Elecraft

Nu är den officiell på elecrafts webb.

Den har inbyggd PSK-31 (och CW och RTTY). Mottagning visas på inbyggda alfanumeriska displayen och "TX-skriver" gör man med CW-paddlarna!
Mmmmm, godis!
 
sm7tkr said:
.....själv tycker jag personligen att byggsatsen kunde vara billigare.
Det skiljer ju bara 200$ mellan en färdigbyggd K3/10 och en K3/10-F.:rolleyes:

förklaringen till det kanske är att det egentligen inte är en byggsats?
det står att mycket SMD tycks vara förmonterat på korten så själva byggandet är att plugga i kontakter, montage och trimning ?
 
Lite synd tycker jag.
Det verkar knappt vara en byggsats längre utan mera ett halvfabrikat ala Ikea.
Är du säker på att man måste trimma ;)
Pris/prestanda verkar ju vara vara Ok om man vågar tro på specen.

/Emil
 
att K3 är "preassembled" kan man delvis förstå (?)
skaran av intresserade köpare av färdig-riggar måste vara större än skaran av DIY's ´
så i slutänden blir det en bättre affär.........

ex. QROlle köptes väl av drygt 1% av alla hams i SM, dvs. en affär på dryga 400'
och som en parallell: om Electraft säljer en färdig-manick lär det bli mer än 1% som lägger en order (my guess!)
dvs. även om K3 har höga prod.kostnader - kommer dessa att betalas x ggr. om 1-2% av alla dryga 600' hams i US lägger en beställning...;)
 
sm0wal said:
Jag har beslutat köpa en K2/100 byggsats.
Den förefaller vara "anonym" i Sverige - varför?
73 de Svein
OK Svein!
Det förekommer rätt mycket skriverier om Elecraft´s K2 här i Sverige.
Själv var jag "field-Tester" för Elecraft´s K2 1999. Jag tror mest att
totalpriset förskräcker med ( Inköpspris+frakt+tull) x 1,25%...
Det blir en smärre förmögenhet tillsammans.
Jag har sedan byggd flera K1, KX1 och T1:eek:r, åt mig själv och mina vänner,
som tydligen gläds åt dessa riggarna, med glada kommentarer då och då.
73
Einar/-CBC
" Keep melting solder"
cbc@telia.com 6 sm5cbc@hotmail.com
 
Last edited:
K2/100

Ok, jag har kört K2'an (serienr 5151) med framgång - vilken fin apparat!
100 watts delen byggde jag färdig för någon vecka sedan - fungerar alldeles utmärkt den med. Enda felet var ombytta tåtar till fläkten :(.
100-satsen var mera mekaniskt krävande än elektroniskt, men kul det med.
73 de Svein
 
Svein! Jag har en K2..(5117)...jag måste säga att jag har inte haft någon trevligare radio. Ten Tec Argonaut 509 kommer närmast, men den hade inte de fina CW-filter som K2:an har. Och......är man inte van att löda, då ska man inte själv bygga en K2.

Man måste ha vana av att löda. Jag fick min K2 att fungera med en gång......nästan. Ja hade lyckats med att få till en kortslutning mellan 2 lödpunkter, vilket ledde till att medhörningstonen inte hördes. Men.....Elecratfs support (Gary) är helt outstanding! Gary hjälpte mig med 1 mail, att få rätt på felet.

Jag är helt lost på K2......http://hem.passagen.se/bbirch/ute.jpg
 
Last edited:
Tråkigt att den är såpass dyr, annars hade jag med glädje köpt byggsatsen, även finska JUMA är intressant, men den är också dyr..
JUMA online shop
Ett trevligt alternativ är Speaky från DL-qrp, lite mer för pengarna.

Min QRP-rigsbeslutsvånda slutade med att jag köpte en IC-703+ för någon månad sen, jag är så förbaskat nöjd, men tids nog skall det även byggas en rig :D
 
Har blivit med K2 + en massa optioner. Köpte en begagnad från vårt västra broderland. Den verkar fungera kanon, enbart kört CW än så länge (7, 10, 14 och 18 Mhz)...

72/73 de p-a, se4a
 
SM7FJB, lite OT, men vad är det för manipulator som skymtar i bildens nedre hörn?
Är det hembygge? Har du några närbilder på den?

Och förstås, grattis SE4A till nyförvärvet. :)

73 SM0RVV
 
Det är en - för mig okänd - sändaramatör som byggt och sålt denna typ av paddel. Jag har fått den av en annan SM7:a!
 
Jag har denna bilden, som SM7EQL har tagit av min minipaddel. Den är fastlimmad på en sån där "mobilmagnet" som man limmar fast på bilens instrumenpanel, och som sedan kan hålla fast mobilen i batteriet med magneten.

Plattan den sitter fast på här, är kärnan - i två bitar - från en kontaktor, som slaktats. Den står stabilt och funkar fint.
 
Back
Top