Elecraft

sm0wal

Member
Jag har beslutat köpa en K2/100 byggsats.
Den förefaller vara "anonym" i Sverige - varför?
73 de Svein
 
Hej Svein

Den största anledningen är nog att de flesta blir avskräckta när ordet byggsats näms...
Sedan så är det inte mycket till marknadsföring som Japps riggarna fina broschyrer med massa tramssiffror som Vi amatörer numera verkar tro på?!?
Att marknadsföring kan göra att Jappsriggarna kan sälja som smör i solsken är det ingen annat tal om.
De fantastiska siffrorna som presenteras i vissa fall är ofta helt orelevanta i verklig radiomiljö
Tittar man på det du och jag hör och vad sändarna presterar idag har vi faktiskt gått Bakåt.
Vi har flertalet gånger jämfört det senaste flaggskeppsriggarna mot de som var värstingarna förr tex ic775,751a,Ts950 etc.
I samtliga situationer är DSP-riggar (utan modeanpassande roofingfilter) lååångt bakom i prestanda.
Hur kommer de undan med det kan man verkligen undra?
Är det så att när vi har betalat vårt surt intjänade pengar att vi blundar ännu hårdare för alla rx/tx till kortkommanden som bevisligen finns?
Vi är tyvärr mer fokuserade numera på det ytliga,Tex en stor display i mitten av radion bryr vi oss mera om än vad som hörs i högtalaren..
Är det på det sättet vi fortsätter att ställa krav på tillverkarna kan jag garantera de jublar skyhögt på KeYaIc,för billigare och billigare blir det för dem!

Så vill du ha toppnotch prestanda Bygg en K2 det slår det mesta,Dessutom lär du dig en massa
under resans gång.
Så här ser prestandan ut på de vanligaste riggarna från idag och några från förr
http://www.sherweng.com/table.html
De 2 kolumnerna längst till höger är det intressanta för verkliga radiomiljöer

73 och lycka till med bygget
//Marcus
 
Blev det något köp?

Jag måste säga att jag blivit sugen på att försöka mig på ett bygge, "Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna bågen". Jag har egentligen inte byggt speciellt mycket, så känner mig lite nervös, inför ett sådant bygge.
Men det skulle kännas väldigt tilltalande att börja med en K2 och gå vidare med tilläggen av bara farten!
Skulle vara intressant om någon byggt en och kan berätta lite!

/Bosse
 
Elecraft K1

Hej!

Jag kan tänka mig två orsaker till Elecrafts anonymitet i Sverige. Den ena är just att folk inte vågar bränna sig på lödpennan och den andra är priset i kombination med marknadsföringen av IcKeYa. Ska man ha en "fullsmetad" K2/100 blir priset en bra bit över 10.000:- om man köper från qrpproject.de. Och då måste man bränna sig också, något man inte behöver om man köper en FT-840 för halva pengen... ;)
Jag köpte mig en K1 med 4-bands filter och ATU när jag var i USA till en kostnad av ca. 4.000:- SEK. Vid tillfället var det faktiskt billigare än att köpa från qrpproject.de, jag vet inte hur det är nu... Att bygga den var extremt roligt! Jag sörjde verkligen när jag lödde dit de sista komponenterna. Men resultatet överväger nästan den sorgen! Mottagaren är verkligen lättlyssnad och sändaren är också riktigt bra. Så nästa radioinköp blir nog en K2 (om möjligt köpt i USA) bara pengarna flyter till... Och det kommer inte att sitta någon DSP i den, jag tror mer på analoga filter, förutom det faktum att det är billigare.

73 de SM5UTT / Marcus
 
Elecraft K1

Jag har också en K1 med ett 4-bands 40/30/20/17 m och ett 2-bands 80/15 m, Fungerar FB för mig, kört en hel del som /P runt Våsterås-trakten, med 2 watt till en enkel GP. :cool:

Totaltpriset hamnade något under 4000 inkl tull och moms. Skulle jag ha köpt från Tyskland hade det blivit ytterligare några hundringar till.. Att de saltar på priserna något, ja de vill väl dels ha betalt för frakten över atlanten och dels även frakten över östersjön till oss, och lite avans vill de väl ha också....

Läste någonstans att köper man en K2/100, kommer sändningen från USA till DL-land delas i två paket . Och de fraktkostnaderna får du även betala om man köper från DL-land. (gäller nog även USA-SM, så det blir till att betala frakten var för sig plus tull/moms var för sig för varje paket)

Köper man enbart K2 utan slutsteg så blir det visst bara ett paket.. Så räkna med att det kan bli lite djupare hål i plånboken än man tänkt sig... K2:an är nog ganska avancerat bygge, men jag skulle rekommendera att först bygga K1 eller en KX1... om du gillar att köra CW så får du en mycket bra portabel rigg för pengarna.

Kollade nyligen på att bygga ihop en enkel tuner till en halvvågs antenn, det som skulle behövas är 2 mindre vridkondingar en toroidkärna, kontaktdon, lite tråd och en enkel plastlåda.. 29 euro från DL-land, men sen tillkommer frakten, och då kände jag att det inte var värt att lägga så mycket för en sån liten simpel pryl... :(

Nej då är det bättre att jaga komponenter på loppisarna istället....
 
Last edited:
Nu har undertecknad varit ute på Ebay och bjudit på lite Elecraft :D
En K2:a plus 5 options, så nu blir det till att belamra köksbordet i vinter med lödisen :rolleyes:
Undrar hur detta skall förlöpa..... kul skall det i vart fall bli att bygga

K2:a
KI02
KAT2
KSB2
KNB2
K160RX

7200:- för allt plus frakt från Grekland. Känns som en hygglig affär! Allt hamnade under listpriset på Elecraft:s hemsida.
 
Nu sitter man här med byggsatserna, ujjjjjj vad mycke det är.......å va smått :D
Skall bli kul att ge sig i kast med bygget i vinter, men det krävs ett rejält förstoringsglas me bra ljus.
 
lycka till!

SM6FPG said:
Nu sitter man här med byggsatserna, ujjjjjj vad mycke det är.......å va smått :D
Skall bli kul att ge sig i kast med bygget i vinter, men det krävs ett rejält förstoringsglas me bra ljus.

Det är bara att gratulera och önskar dig lycka till med bygget. Ta god tid på dig. Ett tips, när det gäller att linda och löda toroider, var mycket nogrann när du gör iordning dom. Många har haft problem med att riggarna inte fungerar orddentligt pga slarv med just detta. 90% av felen beror på kallödningar, trådarna är inte rena från lack och liknande.

73 SM5KRI K1-ägare
 
Last edited:
Grattis!
Och kanske mest grattis till att du får bygga. Själv är jag mer road av att bygga saker än att sitta och köra QSO efter QSO.

Jag har en K1/2 och en K2/SSB, samt även en gammal SST.
K2'an förses ständigt med nya optioner, men snart är den full - vad gör jag då? :rolleyes:

Kika här om du vill se lite bilder från mina byggen: http://www.familjenlinder.se

./Erik
 
Kanon Erik!

Superfina bilder på ditt bygge, blir jag tveksam någonstans så kan jag alltid leta mig fram i din bildflora, blir jag än mer tveksam så tar jag kontakt! ;)

Bygget ligger i startgroparna, väntar bara på att hösten, regnet och mörkret skall infinna sig till fullo, sen så. :)

Har letat efter någon vettig fixtur för korten, men det blir till att göra ett hemmabygge även där. Ska det vara självbyggt så skall det...:D

Elfa har några ekonomiska varianter, men vad jag kan förstå så klarar dom inte det största kortet, å gör dom de så kostar dom...
 
Tänk ändå vad kul det är att bygga.....Nu är K2:an testad och körklar :D

Det dröjer dock ett tag tills jag får möjlighet att glida ut med signalen i etern. Under tiden skall jag fortsätta bygga de option jag har.

Det såg minst sagt oöverstigligt ut från början, men med utmärkta instruktioner så har det gått nästan perfekt hela vägen.

En felaktig inkopplad toroid och en sönderbränd konding är de fel jag haft!

Om någon funderar på ett bygge, så tveka inte, det ger en oerhörd känsla att få köra en egenbyggd radio och dessutom så har man ju kläm på innanmätet.
 
Fick min K2-byggsats förra fredagen nu står den klar med den interna antennavstämningen, noise blankern och RS-232 interfacet. Sex dagar tog det att få ihop alltsammans. Inte en enda del eller komponent saknades. Det är verkligen grymt imponerande måste jag säga!

Allt funkade från start utom allra sist då jag lödde in en kabel felvänd på RS-232 interfacet. Bygginstruktionerna är väldigt detaljerade och mycket lätta att följa! Faktum är att jag tyckte det var lättare att få ihop den här K2:an än K1:an som jag byggde för några år sedan. Hade en massa problem med saknade komponenter och vissa komponenter som var defekta (eller som jag av någon anledning pajade). Tog mig nästan tre månader att få ihop den och till slut få den att funka som menat.

Har just börjat jämföra min ny K2 med min gamla IC-703. Det första intrycket är att K2:an är "tystare" och tar in mindre skräp. CW-signalerna är också märkbart klarare och mera lätta att läsa. Brusmattan jag har här på mitt QTH märks mindre på min K2 vilket gör att mycket svaga signaler träder fram bättre i bruset...

Tror nog att det har varit ett ganska lyckat köp!
 
K2 jämfört med nya QROlle

Hej!
Är det någon som har en uppfattning hur K2 är jämfört med den nya QROlleng som planeras?
Speciellt hur mottagaren är.
/Markku
 
Grattis EQO och FPG!
Och välkomna i K2-gänget.

Själv håller jag på att bestämma mig vad som blir nästa option. :)
LCD backlight till K1'an?
ATU till K1'an eller K2'an eller båda?
Någon minimodul?

Jag vill bygga allt! :D

./Erik
 
Vill oxå bygga någon mer option, närmast i tur står en KDSP2 :)

Har testat att köra k2:an från datorn vilket fungerar alldeles utmärkt via KIO2 och TRX-Manager. Skulle väl dessutom vara fullt möjligt att skapa en mjukvaru dsp.

Jag har provat TRX-Manager. Efter lite forskning i hjälpen så lyckades jag att fjärrköra via lanet i lägenheten. Ljudet flippa lite och med en viss fördröjning, så fintuning på en station kan bli komplicerat.
När internet kommer upp i bättre kapacitet skulle det vara fullt möjligt att köra burken på distans.
Spännande utveckling väntar!
 
Ny rig från Elecraft

Elecraft har just annonserat om en ny rig, K3 officiell info lär komma på deras hemsida inom kort. I korthet är det antingen att köpa en färdigbyggd eller byggsats, men byggsatsen är mest färdiga moduler pga att med är rätt mycket SMD komponenter. Men det blir ändå en del att göra med att montera ihop all hårdvara som låda och annan hårdvara, och sy ihop det hela.



en smygtitt här: http://www.elecraft.com/K3/,

bilder: http://www.elecraft.com/K3/K3_760_v2.jpg

http://www.elecraft.com/K3/K3_big_v2.jpg
 
hur ser prisutvecklingen ut ijfm K2 + tbh ?

trevlig rig, nu även med bells & whistles av fronten att döma ?
 
Prislista

Det fanns ju en prislista oxo.
Kolla här -> http://www.elecraft.com/K3/K3 Order form rev 4.pdf
Även om det är ett stort nöje i att bygga radion själv tycker jag personligen att
byggsatsen kunde vara billigare.
Det skiljer ju bara 200$ mellan en färdigbyggd K3/10 och en K3/10-F.:rolleyes:
Är det någon mer än jag som tycker den ser väldigt Japansk ut ? ;)
 
Back
Top