Eldorado nixie frekvensräknare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en Eldorado frekvensräknare med nixie rör och jag tror att räknaren går till 200 Mhz.

Problemet var misstänker jag att det var för stor läckström i det amerikanska nätfiltret som satt
fastskruvat i apparaten då jordfelsbrytaren löste ut i gruppcentralen hemma hos mig.

Saggt som gjort så köpte jag ett nytt 1 A filter med nummer PN2010'-1-06 och fabrikat Schaffner
Med det var också knepigt att få dit och man skulle behöva löda på flatstiften istället för att
klämma kabelskor.

Nu funderar jag på om man kan bygga sig ett nätfilter med lösa komponenter istället för
att kunna stuva dom som jag vill i lådan på undersidan det finns ju x och y kondensatorer
att köpa och lösa drosslar är det någon som vet ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Jag vet inte vart det filtret är någonstanns och vad jag kommer ihåg så fanns det bara något
nummer på det och inget kretsschema ritat på det så jag vet inte.

Sm0ydo
 
1. Prova först utan nätfilter (Men med skyddsjorden ansluten i räknarchassiet).
Om jordfelsbrytaren löser ut är det genombrott/läckage i räknarens nätagg.

2. Om inte skyddet löser ut, leta efter ett nätfilter avsett
för medicinska apparater. Dessa är specificerade för extra
låg läckström.

Finns på ELFA i ett antal varianter.
 
Hej och tack för svar och jag lyckades med att leta fram nätfiltret som satt först i
kön räknaren och det står

F&C Inc RF1-303 240 V RMS 0.5 A om det nu säger något och jag har haft igång räknaren
men då körde jag den via en mindre vridtransformstor för att ha koll på läget men jag kommer
inte ihåg om jag anslöt jorden men jorden på sladden är grön och inte gul grön typiskt amerikanskt
tror jag.

mvh Lasse dm0ydo
 
Efter att ha läst på lite om x och y kondensatorer på nätet så ser det ut som om kondensatorerna
i det befintliga filtret är y kondensatorer en till fas och jord och en till nolla jord beroende på hur
man vänder stickproppen i vägguttaget.Men det finns inga värden utsatta

Man har ju i ibland läst om gränsvärden på läckströmmar och typ värden på kondensatorer på 2200 pf men
jag vet inte.

Sm0ydo
 
Last edited:
Hej om ni undrar vad det är för någonting så kan söka på Vintage Eldorado 1615
Nixie Frequency Counter och då får ni en träff på ebay där det finns en till salu men den är för 115 V

sm0ydo
 
Snyggt med de lysande nixie rören, Lasse. Minns att det fanns bensinpumpar som hade dem, som liten grabb, när farsan tanka bilen.
( Eller var det såna här jag tänker på, numitron )
 
Last edited:
Kom på att jag har en CTE multimeter modell 7908 med inbyggd capacitansprovare så jag funderade
på om man löda på ett par tampar på nätfiltret och stoppa i jacken för
capacitansprovning och se om det går att få fram något värde på
y kondensatorerna i filtret eller om det är kortslutning eller vad det nu kan vara.

Lasse sm0ydo
 
något värde på y kondensatorerna i filtret eller om det är kortslutning eller vad det nu kan vara.
Kortslutning är väl lätt att mäta med en multimeter.
Mät resistansen Line-to-Line och även Line-to-PE.
För att få veta om en kondensator börjar läcka vid påförd spänning krävs andra instrument.
Om ena Y-kondingen i filtret har avbrott eller ökat läckage så det blir obalans i jordströmmarna kan det eventuellt resultera i att jordfelsbrytaren löser ut.

Fråga: behöver du ett nätfilter över huvud taget?
Att bygga ett eget nätfilter är ju lätt men ännu lättare är det väl att bara köpa ett nytt och klämma in.
Det är bara att ta ett som är lika stort som klarar strömmen, värre än så är det inte.
 
Jo det finns en risk att jag kan bli omständig jag gör så här att jag tar med mig räknaren och nätfiltret och så
tittar vi i butiken vad dom har i katalogen på elfa någonting borde passa där det gamla satt fastskruvat.

Räknaren borde vara ifrån 70 talet och då var det nog inte så vanligt med nätfilter i apparater tror jag.
sm0ydo
 
Lasse,
Kan du inte bara ta en bild och lägga upp.
Sen kan du mäta storleken så ska jag hjälpa dig att hitta ett lämpligt filter.
 
Hej jag provar med en bild hej det verkar att vara omöjigt att lägga upp en fil med Samsung
Surfplattan .Det går bra att ta en bild men den blir unhefär 1.5 megabyte om man sen tar
och beskär bilden så är man nete i ungegär 90 kb men då vetkar det att bli något problem
med filnamnet när man ska bifoga filen för då fungerar det inte heller man får ett felmeddelande.

Jag får titta på elfas hemsida efter ett filter som påminner om mitt filter.

mvh sm0ydo
 
Last edited:
Hej jag har mätt cc måttet på fastsättningsvingarna på det gamla nätfiltret och det ser ut att vara 50 mm.

sm0ydo
 
Kanske liknar ditt filter Elfa: Art.nr. 16962946
CC måttet är 54mm och filtret är försett med trådar.
 
Ett vanligt apparatintag för C14 kontakt med integrerat filter mäter ca. 50mm eller något under mellan "vingarna" beroende på om metallflänsen är täckt av plast över kanten eller inte.
Normalt är ett c-c mått mellan hålen 40mm.
 
Hej och tack för svar om förslag om nätfiltret och just det här originalfiltret satt monterat på distanser
på undersidan av det blåa dubbelsidiga mönsterkortet och lådan är inte så hög ibak innuti räknaren
och det är tum mått eftersom den är amerikansk men ljust det här exemplaret var för europeisk
nätspänning och inte för 110 V.

Jag har några nätfilter ihopbyggda med nätbrunn men dom hade jag inte så mycket användning av ljustnu
och är det inte 15 x 30 mm hål till dom i panelen tror jag.

Jag får köpa ett filter och fila upp hålen lite grann så borde det fungera tror jag.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag bestälde tillslut näfiltret som GLD rekomenderade mig för några veckor sedan men
det fanns bara i Holland så det vart tre veckors leveranstid så det gäller att ha tålamod
men nu fick jag en avisering för någondag sedan att det bara var att hämta på butiken i
Solna så man äntligen kan skruva ihop nixi frekvensräknaren och inte behöva
ha delar liggandes utspritt i lägenheten.

mvh Lasse'
 
Last edited:
Jag är lite orolig för elektroniken som typ logikkretsarna hur pass känsliga dom år för statisk elektricitet
men ännu har det inte hänt något men jag försöker att unvika att fingra på kretskorten så gått som
det går .

Är det någon som vet räknaren är ifrån 70 talet och då visste man nog inte vad esd var tror jag.

Lasse
 
Nja, man började väl inse att statisk elektricitet inte var så hälsosamt. Särskilt CMOS-kretsar och FET lärde man sig ganska snabbt att hantera med viss försiktighet.

Senare lärde man sig att alla halvledare kan få skador av ESD som i många fall inte visar sig förrän efter viss tid, eller vid vissa driftförhållanden.

Om det är TTL (74xx) i räknaren så är den i alla fall inte lika känslig som om det är CMOS (40xx).

Greger / SM7JKW
 
Back
Top