Elektrolyt kondensatorer

I fotoblixtar kan man finna lite udda elektrolyter.
Dvs xeneonblixtar, som finns i övefllöd på loppisar etc för 10 - 20 kr.
Ofta 350 - 500 V och 300 - 500 V
De är märkta "photoflaschkapacitor" eller liknande.
De laddas ofta rätt sakta av en liten likspänningsomvandlare, och laddas ur på en ms genom xeneonröret.
De kan ha laddning efter att ha legat orärda i mång år. så skrotar man en sån blixt på kan man få sig en j..vel.

Jag har några stora såana kondingar, avsedda för studioblixtar, dia 70 mm och en 120 mm höga...
Vet katten var de kommer ifrån, men ansågs en tid vara bra för slutstegsbyggen.

Äldre fotoblixtaggregt, såna som journaliter hade förr, med en relektor som en tallrik och en mycket kraftig blixt, finns att hitta, men där är ofta kondingen kass, och läcker, dvs likspänningsomvandlaren får aldrig upp spänningen, eller den drar för mycket ström.

Nå har man skrot av denna typ så kan det vara kul att utvinna något ev brukbart.

Ja faktiskt skulle man kunna använda spänningen i en fotoblixt till någon rörbestyckad radio, batteriradio, för att slippa skaffa anodbaterier.

SM4FPD
 
Fotoblixtkondensatorer tål inte rippelströmmen efter en likriktare, de har för dålig avledning av den inre uppvärmningen. Tro aldrig att de passar för sändarändamål!

Lennart
 
Liknande kostar 55+moms på Digi-Key, handlar man för strax över 400 är det fraktfritt. Sedan undrar jag om du inte sett fel på $ och £? ;-) Räkna även med ev tull/avgifter om du handlar från UK.
 
Räkna även med ev tull/avgifter om du handlar från UK.
Jag trodde man hade kommit överens med UK efter brexit ang tull o dyl. men icke.
Fick betala varan nästan 2 ggr. med alla avgifter.
Köper inget från UK igen.
 
Hitta dom här kondingarna på EBay och jag tror att det är ett bra val två för ungefär 200 kr plus frakt
Du får 8st nya 470uF/450V av mig för 200:-
Frakten får du klara av själv, du åker väl lätt tunnelbana till Bergshamra.
 
Ja men jag har bult ellytar med 470 uF 450 V som jag hittat på Tradera för några år sedan och det är overkill till det där
rörslutsteget och nu finns det färdiga hål i schassiet med kondensator klämmor med 50 mm diameter så jag måste
följa vad jag har gjort ska man kolla EBay China istället
 
Måste kontrollmäta diametern på dom med ett skjutmått och dom är 35 mm i diameter och inte 50 som jag trodde först
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 6
Ja. Men jag ville bara ha 220 uF
Du frågade om dina kondingar var "overkill" och vi svarade jo det är det.
Om man bara har några få "fina" kondingar i lådan så är det ju overkill att använda dom där dom inte behövs.
Har man en kasse likadana "finkondingar" behöver man inte bekymra sig utan kan gott använda det man har.
 
Back
Top