Elecraft K2, "nödvändiga" optioner

SM5NFT

Well-Known Member
Hejsan,

Ni som har en K2-a, vilka "optioner" har ni och vilka värderar ni högst? Har gjort en lista på de optioner jag tycker är intressanta, men den summerar till 5800 kr så något måste bort. KSB2 är redan given, men de övriga är svårare.

KSB2 SSB Option $100
K160RX 160M, 2nd RX Antenna Option $40
KBT2 Internal Battery Kit $70
KNB2 Noise Blanker Option $40
KDSP2 Advanced Internal DSP Filter and Clock $230
KAF2 Audio Filter and Clock $80
KIO2 RS-232 Interface $100
KAT2 20W Internal ATU $170

Hjälp mig välja de rätta!

73 Arne

KDSP2 faller nog bort. Ytmonterade krabbor med bortåt 100 pinnar är inte min grej (även om den är förmonterad). Är KNB2, noise blankermodulen bra? Har försökt hitta recentioner av den.

Fler synpunkter, FBJ, RVV, någon... ??

73 Arne

Last edited:
Jag har bara KSB2 SSB option som extra tillbehör. De kristall filter som finns med från början är helt underbara när jag kör CW, vilket jag oftast gör.

Jag kör ju mest ute i fält med riggen, då har jag ett eget bly/gelé batteri på 7,5 Ah, och antingen en hemmasnickrad tuner eller min Buddystick-kopia. Oftast är det ganska så fritt från manmade noise, så jag har valt att inte ha med en NB.

Jag fick visserligen radion som present, och valde SSB-modulen själv som extra tillbehör. Jag har efter 4 års körande inte känt av något behov av fler tillbehör.....möjligen en ATU och/eller en NB. Men det känns onödigt när jag tänker till.

73 Bjarne

Last edited:
Min k2:a är fullpackad med alla options, fast NB kan jag inte på stå att jag använder speciellt frekvent.

Min K2 är bestyckad som SM7FBJ's och av samma anledningar.
ATU har jag funderat på. Men bygger jag en så blir det förmodligen en extern så jag kan använda den till min 817 också.

73 SM0RVV

Tackar för "inputen"!

Om ingen barmhärtig samarit dyker upp (se "köpes") så blir det till att beställa en ny.

Har nu svängt in på tillbehören KSB2 samt K160RX. SSB-modulen är given och 160m modulen verkar intressant med den extra antenningången för mottagning. Möjligen också KNB2.

73 Arne

Tack för tipsen!

Har nu bestämt mig för att köpa en byggsats även om det blir lite dyrare. Vill inte missa möjligheten att bygga en sådan fin byggsats själv. Fick aldrig möjligheten medan Heathkit levde, och det vore synd att sumpa chansen nu. Tillvalen blir KSB2 och KNB2.

73 Arne

Lycka till Arne!
Ett tips, läs ALLA bilagor innan du inventerar ALLA komponenter....försök att hålla ordning på var enda liten komponent, till antal och värde.

Jag hade förmånen att ha ett stort flak med nästan 100 små grunda fack, där jag kunde lägga kondingarna, sorterade efter värde/typ.

73 de Bjarne

Återkoppling

Jaha, då är det bara att värma upp lödkolven :) Första intrycket av byggsatsen är bra. Snyggt packat och en fin manual.

Tack för hjälpen att välja optioner! Det blev KSB2 SSB Option, K160RX 160M & 2nd RX Antenna Option, KIO2 RS-232 Interface samt en orginal handmik.

Attachments

• k2.jpg
    k2.jpg
    46 KB · Views: 91
Kan bara hålla med Erik.......ta tid på dig, så slipper du leta fel.

73 de Bjarne/SM7FBJ

Om man ska köpa HEIL headset för K2, vilken ska man välja? HC4 eller ICOM mic? Om man vill köra "CQ Machine dvs. papagay" eller köra digitalat mot K2 hur ska detta koplas? Parallelt med mic ingången eller...tänkte använda detta TS och istället för den 13 poliga kontakt använda något som passar till K2?

Back