Elfa Boken

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag letar efter en formel att räkna ut hur många varv koppartråd man behöver

linda på en spole för att få en viss induktans.

Jag hittade den här formeln i Elfa Boken ur katalog nr 41

En enkellagrig luftlindad spoles induktans kan beräknas enligt

formeln L= (0,08d^2*n^2) / ( 3* d + 9* f)

där spolens längd L och diameter s anges i cm n är antalet varv

spolens induktans fås i uH .Högsta Q värdet får man om spolens längd

är mellan 2 och 2.5 gånger större än spolens diameter .

Spolens diameter bör vara större än 5 gånger trådens diameter

Går den formeln bra att använda för beräkningar ??
 
Jag föreslår att du plockar hem lite gratisprogram från G4FGQ minneshemsida.
Här finns ett trettiotal små enkla DOS program som tar sekunder att ladda hem.
Börja med solneoid3. Som gör det du vill ha. dessutom kan du modellera spolen i storlek och trådtyp för att få önskade egenskaper, och inte minst passa material som finns i junkboxen, som plaströr och trådtyper.
Gör en mapp med beräkningsprogram i din dator och spara där.
gratis, kanske försvinner snart.
Ladda hem rubbet av de små programmen och du har kunskap för en stor del av din framtid som beräkande radioamatör.
Programmen startar upp en liten DOS ruta när du kör dem, och har felra sidaor av förklaringar.
Enklare blir det inte.

http://zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"
 
Programmet för att räkna på en spole har jag i min dator det är samma program

som Karl Arne tippsade mig om jag har provat att använda det men jag blir inte

klok på det..

mvh Lasse sm0ydo
 
Kan det vara såa tt du tar fel på decimal i programmet?
Obs att decimal skall vara punkt
Mått är ibland tum ibland mm.
För övrigt skalld et väl vara jätteenklet?
Vad är problemet Lasse

Själv tycker jag dessa små program är ypperlioga och det är synd om någon missar dem.
 
Hej jag vill veta hur många varv jag ska linda på en kärna av pertinax av en viss diameter och längd
på kärnan och jag vet vilken induktans i spolen som jag vill ha hur gör jag?

mvh Lasse sm0ydo
 
Du använder dig av de tips du fått, eller så lånar/köper du tex John Schröders böcker om radioteknik och använder de grafiska nomogram som finns tryckta. Dessa böcker har ett flera sidor bra svar på din fråga, dessutom på svenska.

Leif
 
Ge mig dina fakta Lasse, så skall jag köra solenoid3 så får vi se vad du får för fakta att linda
Din spolstrommes diameter?
Din spoles önskade längd, inom gränser?
Önskad induktans?
Din tråddiamter?

Beroende på vad man vill ha spolen till kan man önska sig Q, storlek för effektålighet etc.

Men man kanske måste ha vissa förkunspaker om i vilken härad fakta skall vara vid inmatning i programmet.
Sen går det att "köra" data för att optimerra sin spoling.
 
Hej induktansen är 3.5uH plugginspolens diameter är 38 mm och längd på spolstommen längd är 67 mm

emaljerad koppartråd har jag i olika diametrar 0,56mm 0.33 mm och 1.05 mm

och spolen ska användas till den här mottagaren five tube regenerative receiver

mvh Lassel. sm0ydo
 
Det verkar vara en rätt stor spole för en låg induktans, och det kan behövas tjockare tråd.
Vi startar solenoid3 och väljer E för "enter data now".
Du får frågan: "enter lenght2 och du matar in din spolstommes längd 65 mm
Nu vill programmet veta din spolstommes diamter och du matar in 38 mm
Antal varv är nästa fråga, och vi försutsätter att du provar med din 1 mm tråd och tätlindar, så skriv in 30 varv
Nu vill programmet veta lindingens stigning, dvs avstånd mellan varven, prova först med tätlindad dvs 1
test freqkvens, jag valde 3,7 MHz och sista frågan är vid vilken spänning du vill ha spolens analys, kör med 100 Volt.

Vi ser nu ett svar, spolen blir på 17 uH och det skall vara 2 mm tråd.
Byt varvtal, Välj N och skriv in 15 varv
Nu får vi 4,7 uH vi börjar närma oss dina 3,5 uH.
Med sifferknapparna kan du "köra" vissa värden och kontinuerligt se resultatet.

Men med 4 mm tråd!
Vi måste nu bestämma oss för att linda spolen med en stigning, dvs avstånd melölan varven, det ger oxo högre Q, godhetstal. Välj R (ratio) och skriv in 0.5. (obs punkt som decimal)
Nu blir det 4,3 uH och 2 mm tråd.
Vi måste nog göra spolen kortare, välj L och skirv att din spole skall vara 30 mm och välj N till 12 Varv. Dvs nu lindar du bara en del avs tommen med 1 mm tråd.

Ja så är det bara att åka på och när du är nöjd lindar du spolen och hamnar inom kanske +-10 procent.
Vanligen gör man en spole lika lång som tjock, och med samma stigning som tråddiamter.
Du kan fuska lite och linda med samma stigning men ändå välja din 1 mm tråd. det duger säkert bra.
 
Om man tar en 38 mm diameter spolstomme och sprider ut 11 varv med 1 mm tråd så att spollängden
blir 42 - 45 mm blir induktansen mycket nära 3,5 uH. Q uppgår till runt 180 på 3,5 MHz

Provade med att linda just en sådan spole på en Prahn spolstomme av svart "zerolit" från 30-talet,
och på min Boonton Q-meter visades induktansen på 4 MHz som 3,55 uH och Q blev 160.
En annan brygga visade induktansen som 3,45 uH vid 16 kHz provfrekvens.

Det går inte att komma så värst mycket närmare än så p.g.a. att omgivningen påverkar induktansen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då har du en stigning på mer än 0.5 KA?
Jag glömde nämna att med programmet kan man givetvis göra en spole med större stigning än 0.5.
I ditt fall 1 mm tråd 11 varv utspritt på 42 - 45 mm, dvs pitchen är runt 0.25.
Lite av det jag menar med "att fuksa lite" som min sita rad i förra inlägget.

Prova de värden KA skriver, i programmet, så har du en god början.
 
Lite sent kanske?

Har du tittat på programmet "mini ring core calculator". Tvärtemot namnet så kan du även beräkna raka spolar.

Programmet kan även mycket annat. Enkelt snyggt Windows program.

Du hittar det på:
mini Ring Core Calculator

mvh
Bengt - KBW
 
hej Roy nu har jag skrivit ut det här inlägget jag ska mata in dina värden

i formeln så kanske jag blir klokare på hur jag ska använda formeln.

73 de sm0ydo Lasse
 
Back
Top