Elektronisk last, tips för DIY

SM0GLD

Vänsterhänt
På förekommen anledning då det byggs 12V agg i en annan tråd vill jag tipsa om ett nyttigt tillbehör i labbet.

Då jag ofta labbar med och även konstruerar kraftaggregat i olika former så har jag byggt en elektronisk last.
Nyligen har jag modifierat ett PC-psu som kan lämna 12V@32A.
Det är ju ganska opraktiskt att paralellkoppla motstånd när man vill utföra ett belastningsprov i de högre effektklasserna.

Kanske finns här någon på forumet som kan ha nytta av en dylik last.

El_load_schema.jpg
Jag har använt LM10CN8 som kan arbeta från 1,2V-45V.
Denna koppling fungerar från 3V och upp till 45V.
LM10 består av en referens på 200mV och en OP-amp.
Allt är kopplat som en strömgenerator som drivs av den spänning som belastas. Ingen yttre strömförsörjning krävs.
Emittermotstånden sätter maxströmmen och värdena i schemat ger 2X8A.


El_load_s.jpg
Här har jag paralellkopplat två enheter enl schemat, dvs 4st transistorer.
Jag kan belasta upp till 40A med en maxeffekt på 600W.
Kylning är nödvändigt.


...bara ett tips alltså:D

/Micke
 
Mycket smidig och genomtänkt kontruktion!

Jag har byggt en liknande fast modulerbar DC konstlast,
jag fick fatt i en liten "fläkttunnel" med invändiga kylflänsar där jag smackade dit ett gäng mosfetar,
en 60A shunt med mätare i serie och de fetaste polskruvar jag kunde uppbringa.
Det är ju lite bökigt med grova kablage i en trång låda så det blev jäkligt många tunna istället :D

Jag lade till en HF-ingång och en justerbar biaskrets för att ställa en tomgångström (= belastning) och med hjälp av modulationsingången kan jag testa vad som händer med DUT vid LF eller HF-ringning samt förstås testa pulsbelastning.

Jag skulle vilja bygga en AC konstlast men det är ju lite knivigare :p
 
Modulerbart är mycket användbart.
Min konstruktion har inte stabiletsmarginal för att modulera, det har jag provat.
Det får bli en ny konstruktion och då ska jag även inkludera flera funktioner såsom
"konstant resistans" och "konstant spänning"

/Micke
 
Modulerbart är mycket användbart.
Min konstruktion har inte stabiletsmarginal för att modulera, det har jag provat.
Det får bli en ny konstruktion och då ska jag även inkludera flera funktioner såsom
"konstant resistans" och "konstant spänning"

/Micke

Det låter bra, jag hade gärna haft en kontrollkrets med en LCD-presentation, bargraphs, tempsensor, inbyggda "testmönster" för belastning, ställbar dutycycle på pulsad belastning med mera... synd att man är så usel på programmering :(

Istället för en eller två mosfet så använde jag åtta stycken för att få ner RDSon och kunna använda tunnare kabel till var och en.
Mosfetarna har ju fördelen att de stryper när värmen stiger till skillnad från BJT (Blown Junk Transistor..)
 
Det låter bra, jag hade gärna haft en kontrollkrets med en LCD-presentation, bargraphs, tempsensor, inbyggda "testmönster" för belastning, ställbar dutycycle på pulsad belastning med mera... synd att man är så usel på programmering :(

Istället för en eller två mosfet så använde jag åtta stycken för att få ner RDSon och kunna använda tunnare kabel till var och en.
Mosfetarna har ju fördelen att de stryper när värmen stiger till skillnad från BJT (Blown Junk Transistor..)

Samma här, kan inte inkludera processorer i mina byggen...man är kass:eek:
Varför behöver du lågt RDSon när du kör Fetarna i linjärt område?

Konstant resistans & konstant spänning är ganska lätt att få till.
Det hela hänger på vilken feedback och referens man väljer.

Konstant R: Kretsens referensspänning tas från inspänningen.
Konstant V: Feedback tas inte från emittermotståndet utan från den interna referensen.
Det behövs mao bara några omkopplare till på panelen så är det fixat.
...men man ska orka:)

/Micke
 
...men man ska orka:)

/Micke

Jo, det finns lite annat som tar tid här i livet, annars hade man bott i labbhörnan i lödrökdimman :D

fetarna jag använde var vad jag hade i lådan, TO220, 16A max och ett ganska högt RDSon per styck så därav mängden parallellkopplat.
 
Back
Top