulle finnas belägg för det.
Socialstyrelsen och Strålsäkerhetsmyndigheten säger att det inte finns några belägg?
– Det vill jag inte kommentera. Forskning kan ändra sig utifrån att det kommer nya belägg för saker och ting.

Efter beslut igår där man tvingats backa om kravet från strålningsfri zon säger ändå politikerna:
"Miljönämnden anser att det vetenskapliga läget, beträffande kopplingen mellan ohälsa och exponering från strålning från mobilstationer under gällande referensvärden, befinner sig i en gråzon. Det går med andra ord inte att utesluta att anmälarens upplevda besvär kan kopplas till exponering av elektromagnetiska fält från intilliggande mobilstationer"

Ingen strålningsfri zon i Mora - DN.SE

Tydligen tycker vissa politiker att vetenskapen skall anpassa sig efter deras tyckande. Man vill inte vika sig.
 
Det borde heta Elfobi.
En del är rädda för spindlar, andra för ormar, hissar, torg, sprutor.....................
 
Jag känner till en som jobbade mycket med datorer när de var nya. De var rätt aggressiva med strålning. Hon har uttryckligen vissa besvär av elinstallationer. Men jag tror att mycket är psykiskt. Ser man en elkabel kan det säkert rent psykologiskt framkalla obehag. Man känner av mobiltelefoner för man vet att folk har på sina telefoner.

Så mycket tror jag ligger mer på det psykiska planet som ger uttryck fysiskt.
 
Och hur hjälper man folk som får ont av psykiska skäl?
Genom att lägga ner prykiatrin?
Genom att hitta på fula ord som benämner fenomenet?
Dvs att göra problemet till rasism?

Den som är lite insatt i psykiska sjukdomar vet att de nästan aldrig utmynnar i varken benbrott, sår, magsjuka etc. Därmeot kan psykiskt sjukdom vara livshotande pga av självmord.

Att tro sig lösa probklemet med att en del människor anser sig bli, och bevisnigen blir sjuka av elektriska och magnetiska fält, gneom att hitta på raistiska och fula ord är ingen lösning. de felsta elalleriker är psykiskt mycekt stabila och för att driva en sådan fråga krävs verkligen detta.

Så det krävs lösningar inte myter, tro och föreställningar av nästan religiös omfattning.

Jag har däremot ingen lösning men känner folk som har stora problem, prolem som man har svårt att förstå men som existerar.



de
FPD
 
Rädsla för spindlar och hissar är fobier. Man kan framgångsrikt behandla de flesta fobier med kognitiv beteendeterapi (KBT). När man har att göra med psykiska sjukdomar som ger fysiska och sociala bieffekter finns det också terapimetoder som med framgång kan behandla eller ge en inledande hjälp till självhjälp. Ibland får man tyvärr stötta med psykofarmaka, och ibland finns det inget man kan göra.

Första steget är i båda fallen att den drabbade blir medveten om att det finns ett problem och ge det ett namn. Jag sett på nära håll så mycket att jag förbehåller mig rätten att vara lite lustig vid benämnande av diverse psykiska fenomen. Man hjälper ingen genom att tassa på tå och kalla problemet för "ryggont" eller "elallergi" om det inte är det, eller "hjälpa" den som mår dåligt att fortsätta må dåligt genom att bädda in och skydda från verkligheten. Och, JA -fullt intelligenta och i övrigt vettiga människor kan må dåligt.

Ut med det i ljuset!
 
Det är märkligt att man får starta företag som lurar folk. Man kan inte ens välja rätt ord:
Om man ser på det från den humoristiska sidan så har man lyckats fövandla svenska elsystemet till en ända stor mikrovågsugn…
Läs på hemsidan om att även fuktproblem kan minska med denna åtgärd.
 
Last edited:
Back
Top