Elektronrör på handleden

SM4FPD

Well-Known Member
Nu har det kommit nya appar för elektronrör.
Se armbandsklockan med sådana: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3929689.ece

Då är förstås utmaningen att bygga en liten röriserad telegrafisändare i samma format.
Det gäller bara att få plats med kristallen.

Mottagaren får vi ha på vänster arm och den får vara transistoriserad.
Dipolen i byxfickan. En mikro-FD4 blir toppen.

För övrigt är armbandsuret förkastligt då det inte har internationell tidsangivelse, dvs 24 h per dygn.
Skräp!!!!

Intressant är oxo hur stor kraft de inbyggda batterierna måste ha för att klara glödström och en liten DC omvandlare för anodspänningen. Men sådan har idag mycket hög verkningsgrad liksom att moderna strömkällor ger hög kapacitet.
De borde dock ha använt nuvistorer, så man slapp de utstickande sakerna av glas.


de
SM4FPD
 
Kul grej, men litet opraktisk. På ett armbandsur föredrar jag analog visning av lokal tid. Den huvudsakliga användningen är för att kunna passa tider i det dagliga livet.
Du kanske kan riva ur urverket ur boetten och bygga in en transciever där i stället? Med rören som aktiva komponenter.
Eller kanske en Dick-Tracey telefon?
Strömförsörjningen är en intressant detalj. Det kanske ingår en ryggmes med batterier till klockan?
De utstickande rören är nog en del av "grejen" med klockan, annars syns det ju inte att den är rörbestyckad.
 
nä, tacka vet jag en mekanisk klocka :)
teslas-april-fools-joke-teases-apple-maybe-because-apple-is-developing-an-electric-car.jpg
 
Det står i artikeln inget om att rören på klockan tänds med någon som helst glödström,
däremot stor det at dessa lyses upp av LED-lampor.

FUSK ! Eller hur ? :eek:
 
Jo klart att det är fusk, jag var lite ironisk.
Jag tänkte tipsa om att det på TRADERA ibland säljs rosa lysdioder.
De lyser verkligen med ett eleketronstrålesken, jätte kul att lubba med.
Skall se om jag hittar en annons: http://www.tradera.com/item/302386/234341615/10-st-rosa-lysdioder-5-mm
Skithäftiga om man vill pryda sin byggen med lite spännande sken.
Jag satt en sådan i knappen till dörklockan, den lilla glödlampan hade gått hända, lyser spännande och folk kommenterar.

de
SM4FPD
 
Jodå Roy, jag förstod ironin :)

Tycker att det är en jättehäftig klocka, men tyvärr tror jag den är för otymplig för att passa på min handled.
Fast det är klart, den skulle garanterat generera nya eye-ball QSO:n på vilken ham-träff som helst, Hi..

Rör är fantastiska, både estetiskt och att bygga med. Har en stor förkärlek för den teknologin ! :)
 
Back
Top